INTERNATIONALISERING I GYMNASIET

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Hvad er internationalisering
Verden ind i undervisningen
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
International profil for b-klassen
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Internationalisering i grundskolen
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
HHX – HANDELSGYMNASIET IKAST
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
International Økonomi A
Social kompetence (arbejdstitel)
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Falkos sproglige studieretning
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Kulturforståelse niveau C
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Engelsk er studieretningsfag i 2.f. Engelsk er studieretningsfag i 2.f. Engelsk er det naturlige omdrejningspunkt for den internationale profil i studieretningen.
Sprogene i Europa Lidt sprogstatistik: Der er pt. 20 officielle EU-spog for 25 lande: Dansk, engelsk, estisk, finsk, fransk, græsk, italiensk, lettisk,
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Falkos sproglige studieretning
Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Gymnasiet (Stx)
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
FoU projekt Synliggørelse af fremmedsprogene via fagligt sammenspil i et anvendelsesorienteret perspektiv.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Vejledning med globalt udsyn Eisbjerghus Efterskole Vejleder Bodil Dinesen og Charlotte Tegen.
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Tag på udveksling!.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Det handler om eleverne
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Organisering Sproglærerforeningen er en faglig forening under Danmarks Lærerforening Hovedstyrelsen Fagudvalg: Engelsk Fagudvalg Tysk Fagudvalg Fransk.
Præsentationens transcript:

INTERNATIONALISERING I GYMNASIET Lektor emeritus Michael Svendsen Pedersen Institut for mennesker og Teknologi Roskilde Universitet misvpe@ruc.dk

NETVÆRKSPROJEKT Netværksprojekt om internationalisering i gymnasiet 2. fase af Ministeriet for Børn og Undervisnings udviklingsplan for de gymnasiale uddannelser med fokus på elevernes internationale kompetencer og kvaliteten af deres uddannelse. Gøre eleverne interesseret i ”sprog, kultur og internationale muligheder”, stimulere deres ”internationale udsyn og kompetencer”, ”nytænke fremmedsprogsundervisningen” som led i udviklingen af ”de gymnasiale uddannelsers internationale profiler”, ”sprogfagene samarbejder med andre fag”.

FØLGEFORSKNING Louise Tranekjær: Roskilde Universitet Michael Svendsen Pedersen: Roskilde Universitet Petra Daryai-Hansen: Københavns Universitet (tidligere RUC) Annette S. Gregersen: Professionshøjskolen UCC ”Slutrapport fra følgeforskningsgruppen på projekt om internationalisering i gymnasiet”   http://www.gymnasieforskning.dk/slutrapport-fra-foelgeforskningsgruppen-paa-projekt-om-internationalisering-i-gymnasiet/

GLOBALISERINGSDISKURSER Pragmatiske kompetencer Humanistisk dannelse ”Det er en forudsætning for, at et lille land med en åben økonomi kan klare sig i en globaliseret verden” Konkurrencestat: Uddannelse til globalt arbejdsmarked Pragmatiske kompetencer Anvendelsesorienteret ”Det nordiske syn på kvalitet i uddannelserne” Velfærdsstat: Dannelse til tilværelsesoplysning Dannelsesmæssig udvikling Dannelsesorienteret

I. GLOBALISERING, SPROG OG HUMANISTISK DANNELSE MÅL: Kritisk humanistisk dannelse som modvægt til markedsorienteret globalisering

I. GLOBALISERING, SPROG OG HUMANISTISK DANNELSE DELPROJEKT: Græsk, latin og engelsk Skabe sammenhæng mellem antikken og moderne problemstillinger Kærlighedslyrik: Sapfo (græsk); Catul (latin); Shakespeare (engelsk) Det mytologiske univers: Græske myter; Ovids metamorfoser (latin); eventyr og fantasy (engelsk) Fra græsk polis til engelsk imperium: polisborger (græsk); verdensborger (latin); imperiedannelse og verdensborgerskab (engelsk)

II. FAGLIGT SAMARBEJDE MED UDENLANDSKE PARTNERE MÅL: eleverne lærer et fremmedsprog samtidigt med, at de får kendskab til den kultur, sproget er indlejret i, og blik for de kulturelle forskelligheder i forhold til deres modersmåls kultur. Undgå kulturelle stereotyper (eksplicitering, kritisk refleksion samt interview med udlændinge om dansk kultur); kommunikativt læringsrum Hvert sprogfag har fagligt samarbejde med udenlandsk partner i form af virtuel kontakt og elevudveksling.

II. FAGLIGT SAMARBEJDE MED UDENLANDSKE PARTNERE TYSK: Elevvideoer om et døgn i en ung gymnasieelevs hverdag. I klassen: videooptagelse med tysk læge på dansk hospital om oplevelse af dansk kultur. SPANSK: Beskrive og tolke symboler i Picassos Guerníca og mødes med spansk klasse om det. FRANSK: Videooptagelser med præsentation af sig selv og ens hverdag: turistguide til hjembyen. I klassen: ung i byen (lærebog)

III. ETNOGRAFISK METODE MÅL: Gennem brug af etnografisk metode at give eleverne en større forståelse af deres lokalområdes særkende samt at understøtte elevernes faglige og metodiske udbytte af de involverede fag. Målet med projektet var desuden at udvide elevernes forståelseshorisont og give dem handlemuligheder, der rækker ud over lokalområdet, samtidig med at deres egen regions fremtidsperspektiver synliggøres. ”Forstå sig selv som en del af noget større med fokus på samhørighed og mangfoldighed”. Intern tværfaglig samarbejde med naturgeografi

III. ETNOGRAFISK METODE Introduktion til etnografisk metode af studerende fra Antropologi og Etnografi, Aarhus Universitet; Observationer og fotodokumentation i lokalområdet; fremlæggelse på engelsk, tysk, spansk; Bruge interviewguide i forbindelse med besøg af udenlandske studerende; Undersøgelse af udvikling i elevernes eget lokalområde. Ekskursioner, studieture

PERSPEKTIVERENDE TEMATIKKER Sætte kritisk fokus på selve globaliseringsprocessen Se det lokale som en del af det globale Sprog og kultur Arbejde frem mod et dynamisk kultursyn Kulturmødet: finkulturel, nationalkulturel, sprogkulturel, flerkulturel Udvikle en kommunikativ tilgang til sproglæring Aktiviteter som pædagogisk organiserede læringsaktiviteter

GLOBALISERING