Målorienteret ledelse: Styring, motivation og resultater Region Syddanmark, arbejdsmiljøkonference 22. september 2016 CHRISTIAN BØTCHER JACOBSEN Lektor
Resultater, tillid og motivation Individuelle og organisatoriske resultater Styringstiltag Medarbejdermotivation Opfattelse af styringstiltaget som enten understøttende eller kontrollerende Ledelse
Resultater, tillid og motivation Disposition Introduktion Motivation og styring Ledelse Ledelse, motivation og resultater Konklusion: Hovedresultater og (mere) diskussion
Resultater, tillid og motivation motivation og STYRING
De ansattes motivation Resultater, tillid og motivation De ansattes motivation Motivation som den potentielle energi, en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål. Hvad er målet: Ekstrinsisk motivation: At gavne sig selv (incitamenter) eller undgå straf (regulering) Indre opgavemotivation: At nyde opgaven i selv: Public service motivation: At gøre godt for andre eller samfundet
Eksempel på, hvor indre opgavemotivation er vigtig: Sygefravær Resultater, tillid og motivation Eksempel på, hvor indre opgavemotivation er vigtig: Sygefravær FOA medlemmer (medlemspanel) Sygefravær (registeroplysninger) Indre opgavemotivation målt (spørgeskema) Opfattelse af, hvor kontrollerende krav om dokumentation er (spørgeskema) Opfattelse af dokumentationskrav som kontrollerende Mindre indre opgavemotivation Større sygefravær
Forholdet mellem public service motivation og sygefravær Resultater, tillid og motivation Forholdet mellem public service motivation og sygefravær Undersøgelse af medarbejdere (SKAT, dagtilbud og skoler) over tid Selvrapporteret sygefravær og sygenærvær Public service motivation målt i spørgeskema Public service motivation Større sygenærvær Større sygefravær
Resultater, tillid og motivation Eksempel på, hvor public service motivation er vigtig: Karakterniveauer i folkeskoler + Afgangsprøvekaraktererne for eleverne i det pågældende fag Folkeskolelærernes public service motivation Alle elev-, skole- og kommune specifikke forhold n (elevkarakterer)=24.360
Public service motivation og værdier Eksempel: Praktiserende læger og antibiotika Mere antibiotika gør patienten rask, men skader samfundet via resistente bakterier At give bredspektret sikrer helbredelsen – men øger risiko for resistens. Brugerorienterede læger udskriver mere antibiotika PSM trækker mod smalspektret frem for bredspektret antibiotika -> Trade-off mellem den enkelte patient og samfundet
Styring – og opfattelser af motivation Høj brugerkapacitet (dronninger) Valgfrihed: Fokus på brugernes valg af org. Brugerinddragelse: Tillid til både ansatte og brugere New Public Management Altruistiske ansatte (riddere) Egoistiske ansatte (landsknægte) Mistillid: Centralt bestemt belønning og straf Tillidsbaseret styring (men kun tillid til ansatte) Velfærdsstatens første år Lav brugerkapacitet (bønder)
Styring, motivation og performance + Graden af styring (eks. incitamenter eller kontrol) Performance + Intrinsisk motivation Public service motivation
Resultater, tillid og motivation Har ansatte ikke bare de indre motivationsformer – uanset styring og kontrol? Folkeskoleeksemplet (fortsat): Hvis elevplanerne opfattes som mere kontrollerende, har lærerne mindre motivation på alle de målte motivationsdimensioner. Indre motivationsformer (både public service motivation og indre opgavemotivation) Opfattelse af elevplaner 12
Betydningen af opfattelsen af styring + Performance Graden af styring (eks. incitamenter eller kontrol) +/- Intrinsisk motivation Public service motivation + Opfattelse af styringen
Resultater, tillid og motivation Hvorfor opfatter nogle styring som kontrollerende, mens andre opfatter det som understøttende? Eksempel fra elevplaner danske folkeskoler ÷ Kontrollerende opfattelse af elevplaner ? Motivation
Resultater, tillid og motivation Ledelse
Betydningen af ledelse (videre om elevplaner) Resultater, tillid og motivation Betydningen af ledelse (videre om elevplaner) Skoleledernes implementering afgørende Undersøgelsen af lærerne kobles med spørgeskema til lederne (samarbejde med Maria Falk Mikkelsen fra SFI og professor Lotte Bøgh Andersen) Resultat: Implementering via dialog: Understøttende opfattelse Implementering via “kæft, trit og retning”: Kontrollerende opfattelse
Ledelse og opfattelse af styring + Performance Graden af styring (eks. incitamenter eller kontrol) +/- Intrinsisk motivation Public service motivation + Opfattelse af styringen Ledelse
Resultater, tillid og motivation Hvilken ledelse? Transaktionsledelse: Betinget materiel belønning – der stilles eksplicitte krav til medarbejderne med mulighed for belønning (ikke kun løn, men også fx karrieremuligheder) Betinget ikke-materiel belønning – fx ros af god indsats eller af gode resultater Betinget sanktion – der stillet eksplicitte krav til medarbejderne med mulighed for sanktioner (påtaler og ultimativt fyring) Transformationsledelse: Tydeliggørelse, deling og fastholdelse af organisationens vision
Ledelse og fokus på mål Både transformations- og transaktionsledelse fokuserer på opnåelse af organisationens mål Motiverende for medarbejdere at kende mål og vision: Sejle stærkt Styrende funktion: Sejle skibet i rigtig retning Evaluering: Så vi ved, hvor tæt vi er på havnen Legitimitet: Så skibets ejer vil betale brændstoffet Begge ledelsesstile handler om at gøre det attraktivt for organisationens medarbejdere (og omgivelser) at bidrage til målopfyldelse, men med forskellige midler.
