Enhedens navn Dansk Forening for Markedsføringsret Medlemsmøde den 17. november 2016 Om harmonisering og inkorporering – EU-rettens indflydelse på dansk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Securities Law Legislation EU-Forum den 6. december 2012 Pernille Christiansen.
Advertisements

En konkurrenceretlig kommentar
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Industrial Emissions Directive – Lovforslag
Mindreåriges patientrettigheder
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
EU og det danske sundhedsvæsen
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Biocidmidler og behandlede artikler
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
Dyrevelfærd i EU-kontekst
”Social dumping” indenfor luftfart Keld Ludvigsen Vicedirektør SOLA Konferencen 2014.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Fri bevægelighed – Hvad betyder det for dig og din virksomhed ?
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
Formål og indhold Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en bæredygtig produktion og forbrug ved at opsætte kriterier for god miljømæssig.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Forholdet til kunderne
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Resumeer af EU-lovgivningen: en introduktion 2008.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktion til konferencen “Håndhævelse af EU’s udbudsregler” Steen Treumer Professor, Det Juridiske Fakultet,
Resumeer af EU-lovgivningen: en introduktion 2009.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt fra Naturstyrelsen.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Seneste praksis fra EU-domstolen med særlig vægt på håndhævelsen af EU’s udbudsregler Steen Treumer Professor,
Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
Øresund Strandpark Informationsmøde den 28. august 2008 kl
Hvad lærte vi sidst? 1.Afsluttede om retten til fri bevægelighed og ophold i EU 2. TEF art. 39: -Pligtsubjekter -Rettighedssubjekter.
Styrker og svagheder ved håndhævelses-loven – set fra indklagedes side Dansk Forening For Udbudsret Tina Braad 9. april 2013.
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Forslag til ny markedsføringslov
Servicedirektivet – og Domstolens praksis
Lokationsbaseret markedsføring - hvad siger reglerne?
Om udvalgets arbejde Dansk Forening for Markedsføringsret
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Ligebehandling: principper og begreber
Nyhedsbrev 23. september 2011 Ankenævnets fortolkning af reklamekodeksets § 13, stk. 9 På Ankenævnets møde den 21. september 2011 blev reklamekodeksets.
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Dansk Forening for Arbejdsret 11. oktober 2017
Vintertjeneste på fortove
Naturfag.
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Hvordan imødekommer vi ønsker om friere bytning af frø?
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
(--andet end ophavsret)
FIR morgenmøde 22. november 2018
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Præsentationens transcript:

Enhedens navn Dansk Forening for Markedsføringsret Medlemsmøde den 17. november 2016 Om harmonisering og inkorporering – EU-rettens indflydelse på dansk markedsføringsret og inkorporeringsstrategier i andre EU medlemsstater Professor, dr.jur., Ph.d., Caroline Heide-Jørgensen Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet Centre for European Studies in Economic Law (CESEL) Harmonisering og inkorporering

Harmonisering og inkorporering I Enhedens navn Harmonisering og inkorporering I Markedsføringsretten er national i sin oprindelse Tradition for nordisk lovforberedende samarbejde på dette punkt Og stadig meget til fælles med Norge og Sverige 1974-Markedsføringsloven Den første ”moderne” Markedsføringslov, Forbrugerombudsmanden Introducerer begreber vi stadig har 2005-Markedsføringsloven Nuværende hovedlov I vidt omfang en videreførelse af 1974-loven Harmonisering og inkorporering

Harmonisering og inkorporering I Enhedens navn Harmonisering og inkorporering I Harmonisering – fra minimum til total harmonisering EU-retten har afgørende indflydelse på den moderne markedsføringsret Nationale regler og harmonisering Sekundær EU ret – ej traktatregler Den materielle harmonisering, ikke fri bevægelighed Direktiver, ikke rådsforordninger I hvert fald i det principielle udgangspunkt Forbrugerretten i Europa Fra de første spæde skridt i 1980’erne til 10’ernes forfinede net af forskellige direktiver indenfor forskellige områder Harmonisering og inkorporering

Harmonisering og inkorporering I Enhedens navn Harmonisering og inkorporering I Harmonisering – fra minimum til total harmonisering Minimum harmonisering Vildledende markedsføring, RD 84/450 – minimum Indeholdt i Mfl § 3 om vildledning Sammenlignende reklame, RD/97/55 Inkorporeret ”ad verbatim” i Mfl § 5 Samlet i RD 2006/114 Harmonisering og inkorporering

Harmonisering og inkorporering I Enhedens navn Harmonisering og inkorporering I Harmonisering – fra minimum til total harmonisering RD 2005/29 om urimelig handelspraksis Introducerer total harmonisering Alene B2C, ikke taste and decency, ikke B2B B2B er fremover alene RD 2006/114 DK har haft tradition for én lov, der dækker både B2C og B2B og med ens bestemmelser for alle områder Opretholdt i 2005 Mfl Harmonisering og inkorporering

