Sådan får vi unge til at vælge (og gennemføre) en ungdomsuddannelse….

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Advertisements

Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Forældremøde 7. klasse.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Netværk Nordjylland - erhvervsrettet uddannelse AMU Nordjylland Erhvervsskolerne Aars EUC Nord EUC Nordvest Frederikshavn Handelsskole Handelsskolen Minerva.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Kontanthjælpsreformens betydning for unge Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS Vejledningstemadag - fredag.
Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Konkrete samarbejdsflader mellem UU og Jobcenter Jens Folman, jobcenterchef Kalundborg Kommune Jørgen Dan Pedersen, centerleder UU Nordvestsjælland.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Februar 2017 PKU-konference
Forældremøde i 9. klasse
Brobygning – EUD og efterskolerne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Forældre-information
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
- Vejledningen frem til sommer
Dagens program Du skal have kendskab til:
Uddannelsesplanen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Unges uddannelsesvalg
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
UU - Status og uddannelsesstatistik
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Reformerne og samarbejdet mellem grundskoler og ungdomsuddannelser
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
UU - Status og uddannelsesstatistik
Inklusion i Folkeskolen
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Forældremøde.
Samtale om folkeskolen i
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Nyt fra ministeriet Billeddias
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Sammenhængende Unge Indsats i Vallensbæk Kommune
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Sådan får vi unge til at vælge (og gennemføre) en ungdomsuddannelse…. UUV Køge Bugt Sådan får vi unge til at vælge (og gennemføre) en ungdomsuddannelse…. Christel Jørgensen, Souschef, UUV Køge Bugt

UUV Køge Bugt 7. – 9./10. klasse: Kollektiv vejledning Bistå folkeskolens § 7 Uddannelse og Job Individuel vejledning af Ikke-Uddannelsesparate fra 8. klasse Brobygning 9. og 10. klasse Introduktionsforløb 8. klasse (2 x 2 dage + 1 dag Skills) Uddannelsespligt 15 – 17 år Opsøgende vejledning 18 – 24 år Samarbejde med Ungecentre/ Jobcentre 25 – 29 år.

Målsætninger 95% målsætningen – unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse 25% skal vælge en EUD 2020 30% skal vælge en EUD 2025

Antagelser i forhold til valg af erhvervsuddannelse - som vi møder i det offentlige rum! ”Mit barn skal da have en studenterhue!” 93% i Berlingske Boglige uddannelser omtales positivt: ”Produktionssamfundet er dødt” ” Danmark er et Videnssamfund” - altså boglig viden! ”EUD er for dem der ikke kan andet!” ”Flere unge starter på en erhvervsuddannelse, men kan ikke gennemføre pga. manglende praktikpladser.” ”Erhvervsuddannelserne har generelt manglende prestige! - Kokkefaget har relativ høj prestige!” ”Oplevelsen af at skulle foretage et ”valg for livet” afholder mange unge fra at vælge en erhvervsuddannelse lige efter grundskolen.” EVA. ”Godt at have noget at falde tilbage på” – sagt om STX.

Udannelsesvalg Kend dit samfund Kend dig selv! Kend dine muligheder! Tag en beslutning... Vælg! Samfundet forventer at elever kommer hurtigt gennem uddannelsessystemet. De skal vælge en karrierer blandt tusindvis af muligheder, ofte før de har chance for at udforske en mulighed. Unge skal være nysgerrige på at udforske deres læringsmuligheder.

Hvad påvirker valget? At de unge fravælger erhvervsuddannelserne må ses i den kontekst, valgproces og uddannelsesvalg foregår i. De unge opfatter i høj grad valget af ungdomsuddannelse som deres eget! Som et åbent uddannelsesvalg? Men valget påvirkes af en række forskellige faktorer: Forældre, familie, vejledere, uddannelsesinstitutioner, politikere, vilkårene i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet på det pågældende tidspunkt osv.

Den årlige undersøgelse af vejledningen blandt 9.-10. klasse viser Det handler ikke om: Manglende praktikpladser Erhvervsuddannelsernes generelt dårlige ry Det handler snarere om: At de unge ikke kender til mulighederne i erhvervsuddannelserne De opfatter at valget lukker døre for fremtidig karriere Det betyder: Vejledningen har en vigtig rolle i formidlingen af hvilke muligheder erhvervsuddannelserne giver, både på kort og lang sigt Vejledningen har overordnet en central rolle i dialogen med alle interessenter i at formidle indsigt og forståelse for de komplekse sammenhænge hvori unges valg af uddannelse foregår – herunder valg af erhvervsuddannelse.