INTENDERET, FAKTISK OG OPFATTET LEDELSE Resultater, tillid og motivation INTENDERET, FAKTISK OG OPFATTET LEDELSE Intenderet ledelse Faktisk ledelse Opfattet ledelse Medarbejder-adfærd Målopfyldelse Inspireret af Wright &Nishii, 2007
LÆRERE OG REKTORERS OPFATTELSE AF TRANSFORMATIONSLEDELSE Der er svag sammenhæng mellem opfattelsen mellem ledere og ansatte. Lederne vurderer generelt deres egen ledelsesstil langt mere aktiv end de ansatte! Væsentlige pointer: Generel overvurdering hos lederne (relativt ift. de ansatte) Relativt svag sammenhæng mellem intenderet og opfattet ledelse Stor variation inden for organisationer Leder-undervurdering Enighed om højgrad Enighed om lav grad Leder-overvurdering
Ledelse, motivation og resultater Resultater, tillid og motivation Ledelse, motivation og resultater
EKSEMPEL Lærernes nye arbejdstidsregler
Betydningen af ledelse på ungdomsuddannelsesområdet Betinget belønning (transaktionsledelse) Fastholdelse Transformationsledelse Læring/skoleeffekter
LEAP LEAP projektet Ledelsesadfærd og performance LEADERSHIP AND PERFORMANCE LEDELSESADFÆRD OG PERFORMANCE LEAP projektet Ledelsesadfærd og performance Hvordan motiverer ledere medarbejderne til at opnå organisationens mål? Et eksperimentelt studie af grundskoler, daginstitutioner, gymnasier, skattekontorer og bankfilialer Se også www.leap-projekt.dk
Forskningsdesignet 672 ledere indvilgede i at deltage i eksperiment – lodtrækning til fire grupper: Kontrolgruppe Transformationsledelsestræning Transaktionsledelsestræning Kombineret transaktions- og transformationsledelsestræning Approach: Felteksperiment med 504 (gennemførende) ledere og deres 10.000 ansatte Spørgeskemaer til alle ansatte før og efter (både lige efter og et år senere) Registerdata Kvalitative interviews + observation Adskillige resultatmål (samt medarbejdertrivsel) – før og efter intervention Mulighed for “objektiv” måling af performance i alle fem sektorer
Når jeg siger vi, mener jeg… Lektor Allan Würtz, Økonomi/ statskundskab Lektor Heidi Salomonsen, Politisk kommunication Professor Lotte Bøgh Andersen Public Adm. Professor Niels Westergaard-Nielsen Økonomi Lektor Anne Bøllingtoft, Organisations- forsker Lektor Ann- Louise Holten Psychology Lektor Poul A. Nielsen Statskundskab Adjunkt Ulrich Thy Jensen Arizona State Post doc Tine Eriksen Econometrics Ph.d. studerende Seung-Ho An Texas A&M Ken Meier Jacob Ladenburg, KORA Louise Ladegaard Bro, Statskundskab Og en masse samarbejdspartnere – nationalt og internationalt!
Syddjurs Kommune 26. oktober 2015 Ledelsestræning og ledelsesadfærd Træningen påvirker ledelse som tilsigtet (som det opfattes af medarbejderne) Men der er forskelle mellem private og offentlige organisationer! (Jacobsen, Andersen, Bøllingtoft, APPAM 2015 and An, Meier, Bøllingtoft , and Andersen, ASPA 2016) Træning skaber bedre overensstemmelse mellem ledere og medarbejderes syn på ledelse! (An, Jensen, Andersen, Ladenburg, Meier& Salomonsen, MPSA 2016) LLB
Syddjurs Kommune 26. oktober 2015 Betydningen af organisationens størrelse (124 daginstitutioner) Ledelsesspænd Niveauet af transformationsledelse Spørgeskemaer til både ledere og medarbejdere i 124 institutioner (aug./sep. 2014) Medarbejdernes gennemsnitlige opfattelse af, hvor meget deres leder udøver transformationsledelse. Transformations- ledelse LLB Ledelsesspænd
Ledelse og motivation Både transformationsledelse og transaktionsledelse er positivt forbundet med indre opgavemotivation – det tager omkring et år, før effekten træder ind. Ledelsestræningen fører til lavere public service motivation, hvis der er stor værdikonflikt, men træningen dæmper også værdikonflikten på længere sigt. Ledelsestræningen øger oplevelsen af, at ledelsen forventer resultater. Ledelsestræning øger jobtilfredshed – hvis træningen har skabt mere aktiv ledelse
Fremtidige undersøgelser Kobling til lederes lederes ledelsesstil (ift. overensstemmelse og sammenhæng) Medarbejderes tilbøjelighed til jobskifte og faktisk medarbejderomsætning Sygefravær (registerbaseret) og sygenærvær Ledelsens betydning for performance (målt i registre)
Afrunding: Målorienteret ledelse Styring er kommet for at blive – ledere er væsentlige spillere for at skabe meningsfuld styring. Styring og inaktiv/utydelig ledelse udfordrer de ansattes motivation og trivsel. Konsekvenser af styring og ledelse er afhængig af, hvordan de ansatte oplever sig kontrolleret eller understøttet. Lokale ledere har stor betydning for medarbejdernes opfattelser af styring – gennem klare visioner og ”belønninger” samt inddragelse af medarbejderne. Ledelse kan gennem påvirkninger på medarbejderne få indflydelse på den leverede kvalitet.
Hvis I vil vide mere… www.LEAP-projekt.dk http://pure.au.dk/portal/da/christianj@ps.au.dk … og en mail er altid velkommen!
Tak for opmærksomheden! Resultater, tillid og motivation Tak for opmærksomheden! Kommentarer og spørgsmål