et stærkere og bredere turismesamarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Metropol på vej Vision og strategi for Trekantområdet.
Eventudvikling i Rebild Kommune
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Debatmøde om lokale interesser i Ll. Næstved - Præsentation af Kommuneplanstrategi.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Hvad kan København som hovedstad?
Infrastruktur og bosætning
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
”Eventyret begynder her” v/Henrik Lehmann,
Kysferiebyer i vækst Nulpunktsmåling af kendskab og attraktivitet v. Epinions Den første analyse af kystferiebyer i Danmark Resultater for det danske og.
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Generalforsamling 20. marts 2014
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Ringkøbing-Skjern Kommune
Punktopstilling Marker den ønskede tekst og vælg Forøg indrykning: For at fjerne punktmarkering vælg Formindsk indrykning: Opsamling fra borgermøde 8.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Luftfartens betydning for væksten Henrik Peter Jørgensen.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Karl Krogshede, klimakoordinator Energibyen Skive 1 Energisafari En blanding af Energiturisme og lokale kultur oplevelser En guidet tur der målrettes nationale.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen 28. april 2010.
Forslag til fælles energivision i hovedstadsregionen Borgmestermøde 13. april 2015 Vicedirektør Kristian Johnsen, Region Hovedstaden.
En grøn og innovativ metropol med høj vækst og livskvalitet Borgmestermøde i Energi på Tværs 13. april 2015 Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.
Vækstforum Hovedstaden MISV 23.maj 11 Vision 2050 er vejen til vækst Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane.
Fyns fremtid – hvad skal Fyn leve af? Smagen af Fyn Destination Fyn Udvikling Fyn Forretningschef for Turisme & Event Rasmus Hessum Hansen.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Creative Europe. Om Creative Europe / Europa for Borgerne Case 1 Viborg Kommune / The Animation Workshop Case 2 Østfold / Scenekunst Østfold Hvorfor og.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Fyns Fremtid 3 Stadsdirektør Niels Højberg, Aarhus Kommune: ”Arbejdet med politisk lederskab i Øst- og Midtjylland – set fra Aarhus” Arena Assens, den.
Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning, Birk Centerpark.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
VÆKSTSTRATEGI FOR KYST- OG NATURTURISMEN I DANMARK.
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
afrapportering den 22. september 2005
Vindmølleindustriens udfordringer
Vækstforum Hovedstaden
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Greater Copenhagen -samarbejdet
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Smart Mobility in LOOP CITY
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Agnete Gersing Departementschef Uddannelses- og Forskningsministeriet
Det kompetente Nordjylland
Barberians Copenhagen hvorfor Kina?
Præsentationens transcript:

et stærkere og bredere turismesamarbejde Greater copenhagen et stærkere og bredere turismesamarbejde Repræsentantskabsmøde i VisitNordsjælland, 7. november 2016 Mikkel Aarø-Hansen, adm. dir. i Wonderful Copenhagen

I 2020 er Greater Copenhagen et internationalt knudepunkt for investeringer og viden på niveau med de mest succesfulde metropoler i Europa. Samarbejdet har i 2020 skabt en betydelig økonomisk vækst og øget beskæftigelse i Sydskandinaviens internationale metropol – Greater Copenhagen. ” ” GREATER COPENHAGENS VISION

GC TURISMEN I TAL 2015 REGION HOVEDSTADEN 11,8 mio. overnatninger i alt hvoraf 54,9% internationale i alt 6,5 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN TOP 4* MARKEDER (2015) Tyskland (2,2 mio. overnatninger) Norge (826.788 overnatninger) Storbritannien (729.536 overnatninger) Nederlandene (382.465 overnatninger) GREATER COPENHAGEN 21,6 mio. overnatninger i alt hvoraf 42,5% internationale i alt 9,2 mio. internationale overnatninger REGION SKÅNE 5,5 mio. overnatninger i alt hvoraf 23,6% internationale i alt 1,3 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN TOP 3 UDVIKLINGSMARKEDER (2015) USA (536.367 overnatninger) Kina (179.553 overnatninger) Indien (83.121 overnatninger) REGION SJÆLLAND 4,3 mio. overnatninger i alt hvoraf 32,9% internationale i alt 1,4 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN JOBSKABELSE 84.159 ÅRSVÆRK (2014)

