et stærkere og bredere turismesamarbejde Greater copenhagen et stærkere og bredere turismesamarbejde Repræsentantskabsmøde i VisitNordsjælland, 7. november 2016 Mikkel Aarø-Hansen, adm. dir. i Wonderful Copenhagen
I 2020 er Greater Copenhagen et internationalt knudepunkt for investeringer og viden på niveau med de mest succesfulde metropoler i Europa. Samarbejdet har i 2020 skabt en betydelig økonomisk vækst og øget beskæftigelse i Sydskandinaviens internationale metropol – Greater Copenhagen. ” ” GREATER COPENHAGENS VISION
GC TURISMEN I TAL 2015 REGION HOVEDSTADEN 11,8 mio. overnatninger i alt hvoraf 54,9% internationale i alt 6,5 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN TOP 4* MARKEDER (2015) Tyskland (2,2 mio. overnatninger) Norge (826.788 overnatninger) Storbritannien (729.536 overnatninger) Nederlandene (382.465 overnatninger) GREATER COPENHAGEN 21,6 mio. overnatninger i alt hvoraf 42,5% internationale i alt 9,2 mio. internationale overnatninger REGION SKÅNE 5,5 mio. overnatninger i alt hvoraf 23,6% internationale i alt 1,3 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN TOP 3 UDVIKLINGSMARKEDER (2015) USA (536.367 overnatninger) Kina (179.553 overnatninger) Indien (83.121 overnatninger) REGION SJÆLLAND 4,3 mio. overnatninger i alt hvoraf 32,9% internationale i alt 1,4 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN JOBSKABELSE 84.159 ÅRSVÆRK (2014)
STORBYVÆKSTEN GAVNER BREDT 25 pct. beskæftigede med turismerelaterede jobs i København bor i Region Hovedstadens øvrige kommuner. 34 pct. inden for hotel- og restaurantbranchen
4 ud 10 storbyturister er villige til at rejse mellem 1 og 2 timer til en attraktion har besøgt Sverige under deres ferie til CPH
Hvad siger turismeaktørerne ”I Greater Copenhagen er der lige pludselig 10 gange så mange events og muligheder for oplevelser på en måned, det skal udnyttes og bruges ordentligt” ”Greater Copenhagen er […] er muligheden for at få en plads globalt og internationalt.” ”Der eksisterer intet ”vi” endnu, men blot en masse områder og organisationer” ”[F]ælles projekter og indsatser skal sikre, at samarbejdet ikke bliver et skrivebordsprojekt.” ”Vi har store forventninger til spredning og dominoeffekt af Greater Copenhagen”
WOCO’s PERSPEKTIV Storbyen gør metropolregionen stærkere - og omvendt! Vi gør markedet større ved at gøre regionen / Danmark ‘mindre’.
GREATER COPENHAGEN SOM LØFTESTANG TIL NY LIGA
Styrkepositioner Kombinationen af land og by International tilgængelighed Fælles historie og kultur Flere oplevelser og produkter, større diversitet Udvidet oplevelsesgeografi
INTERNATIONALE OVERNATNINGER I EUROPÆISKE [Morten: skal være den med Regioner] STORBYER MIO INTERNAT. OVERNATNINGER
INTERNATIONALE OVERNATNINGER I EUROPÆISKE METROPOLREGIONER
GREATER COPENHAGEN
INTERNAT. OVERNATNINGER FLYTTE FOKUS FRA OVERNATNINGER ALENE INTERNAT. OVERNATNINGER HOTEL/FERIECENTER KAPACITET DIGITALISERING MICHELIN STJERNER INTERKONTINENTALE RUTER BESØG PÅ TOP 5 ATTRAKTIONER UNESCO SITES GREATER COPENHAGEN AMSTERDAM METROPOL HAMBURG METROPOL NATIONALPARKER
DESTINATIONEN GREATER COPENHAGEN SKAL FÆLLES AMBITION: DESTINATIONEN GREATER COPENHAGEN SKAL SKILLE SIG UD I EUROPA SOM DET PERFEKTE MATCH AF LAND OG BY STRATEGISKE TURISMEMÅL Styrke DESTINATIONS- OG PRODUKTUDVIKLING for at understøtte metropolregionens kombinerede udbud til det internationale marked Forbedre INTERNATIONALT KENDSKAB TIL Greater Copenhagen som det perfekte match af land og by Optimere TURISMESAMARBEJDET i Greater Copenhagen ved at øge gensidigt kendskab, styrke rollefordelingen og skabe stærkere sammenhæng mellem turisme-organisationer, erhverv og produkter – på tværs af land og by
NÆSTE SKRIDT
Samarbejdet kræver politisk prioritet Rammebetingelser (Opfattelse af) lav politisk prioritering Manglende (villighed til) finansiering af fælles turismeindsats Manglende infrastruktur uden for storbyerne.
… og øget kendskab Interne barrierer Utilstrækkeligt kendskab til hinandens produkter og muligheder Kulturforskelle Forskelle i organisering og professionaliseringsgrad (Oplevede) modsætninger mellem land og by og mellem store og små Bekymring for storbyen
Visionspapir politisk vedtaget – i 2017 skal vi Udbygge samarbejdet – styrket kendskab og produktkortlægning Gennemføre fælles aktiviteter – skabe grundlag for fælles markedsføring og indsatser for destinationsudvikling Indlede pilotindsatser – og lave samlet handlingsplan for 2018 … Og gennemføre konkrete turismefremmeindsatser på tværs af hele metropolregionen!
Forudsætninger Tættere samarbejde mellem turismeaktørerne Prioritering af konkrete fælles indsatser – og vilje til at samfinansiere Organisering, klogere på balance ml. koordinering og lokal forankring
CHINAVIA – kinaklar i hele metropolregionen Copenhagen Card – fra Roskilde til Helsingør Kulturinstitutioner – gearing til internationale turister Meetingplace – dialog med virksomheder i hele regionen Hjemmeside og sociale medier – content fra hele regionen Internationale journalister og rejsearrangører – med ud i GC
SPØRGSMÅL ELLER KOMMENTARER?