Harmonisering og inkorporering I Enhedens navn Harmonisering og inkorporering I RD 2005/29 om urimelig handelspraksis, UCP I DK blev UCP inkorporeret ved lov 1547/2006 EFTER 2005 markedsføringsloven Indførelse af nyt § 1, stk. 2 i Mfl om forbrugernes økonomiske interesser, samt mindre ændringer i § 3 i Mfl om vildledning Alm. opfattelse at begrænsede ændringer (også udenfor DK) - forarbejderne til Lov 1547/2006 ”Lovforslagets ændring af generalklausulen og nyaffattelsen af vildledningsbestemmelsen har karakter af en præcisering og introduktion af direktivets terminologi og fremgangsmåde til at fastslå, at der foreligger en overtrædelse. Selv om direktivet anvender en anden terminologi, og denne skal indarbejdes i de ovennævnte bestemmelser, vurderes retstilstanden efter de nye regler således i meget vidt omfang at ville være den samme som for de nuværende regler om god skik og vildledning. Det er derfor for vildledningsbestemmelsen ikke fundet nødvendigt at ændre det grundlæggende princip om, at lovens centrale regler gælder i forbrugerforhold såvel som i erhvervsforhold” Harmonisering og inkorporering

EU-rettens påvirkning Enhedens navn EU-rettens påvirkning CJEU’s praksis omkring indholdet af begreberne i UCP (RD 2005/25) CJEU’s domme i Total, sag C-261/07, Samona, sag C-299/07, og Plus, sag C-304/08 Udtømmende fortolkning af sortlisten (ophævelse af §§ 10 og 11 i den danske Mfl) – ingen andre generelle forbud end de som fremgår af listen Efterfølgende mange domme fra CJEU, dvs UCP-direktivets bestemmelser – og de deri indeholdte begreber – får mere og mere reelt indhold, og flere kommer hele tiden til Praksis har vedrørt Handelspraksis som begreb, herunder sondringen B2C og B2B og hvornår de flyder sammen UCP’s karakter af totalharmonisering Fortolkning af sortlisten Vildledende praksis Harmonisering og inkorporering

EU-rettens påvirkning Enhedens navn EU-rettens påvirkning Håndhævelse Kommissionens guidance om fortolkning af UCP Guidance fra 2009, opdateret i 2016 med COM (2016) 320 Væsentligt udvidet i forhold til 2009 Soft law – fortolkningskompetence ? Betydning ? Grænseoverskridende håndhævelse Skabelsen af en egentlig fælles EU markedsføringsret kræver ikke bare fælles begreber men også effektiv håndhævelse over grænserne Harmonisering og inkorporering

Inkorporering og erfaring fra andre lande Enhedens navn Inkorporering og erfaring fra andre lande Hvad siger EU-retten om inkorporering af direktiver ? Direktiver skal inkorporeres i national ret i retsakter National ret kan opfylde kravene TEUF art 258 – traktaktbrudssag, hvis der ikke inkorporeres korrekt CJEU har det sidste ord mht hvad der anses for korrekt inkorporering Tendens til mere og mere tekstnær inkorporering Det foreliggende forslag til Markedsføringslov er langt mere tekstnært end tidligere Lovforslaget anvender begreber fra direktivet vi ikke tidligere har set i dansk ret SKAL man det ? Principielt spørgsmål – har været bragt op i høringssvarene Harmonisering og inkorporering

Inkorporering og erfaring fra andre lande Enhedens navn Inkorporering og erfaring fra andre lande Hvordan har andre lande inkorporeret UCP ? en- og tostrengede systemer (Tyskland, DK, Sverige, Norge vs. UK, Finland m.fl.) Nogle lande har indført særlige love til inkorporering af UCP, bl.a. UK Andre har inkorporeret i deres Markedsføringslov ligesom DK Tyskland, Sverige, Norge Forskellig tilgang og forskellig grad af tekstnærhed Dog alle meget mere tæt på UCP end vor nuværende Markedsføringslov Andre lande har også problemer med graden af tekstnærhed i forhold til direktivet Harmonisering og inkorporering

Harmonisering og inkorporering II Enhedens navn Harmonisering og inkorporering II Kommissoriet til markedsføringslovsudvalget Kommissoriet henviser til udfordringer medhåndhævelse og implementering af EU-direktiver Et gennemgribende eftersyn af Markedsføringsloven: Understøtter gode og ensartede forbrugerforhold i lyset af den teknologiske udvikling indenfor kommerciel kommunikation Enkel og overskuelig og ikke pålægge erhvervslivet unødvendige byrder Understøtter velfungerende markeder og effektiv konkurrence Er i overensstemmelse med EU-reglerne på markedsføringsområdet Harmonisering og inkorporering

Harmonisering og inkorporering II Enhedens navn Harmonisering og inkorporering II Den anvendte tilgang i forslaget Fra Markedsføringslovsudvalget Meget tættere på direktivet og anden opbygning af loven end tidligere Begreber ? Kan vi med succes ”skrive om” eller skal vi ”skrive af” ? Forarbejderne til inkorporeringen af UCP i dansk ret har vist sig at være for optimistiske – svært at forudsige udviklingen i CJEU’s praksis Eksemplet med Mfl § 4 om skjult reklame Inspirationen fra Norge I lovforslag L 40 2016-2017 Harmonisering og inkorporering

Enhedens navn Harmonisering og inkorporering