Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Social kapital – rig på relationer
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Lærerprofessionen.
Produktion og Logistik
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Kultur i organisationer
NOEA/Aalborg Universitet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Refleksioner og opsamling ift. i går
- et udviklings- og dialogværktøj
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Læring gennem registrering og indberetning
SUF - gevinstrealisering
Idegrundlag og målsætninger
Den værdifulde arbejdsplads
Hvad er gadeplan sat i verden for.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Rita Buhl 22. september 2018.
Redskaber og overvejelser
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
[klik og indsæt kommunenavn]
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Værdibaseret ledelse

Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og kan betragtes som hinandens kunder i byggeprocessen Byggeprocessen består af mennesker Via forståelse og åbenhed omkring hinandens værdi Samt fælles værdier opnår man en bedre styringssituation med mindre bureaukrati, systemer og strukturer Åbenhed, viden om og kongruens.

Fællesskabs / gruppe teori Vi deltager alle i flere fællesskaber (familien, arbejdspladsen, venner, sport, samfund, etc.) Formålet er at få dækket nogle behov. Dette kan ofte være lettere i fællesskab Behovene er fx være anerkendelse, status, samvær, mad, tjene penge, mm. Mennesket stræber efter at få opfyldt egne behov, jf. Maslow Derfor kan det være nødvendigt at deltage i flere fællesskaber

Synergi effekt for at gøre kagen større Fællesskabet har brug for regulering Fællesskabets tragiske problem: ”Som deltager i et fællesskab kan der være en kortsigtet, individuel fordel forbundet med at handle imod den kollektive langsigtede interesse” Derfor arbejder man i VBM med at fremme helheden i stedet for individet. Fællesskabs / gruppe teori #2

Fangernes dilemma

To gode citater om hvorfor vi skal have et fælles mål Når man samles omkring fælles værdier og enes i en fælles vision, kan almindelige mennesker opnår ualmindelige gode resultater Det er nemt at spotte ’commitment’ når du ser det, og endnu nemmere at se når det ikke er der!

Værdi / perception Som mennesker er vi alle forskellige Vi er et produkt af vores hidtidige færden i livet –Familie –Uddannelse –Arbejde –Fritid Alle disse er med til at bestemme hvordan vi i dag ser på konkrete hændelser Øvelse til at demonstrer dette.

Øvelse

Øvelse - konklusion Vi ser ikke verden som den er, men som vi er, eller rettere som vi er blevet betinget til at se den! Fakta? : To mennesker kan se på én sag, være uenige med hinanden, og endda have ret begge to. (ikke logik men psykologi) Paradigme / eller de briller hvormed vi ser verden De menneskelige værdier er bogstavligørelsen på et praktisk niveau, af vores perception (=fortolkning)

Kongruens i byggeprojektets organisation Menneskelige værdier påvirker interaktion Fordi de påvirker vores adfærd og opfattelse af andres adfærd Personer med samme værdi sæt har en tendens til at handle ens Dette gør at man i fællesskab kan udføre og lede arbejde bedre Kongruens (=ensartethed) mellem parterne i et byggeprojekt er derfor vigtig. 100% kongruens ikke målet –Vi må gerne var forskellige, bare ikke i direkte modstrid

Kongruens

Formuleringen af de bløde værdier I projektorganisationen kan man både have fælles og individuelle værdier Værdierne skal være brugbare (relaterer sig til dagligdagssituationer) –Hvordan? –Formulering på adfærdsniveau –Best practice –Eksempler –Storry telling (skrøner / historier)

Eksempler på proces værdier Godt samarbejde karakteriseret ved følgende ”best practice”:Godt samarbejde karakteriseret ved følgende ”best practice”: For alle i byggesagen implicerede parter er der nogle mål, rammer, værdier og regler, som skal forfølges og efterleves med henblik på at sikre det gode samarbejde. Det gode samarbejde er i gruppen defineret som et gnidningsløst arbejdsklima, hvor alle har tillid til og respekt for hinanden. Hermed etableres et positivt fællesskab i åbenhed og ærlighed, der alt i alt vil sikre den rette motivation for den enkelte til at indgå i det ”gode samarbejde”. Ærlighed og åbenhed karakteriseret ved følgende ”best practice”:Ærlighed og åbenhed karakteriseret ved følgende ”best practice”: At have tillid til at samarbejdets integritet sikres bedst muligt gennem åbenhed mellem alle involverede parter, således at eventuelle individuelle forhold anskueliggøres rettidigt og på sådan vis, at disse kan bearbejdes, og dermed kan åbenhed og ærlighed bidrage til en fleksibel og positiv tilgang til samarbejdet.

Formulering i praksis Det er ikke nemt! En personlig proces for mange Vi lever efter vores værdier, men vi ved det bare ikke eksplicit. (Ligesom det er ret svært i ord at forklare hvordan man holder balancen når man cykler) Værktøjet er workshops –Der findes ikke én måde at gøre det på –Mange har ofte lettere ved at huske det negative –Brug af en facilitator er tilrådeligt. –Sådan gjorde de på Limfjords kollegiet:

Styring med værdier Proaktivt På forkant ”Brand” forebyggelse i stedet for ”brand” slukning Det handler om tidligere at blive klar over at en situation er ved at opstå, således man kan gribe ind med korrigerende handlinger. –Tid og ressource besparende –Til fordel for alle parter og bygherren Værdi er dog ikke det eneste redskab til at styre med –Dog særdeles velegnet i en kompleks situation som byggeprocessen

Styring med værdier #2

Styring med værdier #3 Praktisk styring er noget med måling og indikatorer Hvad gjorde de på limfjordskollegiet?

Refleksion / pause Værdibaseret ledelse; kun i byggeriets projektorganisationer eller kan det også bruges i egen organisation? Hvad er de største barrierer i forhold til at bruge værdibaseret ledelse?