Skal pædagoger være robuste? DLO, 26. april 2017, Islands Brygge
Historisk 10’erne Social kapital 60’erne mælkebøttebørn 90’erne rummelighed 2014 - robusthed 80’erne DUA 00’erne coaching
2 perspektiver på robusthed ‘Samfundskritikerne’ ‘Udviklingspsykologerne’
Omfordeling af ressourcer - 25 % + 25 %
De pressede pædagoger Stress 100 % på 15 år Vold 100 % på 10 år Støj no. 1 blandt alle brancher Planlægger tidligst tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet
Udmøntningen af det pædagogiske arbejdet Individuelle reaktioner Faktorer der skaber robusthed Organisatoriske forhold Individuelle forhold Alder Køn Personlige ressourcer Privat situation Vilkår Opgaver og faglighed Udmøntningen af det pædagogiske arbejdet Relationer Krænkende adfærd Individuelle reaktioner Indeklima Ergonomi Ulykker
Robusthed er et ‘tomt begreb’
Arbejdspladsen som arena L o v g i v n i n g o g A f t a l e r Dommer: Arbejdstilsynet Medarbejdere Arbejdsgiver Arbejdsgiver Leder TRIO De ansatte AMR/ TR Leder Træner: DLO Træner: BUPL
Forslag til fokus for arbejdspladsen Fokus på fælles kompetencer Samarbejde om kerneopgaven Prioritering af krav og forandringer
Et par nøgle-værktøjer Link: Prioritering af kerneopgaven Rød, gul, grøn
Overenskomsten mellem DLO og BUPL Aftale om psykisk arbejdsmiljø Arbejdsgiveransvar Fælles uddannelse § 24 arbejdstid, stk. 4 ”Ved tilrettelæggelse af tjenesten skal der tages størst muligt hensyn til personalets ønsker” § 27 ledelse og samarbejde. Stk. 4 ”Der skal aftales retningslinjer for at identificere, forebygge og håndtere: Stress Vold, mobning og trusler” Stk. 6 ”Ledelsen skal informere om økonomiske ændringer… Grundig drøftelse af konsekvenser for ressourcer og arbejdsmængde
Uddannelse af AMR og ledere Kommunalt Privat Deltaget i obl. udd 97 % 86 % Tilbudt supp. udd 30 % 14 % Deltaget i supp. udd. 87 % 67 % FTF AMO undersøgelse 2017 BUPL særudtræk
Afrunding Robusthed – buzzword eller værdi? Skal pædagoger være robuste?