Længdegående integrerede klinikophold Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU v/ uddannelseschef Merete Munk
Patienters møde med sundhedsvæsenet?
Hvad gør vi allerede?
Og – Testbaseret optag (kvote 2) Skuespillere ved bl.a. færdighedstræning OSCE: ’første dag på arbejde’ Ny kandidatuddannelse i medicin Kandidatuddannelser i klinisk sygepleje, jordemodervidenskab, fysioterapi og ergoterapi + sundhedsfaglig kandidatuddannelse Men klinikophold…?
LIC – longitudinal integrated clerkship
Formål at styrke de studerendes forståelse for, hvordan patienter/mennesker (1) oplever livet med kronisk sygdom i hverdagen, (2) forstår og håndterer egenomsorg, og (3) oplever mødet med sundhedsvæsenet, herunder sammenhæng mellem sektorer og sundhedsvæsenets fagprofessionelle.
Formål, fortsat at de studerende herigennem opnår forudsætninger for at samarbejde med fagprofessionelle i forskellige dele af sundhedsvæsenet om en koordineret og helhedsorienteret indsats for den enkelte patient.
Hvordan foregår det? – fase 1 En gruppe på 5-6 studerende tilknyttes en praktiserende læge Hver studerende kobles med 2 patienter, som den studerende besøger/interviewer i patientens hjem, 3 gange (i alt 6 besøg) De studerende og praktiserende læge mødes i dennes praksis 1 gang om måneden mhp. erfaringsudveksling og supervision
Støtteundervisning Støtteundervisning i professionsetik, sundhedspsykologi og narrativ medicin
Refleksionsopgave Den studerende skriver en refleksionsopgave over den studerendes møde med patienterne med inddragelse af den teoretiske ramme fra støttefag
Hvordan foregår det? – fase 2 Den studerende fortsætter med kontakt til én af de oprindelige patienter Den studerende ledsager patienten i kontakt med sundhedsvæsenet Den studerende etablerer kontakt til pårørende mv. via patienten Fase 1 og 2 – i alt ca. 2 år