VirksomhedsnetværkCabi Vi afholder årligt 50 arrangementer landet over VirksomhedsnetværkCabi - fordi socialt ansvar betaler sig Vi er landets største CSR-netværk med over 5.300 medlemmer Medlemmer får inspirerende oplæg, adgang til lokale netværksgrupper og bliver holdt ajour med seneste lovgivning (og meget andet…) Medlemsskab og netværksaktiviteter er gratis
Viden og redskaber for alle Ring 86 12 88 55 eller se mere på www.cabiweb.dk Spørg eksperten VirksomhedsnetværkCabi Publikationer Hjemmeside Nyhedsbreve og -mails
Lederens rolle og udfordringer i forhold til at håndtere stress Lederne oktober 2016 Forside Hanne Holm Andersen Seniorkonsulent
Stress på toppen Må/kan en topleder blive/være stresset? Hvor langt skal man ned i ledelseslagene, før det vil være acceptabelt at give udtryk for at presset er for stort? Er der for store forventninger til ledere og deres personlige lederegenskaber? Er stress karrierefremmende?
Stress i forlængelse af organisationsforandringer 100 dage ”Ledelser i dag laver ofte omorganiseringer – ikke for at løse et problem, men for at gøre sig til over for nogle andre.” Statement fra Professor Niels Åkerstrøm Andersen, CBS Mellemledere og medarbejdere genkender evt. oplevelsen af at: ledelsens udmeldinger om forandringerne forekommer løse og luftige konsekvenserne af en forandringsproces ikke opleves som gennemtænkte være i tvivl om dét, du koncentrerer dig om i dag, er vigtigt for ledelsen i morgen
Topledelsen Mellemlederen Medarbejderen
Ledelsesudfordringer Manglende tid til personaleledelse Ensom post Målt på resultater, som man ikke selv er herre over Loyalt gennemføre forandringer Risiko for at overse stresstegn - hos sig selv og andre
Opmærksomhed ved belastning Overblik Prioritering Planlægning Nytænkende
Ledelsesparadokser En leder skal: kunne gå foran - og samtidig holde sig diskret i baggrunden planlægge sin tid godt - og samtidig være fleksibel i sin planlægning give udtryk for holdninger - og samtidig være diplomatisk være visionær - og samtidig holde benene på jorden være selvsikker - og samtidig være ydmyg udvise tillid - og samtidig kontrollere/ følge op Hvor er din komfort zone? Hvor bliver du udfordret i fht. trivsel og stressforebyggelse?
Forebyg og håndter tegn på stress Stop op Find stresskilder Gør noget ved det
Stresskilder Høj grad af forandringer i job Høje krav til sig selv eller fra omgivelserne Uklarhed omkring roller og forventninger Tempo eller stor grad af kompleksitet High Performance kultur Usikkerhed i job Udfordringer i job og privatliv Udfordret på egen trivsel og/eller nærmestes trivsel Uløste konflikter og mobning Manglende støtte, feedback, udvikling eller retning Realitetstjek
Graden af stress - individuelt Summen af ressourcer og belastninger Mestrings – copingstrategi Menneskelige faktorer (personlighed, profil, livsstil, opvækst, forventninger) +/- +/- Graden af stress =
Forandringsorienteret coping Kilde Tanja Kirkegaard
Stress opleves individuelt – Forebyggelse bør ske på flere plan Gruppen Ledelse Organisation Ind flere gange
Stressforebyggelse i organisationen Visionær på trivselsområdet og i arbejdsmiljøindsatsen Iværksætte strategiske sundhedsindsatser Fokus på værdien af forebyggelse fremfor behandling Trivsel og stressforebyggelse på dagsordenen via HR, AMO, SU Fokus på sund arbejdspladskultur
Stressforebyggelse - ledelse Opmærksomhed indadtil: Fokus på egen trivsel og ledelsesstil Opmærksom på egne stresssignalers indvirkning på beslutninger Opmærksomhed udadtil: Nærværende og tilgængelig - løbende dialog Gatekeeper og rollemodel Støtte såvel medarbejdere, kollega som chef
Stressforebyggelse i gruppen Sæt trivsel og sundhed på dagsordenen Stop kollektiv brok Indføre trivselsmakkere Lav workshop: - Forhold der skaber trivsel på arbejdet - Forhold der udfordrer trivslen på arbejdet - Hvad skal vi gøre mere af, stoppe med eller gøre anderledes?
Forebyggelse af egen stress Individ Forebyggelse af egen stress Lyt til dig selv og dine omgivelser Husk at få egen tid – Husk netværk. Obs på søvn, motion og kost Søge hjælp i tide Husk at inddrage leder og evt. egen læge
De 6 guldkorn – til stadighed relevante Indflydelse - arbejdsforhold, planlægning Mening i arbejdet Forudsigelighed - information Social støtte - man skal kunne regne med hjælp og opbakning Belønning - anerkendelse og påskønnelse Krav i arbejdet (kvantitativt, socialt og følelsesmæssigt)