STORBYVÆKSTEN GAVNER BREDT 25 pct. beskæftigede med turismerelaterede jobs i København bor i Region Hovedstadens øvrige kommuner. 34 pct. inden for hotel- og restaurantbranchen

4 ud 10 storbyturister er villige til at rejse mellem 1 og 2 timer til en attraktion har besøgt Sverige under deres ferie til CPH

Hvad siger turismeaktørerne ”I Greater Copenhagen er der lige pludselig 10 gange så mange events og muligheder for oplevelser på en måned, det skal udnyttes og bruges ordentligt” ”Greater Copenhagen er […] er muligheden for at få en plads globalt og internationalt.” ”Der eksisterer intet ”vi” endnu, men blot en masse områder og organisationer” ”[F]ælles projekter og indsatser skal sikre, at samarbejdet ikke bliver et skrivebordsprojekt.” ”Vi har store forventninger til spredning og dominoeffekt af Greater Copenhagen”

WOCO’s PERSPEKTIV Storbyen gør metropolregionen stærkere - og omvendt! Vi gør markedet større ved at gøre regionen / Danmark ‘mindre’.

GREATER COPENHAGEN SOM LØFTESTANG TIL NY LIGA

Styrkepositioner Kombinationen af land og by International tilgængelighed Fælles historie og kultur Flere oplevelser og produkter, større diversitet Udvidet oplevelsesgeografi

INTERNATIONALE OVERNATNINGER I EUROPÆISKE [Morten: skal være den med Regioner] STORBYER MIO INTERNAT. OVERNATNINGER

INTERNATIONALE OVERNATNINGER I EUROPÆISKE METROPOLREGIONER

GREATER COPENHAGEN

INTERNAT. OVERNATNINGER FLYTTE FOKUS FRA OVERNATNINGER ALENE INTERNAT. OVERNATNINGER HOTEL/FERIECENTER KAPACITET DIGITALISERING MICHELIN STJERNER INTERKONTINENTALE RUTER BESØG PÅ TOP 5 ATTRAKTIONER UNESCO SITES GREATER COPENHAGEN AMSTERDAM METROPOL HAMBURG METROPOL NATIONALPARKER

DESTINATIONEN GREATER COPENHAGEN SKAL FÆLLES AMBITION: DESTINATIONEN GREATER COPENHAGEN SKAL SKILLE SIG UD I EUROPA SOM DET PERFEKTE MATCH AF LAND OG BY STRATEGISKE TURISMEMÅL Styrke DESTINATIONS- OG PRODUKTUDVIKLING for at understøtte metropolregionens kombinerede udbud til det internationale marked Forbedre INTERNATIONALT KENDSKAB TIL Greater Copenhagen som det perfekte match af land og by Optimere TURISMESAMARBEJDET i Greater Copenhagen ved at øge gensidigt kendskab, styrke rollefordelingen og skabe stærkere sammenhæng mellem turisme-organisationer, erhverv og produkter – på tværs af land og by

NÆSTE SKRIDT

Samarbejdet kræver politisk prioritet Rammebetingelser (Opfattelse af) lav politisk prioritering Manglende (villighed til) finansiering af fælles turismeindsats Manglende infrastruktur uden for storbyerne.

… og øget kendskab Interne barrierer Utilstrækkeligt kendskab til hinandens produkter og muligheder Kulturforskelle Forskelle i organisering og professionaliseringsgrad (Oplevede) modsætninger mellem land og by og mellem store og små Bekymring for storbyen

Visionspapir politisk vedtaget – i 2017 skal vi Udbygge samarbejdet – styrket kendskab og produktkortlægning Gennemføre fælles aktiviteter – skabe grundlag for fælles markedsføring og indsatser for destinationsudvikling Indlede pilotindsatser – og lave samlet handlingsplan for 2018 … Og gennemføre konkrete turismefremmeindsatser på tværs af hele metropolregionen!

Forudsætninger Tættere samarbejde mellem turismeaktørerne Prioritering af konkrete fælles indsatser – og vilje til at samfinansiere Organisering, klogere på balance ml. koordinering og lokal forankring

CHINAVIA – kinaklar i hele metropolregionen Copenhagen Card – fra Roskilde til Helsingør Kulturinstitutioner – gearing til internationale turister Meetingplace – dialog med virksomheder i hele regionen Hjemmeside og sociale medier – content fra hele regionen Internationale journalister og rejsearrangører – med ud i GC

SPØRGSMÅL ELLER KOMMENTARER?