Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Anonym Digital Rådgivning
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Seksualpolitik.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Sådan taler du med dit barn om donor samtidig med, du får et tættere forhold til din partner. © Kirsten List Larsen.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
17. november 2009LOKK1 Kvinder på krisecentre Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
At spotte æresrelaterede konflikter At spotte æresrelaterede konflikter November 2013 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
Spot på æresrelaterede konflikter! Korsør 23. juni 2015
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Anerkendende inddragelse af forældre U-turn på konferencen Unges Misbrug 9. december 2009.
Konflikter og kommunikation
Læring gennem registrering og indberetning
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Stærke, lokale samarbejder mod radikalisering og voldelig ekstremisme
Præsentation af Lida og jeg, faglig baggrund
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag
Redskaber og overvejelser
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Kommunikationskursus
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline og brevkasse Personlige samtaler Konfliktmægling Psykologtilbud Mentorordning (Ungdommens Røde Kors) 1208 sager i 2015 Målgruppe: Ingen grundlæggende aldersgrænse (størstedelen år) Både piger og drenge / kvinder og mænd

Fagpersoner og æresrelaterede konflikter Hvordan spotter vi bedst? Hvordan handler vi mest hensigtsmæssigt?

Hvilke dilemmaer/ problematikker er typisk på spil UddannelseReligion FritidslivVenner Kærlighed/ægteskab Seksualitet Kønsroller Frihedsgrader Eksemplar på problemstillinger: Sociale restriktioner Sociale restriktioner Kontrol fra familien Kontrol fra familien Dobbeltliv Dobbeltliv Manglende dialog med familien Manglende dialog med familien Vold fra familien Vold fra familien Tvangsægteskaber Tvangsægteskaber Genopdragelsesrejser Genopdragelsesrejser Mødomsproblematikken Mødomsproblematikken

Konflikter som fører til….. Udstødelse Ingen kontakt ”Ny” identitet Frustration Uenighed Muligt kompromis Trusler og sikkerhed

Hvornår er der tale om negative forhold? Børns sociale og personlige udvikling Når børn viser tegn på mistrivsel At føle sig hæmmet og begrænset i en urimelig grad FN´s børnekonvention og lovgivning i Danmark Overskridelse af børns rettigheder Den individuelle oplevelse

Hvordan spottes æresrelaterede konflikter? Æresrelaterede konflikter er konflikter, der opstår inden for nære, familiære relationer, og hvor konflikten skyldes en opfattelse af, at familiens ære er blevet krænket/eller kan blive krænket. Kønsrettede argumenter – fx ”en god pige” Familiens/kollektivets ansigt ud ad tilKlare forventninger for opførsel Ansvarsfølelse overfor kollektivet Æresrelateret vold Frygt for rygter og sladder

Hvornår skal man handle? Det er ønsket fra de unge, at man som fagpersoner er opmærksom og handler! Det er afgørende at: Man sætter sig ind i den givne situation og de givne præmisser Er åben overfor, at tingene er anderledes og ikke nødvendigvis som man selv synes er bedst ALTID inddrager den unge ift. kontakt og oplysninger som gives videre til familie/andre!

Særlige opmærksomhedspunkter i kontakten med de unge? Tid – Tillid - Tryghed Husk på at: Det måske er første gang den unge taler med nogen om disse problematikker Skab en tryg ramme – vær opmærksom på den unges angst og frygt Forklar den unge, hvad din tavshedspligt indebærer Giv den unge tid – forhast ikke beslutninger Vær opmærksom på den unges sikkerhed – er der vold eller trusler herom Vær bevidst om din rolle som fagperson – hvad kan du bidrage med Det er de unges ”kamp” og valg og ikke dine personlige holdninger der er vigtige Overvej altid om det er relevant at inddrage andre fagpersoner

Hvordan kan man konkret hjælpe? Hjælp med at: Kortlægge konflikten – hvad omhandler konflikten hvorfor søger den unge hjælp nu hvad fylder mest for den unge hvem er parter i konflikten (spørg ind til familiedynamikker – vær nysgerrig og tag ikke noget for givet) Gør det klart at vold, trusler og tvangsægteskaber er ulovlige handlinger og at man kan få hjælp og beskyttelse Klarlæg om den unge har fremlagt sine ønsker for familien – husk ikke at tage muligheden for kommunikation for givet, men afdæk mulighederne Gennemtænk evt. sammen med den unge, hvordan man kunne præsentere dilemmaet mm. Overvej altid sammen med den unge, hvilke repressalier og konsekvenser konkrete handlinger vil have for den unge

Husk! Realitetstjek Konsekvenser Evt. alternative måder at ”åbne døre ”

Bekymringsbarometer

Hvad er situationen Den unge har få spørgsmål Der er ikke nogen konkret konflikt ”Jeg må ikke det samme som mine kammerater, og det synes jeg er svært” ”Jeg har svært ved at leve op til de forventninger som mine forældre har til fremtiden”

Hvad er situationen Den unge er i en konkret situation eller har handlet på en måde som familien betragter som æreskrænkende Angst hos den unge for at blive opdaget Symptomer hos den unge på mistrivsel ”Jeg har fået en kæreste som jeg holder hemmelig, fordi mine forældre ikke vil synes om ham og hans familie” ”Jeg er kommet til at have sex med en fyr og nu kan jeg ikke blive gift”

Hvad er situationen Den unge er i en konkret situation, der potentielt kan blive farlig eller allerede er det Den unges helbred og sikkerhed er i fare – tydelige tegn på mistrivsel ”Mine forældre har opdaget, at jeg har en kæreste, og nu vil de have at jeg bliver gift med en bekendt” ”Jeg kan ikke længere holde skjult for mine forældre at jeg er homoseksuel og jeg ved ikke hvordan de reagerer”

Hent inspiration og viden på hjemmesiden

Værktøjskasse for fagfolk ”Den Gode Samtale”