Uddannelse og Job Tilkøbt i alle fire kommuner Undervisning i 36 lektioner 7.-9. klasse Hvem er jeg (7.kl.) Selvforståelse, øvelser i at træffe valg Job og introduktionskurser (8.kl.) Praktik (9.kl.) Måske kan din erhvervspraktikplads blive din kommende uddannelsesaftale? Ung – til - Ung aftener (8.kl.)

Uddannelse og Job Udvikling af undervisningsmaterialer Gæt et Job UPV Spillet Praktikforberedelse Hvordan finder man en praktikplads? Hvad er vigtigt for at komme i praktik – udsende, holdning og meninger? Hvad er praktikkens ”opgave”?

Vejledningsaktiviteter Erhvervspraktik bekendtskab med erhvervslivet og den virkelighed, der findes på en arbejdsplads arbejdspladserne får mulighed for at stifte bekendtskab med den kommende generation af medarbejdere og deres virkelighed i skolen. Introduktionskurser på ungdomsudd. Brobygningsforløb for ikke-uddannelsesparate Brobygningsforløb 10.klasse

Erhvervsskolernes dag 6.klasse 600 elever fra vores fire kommuners 6. klasser  Køge Handelsskole stor afsætnings- og markedsføringsopgave SoSu – køre i kørestol, lagde forbindinger på ankler, og fik et indblik i hvad en pædagogisk assistent laver med børn. EUC Sjælland ”sæbekassebiler” med afsluttende ræs En gruppe af eleverne arbejdede med at sætte lyd, lys, røgmaskine og sæbeboblemaskine op og programmere dem. 

Q q Skills 8.klasse 2.000 8.klasses elever – 300 per dag Køge Handelsskole, SOSU Sj., EUC Sj. Syv forskellige erhvervsfag.  Murer Struktør SOSU Elektriker Frisør EUX EUD business Kæmper om 3 pladser til Skills

Udfordring af uddannelsesvalget….. Vi arbejder også med selv at blive bedre…..

Samarbejde og netværk Tæt lokalt samarbejde Erhvervsskolerne – attraktive miljøer Virksomheder – store som små Erhvervsskolerne og virksomhederne Politisk opbakning En tydelig og klar kommunikation

Et kig ind på EUC Sjælland Interview med Jesper Clausen Interview

Pointer fra EUC Sjælland EUD reform – kvalitetsreform Fokus på kvalitet i undervisningen Faglig læring – almen læring Pædagogiske kompetencer Partsstyret system – tæt samarbejde Gode relationer Indsatser – vejledning Fagligt og alment dannende.

Et fremtidsperspektiv….. Et mere enstrenget vejledningssystem som fortsat er sektor og institutionsuafhængigt og som sætter den unges uddannelsesvalg i fokus (UU, Studievalg, gennemførselsvejledning, eVejledning, vejledning på efterskoler etc. burde samles). En ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unges arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter (KUU, EGU, STU m.m.). Der bør ryddes op, og unge som er i gang udenfor uddannelsessystemet bør kunne optjene merit/point til en uddannelsesgodkendelse (på KUU niveau fx.). UU har allerede de unges aktivitet registreret, så vi skal bare have fundet en meriteringsmetode. Profilering og udbygning af den opsøgende vejledning. Udbygning, så den opsøgende vejledning i en ændret form er til rådighed frem til det fyldte 30. Uddannelse og Job med UU vejlederen som central aktør/koordinator på den enkelte skole. Fra samtale til proces. Cefu skriver i deres rapport Mod en tættere kobling mellem skole og praktik ”Således fremhæver en langt større gruppe af de elever, der orienterer sig om EUD, at praktikforløbet har bidraget til deres afklaring af uddannelsesvalg…”.

Ungdommens UddannelsesVejledning UU fra 2004 – 2016: Flere UU centre – fra 47 til 56 Mere målrette vejledning i skolen Øget fokus på pligtsområdet 15 – 17 år og 18 – 25 år og nogle steder 25 – 30 år Øget faglighed – vejlederuddannelse Flere faglige baggrunde (ikke kun DLF) Øget forskelighed mellem UU centrene (Størrelse, tilknytning, ledelse. Tæt på målopfyldelsen 2015 = 95%. 2014 tal er 93% Reformen 2003 et opgør med 28 vejledningsordninger – stadig mange om buddet: UU, Studievalg, studievejledning, eVejledning, Produktionsskolevejledning, mentorvejledning etc.