Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget Job og Virksomhed Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Job og virksomhed Mål fra beskæftigelsesplanen Forsikrede ledige Ny dagpengelovgivning Aktuelle projekter Virksomhedsindsatsen Ledighedsudvikling Opkvalificering og effekt Virksommhedsbarometer
Mål for beskæftigelsesplan 2017 Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft. Andelen af borgere på a-dagpenge, der bliver langtidsledige skal ligge under niveauet for klyngen, og udviklingen skal være bedre. Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet, herunder langtidsledige kontanthjælpsmodtagere, skal tættere på arbejdsmarkedet.
Forsikrede ledige 10 beskæftigelsessagsbehandlere (inkl. KIL) Forsikrede ledige (uge 3): 986 dagpengemodtagere (1299 uge 3 2016) 0 Arbejdsmarkedsydelsesmodtagere (70 uge 3 2016) 3 kontantydelsesmodtager (1 uge 3 2016) Samtaler A-kasse samtaler 6 mdr. samtaler Øvrige samtaler 10 beskæftigelsessagsbehandlere (inkl. KIL) 1 handikapkonsulent og 2 administrativ
Forsikrede ledige November 2016 I alt samtaler (inkl. udstillede tider):1087 Aflyste: 289 (aflysningsgrad 26,5%) Individuelle samtaler: 507 A-kasse samtaler: 93 Andre samtaler: 174 Informationsmøde: 24 5-6 gennemførte samtaler pr. medarbejdere. pr. dag.
Ny a-dagpengelovgivning Opspare arbejdstimer og forlænge dagpengeperiode med op til 1 års ekstra dagpenge (1.924 dagpengetimer) ”beskæftigelseskonto”. Hver times arbejde giver 2 timers forlængelse. Opsparede timer kan bruges til at forlænge dagpengeperiode eller til at genoptjene en ny 2-årig dagpengeperiode. Dagpenge afregnes i timer. Karensdag, hvis optjener du mindre end 148 timers arbejde inden for 4 måneder. Konsekvens: flere dagpengemodtagere.
Aktuelle projekter KIL (langtidsledige dagpengemodtagere) STV Særligt tilrettelagt virksomhedsindsats (ressourceforløb) Høje Kolstrup, Jobguide og ”mit første job” (alle målgrupper bosiddende på Høje Kolstrup)
Virksomhedsservice 9 Virksomhedskonsulenter 2 Formidlere Formidling Virksomhedsbesøg Udplacering af forsikrede ledige og arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere Rotation Voksenlærlinge Høje Kolstrup (Jobguide) Fordelinger og massefyringer Virksomhedsbarometer 9 Virksomhedskonsulenter 2 Formidlere 1 Administrativ og 1 phoner
Virksomhedsservice Fastholdelsesteam 4 fastholdelseskonsulenter 159 sager, heraf 58 fastholdelsessager (uge 3) 4 fastholdelseskonsulenter 1 konsulent til ressourceforløb (45 sager)
Den virksomhedsvendt indsats i 2016 Virksomhedskontakt: Besøg: 2025 virksomhedsbesøg 2120 tilbud: Jobåbninger 183 Løntilskud 110 Praktikker: 1560
Den virksomhedsvendt indsats Besøg på virksomheden skal have kvalitet Besøg handler om at bygge en kunderelation op
Hvor kan virksomhederne henvende sig? Servicetelefon for virksomhederne: 73766600 www.jobcenteraabenraa.dk www.VITAS.bm.dk www.jobnet.dk (ny virksomhedsbrugerflade 2017) Jobservice Danmark 72 200 350 www.workindenmar.dk www.europa.eu/eures
Bruttoledighed
Ledigheden nærmer sig niveauet før krisen
Ledigheden falder hvorfor? Faldende arbejdsstyrke Stigende beskæftigelse Beskæftigelsesreform (afkortning af dagpengeperiode) Bedre konjunkturer på arbejdsmarkedet generelt Bedre erhvervskonjunkturer i Aabenraa Kommune
Antal lønmodtagere med arbejdssted i kommunen
Antal beskæftigede med bopæl i kommunen
Vækst i arbejdspladser og beskæftigede borgere (3. kvt 15 – 3. kvt 16)
Hvilke brancher vækster? Vækst i jobomsætning på 6,2% 9,2% vækst i jobomsætning inden for den private sektor (3. kvt. 15 til 3. kvt. 16) Vækst særligt inden for: Lager logistik Kontor/administration Industri Sundhed/omsorg
Kvalitet frem for volumen
Virksomhedsbarometer
Efterspørgsel og udbud af arbejdskraft 19 % af virksomhederne oplever vanskeligheder med at rekruttere Af disse oplever 77%, at de ”i høj grad” har vanskeligheder. 36 % af virksomhederne svarede, at kommende medarbejdere skulle have en uddannelse, mens 24 % svarede, at medarbejderen skulle være faglært. 70% af de ledige søger ufaglærte stillinger
Elever 10% af virksomhederne forventer at ansætte elever 38% har elever ansat Hovedparten af virksomhederne, der ikke har elever, begrunder det med virksomhedens størrelse
Tilfredshed med jobcenteret Brugen af Jobcentrets kerneydelser blandt virksomhederne, som har haft kontakt med Jobcentret (i procent)
Tilfredshed med jobcenteret Den gennemsnitlige tilfredshedsscore med Jobcentrets service. Den gennemsnitlige tilfredshedsscore er 5,5