Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest? Christian Christensen Lokalvarechef Coop Danmark A/S
Coop i tal… 1167 butikker Ca. 38.000 ansatte 300.000 m2 lager 40.000.000 km om året 38.000 varenumre på lager Årligt indkøb på 27,4 milliarder Omsætning ca. 45,6 milliarder Overskud på 111 mil. Kr. i 2016 Ejet af 1.65 millioner danskere Markedsandel: 39% 1.044.000 kunder om dagen 7 millioner kunder om ugen Coop kan kun drive 1200 butikker og tjene penge på det, hvis vi har stærke systemer og et klart defineret regelsæt.
Vision Danmark er et landbrugs og fiskeri land med masser af ildsjæle og muligheder. I Coops butikker mødes hele Danmark og derfor vil vi være et naturligt samlingspunkt for den grønne omstilling. Vi vil med udgangspunkt i vores 1200 butikker, skabe nyt liv ude på landet og vi vil give vores kunder adgang til fantastiske lokale produkter. Vi vil gennem samarbejde med vores producenter, frivillige og medlemsvalgte skabe nye forbindelser mellem forbrugere og producenter til glæde for vores samfund, kunder, landskab, biodiversitet og miljø generelt. Vi vil gøre Danmark til foregangsland i Nordeuropa for lokale varer.
Hvad gør : De generiske varer, vi har flest af Ingen forbindelse Varerne opfattes som løsrevne fra produktionsprocessen Medieret forbindelse Gennem tekst og billede på emballager eller mærknings-ordninger Sansebåret forbindelse Stemninger, sanseindtryk og lokalkendskab skaber forbindelse til maden Tæt forbindelse Forbrugeren deltager selv i produktionen Hvad gør : De generiske varer, vi har flest af Sådan er flertallet af vores varer i realiteten produceret Mærker som Ø-mærket og Fairtrade Lokale varer Sådan drømmer vi om, at varerne er produceret Hjælp til egen-produktion
Et landbrug i forandring… Intern marketing Sikre at alle i Coop hovedkontor bakker op og forstår vores strategi og målsætning med lokale varer. Sikre at lokale varer får den nødvendige opmærksomhed i kædernes marketing afdelinger. Markedsføre de gode historier som findes ude i landskabet og sikre at vi altid er med når der er arrangementer som kan fremme vores sag. Et landbrug i forandring…
Intern marketing Coop’s definition af lokale varer Sikre at alle i Coop hovedkontor bakker op og forstår vores strategi og målsætning med lokale varer. Sikre at lokale varer får den nødvendige opmærksomhed i kædernes marketing afdelinger. Markedsføre de gode historier som findes ude i landskabet og sikre at vi altid er med når der er arrangementer som kan fremme vores sag. En lokal vare skal produceres i Danmark Producenten skal prioritere danske råvarer højt Råvarer som ikke kan produceres i Danmark kan indgå (fx Kaffe, chokolade) Producenten skal producere med omtanke for natur, dyrevelfærd og miljø Der skal være en god historie om produktet og producenten Dansk og europæisk fødevarelovgivning skal overholdes PRODUKTET SKAL SMAGE GODT OG VÆRE AF GOD KVALITET
Coops lokal vare team
Lokale regional varer - regionsopdeling Nordjylland Vestjylland Østjylland Syd- og sønderjylland Fyn København og Nordsjælland Vest- og Midtsjælland Sydsjælland og Lolland/Falster Bornholm
Kundemøde Ude i butikkerne Lokale vare er en del af Coops DNA og derfor skal de indtage en fremtrædende plads i vores butikker. Derfor skal vi fortsat arbejde med kreative inventarløsninger og skiltning, således at vi opfattes lokale både i kommunikation, handling og udtryk. Lokale varer skal være repræsenteret i ALLE butikker som en del af Coops koncept.
Lokale varer som en betydelig del af Coops forretning
?