Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Advertisements

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Den danske strukturreform
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
PwC Hvad arbejder sporene med i foranalysen? Foranalysearbejdet foregår i tre spor: Struktur og jura sporet, økonomi sporet samt teknik sporet. Sporene.
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Mangfoldighed i Arriva Danmark
Strategiplanen er fundament og retning.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Oplæg til Magasinet Ejendoms konference, d. 25/ Hvordan kan Aalborg blive en stærkere dynamo i Nordjylland? Lars Gelsing Lektor, PhD Institut for.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Trafikselskab i Region Midtjylland Udvalg for regional kollektiv trafik og infrastruktur 15. Marts 2006.
Global Compact og CSR – fra principper til praksis 3. juni 2008 Muligheder for støtte gennem VÆKSTmidt programmet.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Aalborg Kommunes buskøreplaner
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
18. Strategisk analyse af interne forhold
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Velkommen til AMU-kursus Hvad er AMU - AMU står for Arbejdsmarkedsuddannelser og består af en lang række kurser inden for mange forskellige.
Transportsektorens organisering. Transportens 4 hovedhjørnestene - vej, bane, sø og luft.
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Masterplan for infrastruktur Region Midtjylland Give en status for hvordan infrastrukturen ser ud i dag, Redegøre for de udfordringer, vi står overfor,
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Nye trafikselskaber og kommuner Trafikdage Kommunerne får kollektiv trafik tættere ind på livet … … fylder mere i budgettet og i dagligdagen...
Trafikselskabet og kommunen ● Økonomi ● Samarbejde ● Organisation og administration.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S Orientering om rejsekortet 27 februar 2012 Orientering om rejsekort
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Trafikstyrelsen 20. januar 2011 Inspirations- og dialogmøde om buspuljerne.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Beskrivelse af de nuværende trafiksystemer Kortlægning af den kollektive trafik i Region Syddanmark Rapport af 13. april 2005.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
NT og kommunerne Strategisk samarbejde om opgradering af stoppesteder og terminaler Kristoffer MartensNordjyllands
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering.
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016.
Dilemmaer i organiseringen af det samlede mobilitetssystem
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Thy Erhvervsforum.
Forberedelse til kick off 7. december 2016
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Strategisk planlægning:
Vækstkaution og Kom-i-gang-lån
Ny strategi for rejsekortet Trafikdage 2016 Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling, DSB Eskil Thuesen, Centerchef for Ressourcer og Service,
Regional udvikling og kollektiv trafik
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
Det regionale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Højtuddannede og Vækst
Præsentationens transcript:

Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016

Jernbaneudviklingen i Danmark

Privatbaner – udvikling siden år 2000 Nordjylland: Overtagelse og integration af regional DSB kørsel. Midtjylland: Sammenlægning af privatbane, DSB og ny letbane. Sjælland: Sammenlægning af to baneselskaber og (nok) overtagelse af yderligere DSB strækning. Vestbanen: Arriva kontrakt og samdrift til Esbjerg. Lemvigbanen: Tørfisk sang.

Nøgleelementer for udvikling af (privat)baner Passagergrundlag – der skal være no’en at transportere. God drift – ordentlig frekvens og høj stabilitet Samordnet køreplan – internt i banen Godt samspil med anden kollektiv trafik – kun få bor og arbejder i stationsbygninger. Økonomi til at drive og udvikle banen. God ledelse og gode medarbejdere – både i virksomheden og ejermæssigt.

Passagergrundlag – der ska’ være no’en at transportere. Der er generelt positiv udvikling i passagertallene – men meget ujævnt fordelt mellem banerne Stigning %

God drift – ordentlig frekvens og høj stabilitet Nordjylland og Sjælland har fået nyt materiel og opgradering af infrastruktur Midtjyske Jernbaner er i gang med opgradering, samdrift og nye strækninger Nyt materiel og opgradering af infrastruktur på Vestbanen Lemvigbanen i limbo

Samordnet køreplan – internt i banen Hurtigere tog og forbedret infrastruktur med krydsningsspor har generelt øget mulighederne for en mere effektiv banedrift.

Godt samspil med anden kollektiv trafik – kun få bor og arbejder i stationsbygninger. Køreplanmæssig samordning med busdriften (korrespondancer og fokus på samspil), bedre samspil til DSB drift har givet mærkbare resultater – fx i Nordsjælland.

Økonomi til at drive og udvikle banen. Samlet økonomipakke år 2000 – 2015 er udløbet. Økonomipakken gav råderum til renoveringer og udbygning af infrastruktur, samt til nyt materiel – dels via tilskud, dels via interne rationalisering og forbedringer. Aftalen er ”tørret ud”, men staten fortsætter med at give samme tilskud som tidligere. Det er varslet, at der skal gennemføres et udredningsarbejde om privatbanernes økonomi, men kommissorium er endnu ikke offentliggjort – skal gennemføres frem til sommer 2017.

God ledelse og gode medarbejdere – både i virksomheden og ejermæssigt. Banerne ejes af trafikselskaberne (og lidt af private og kommuner). Banerne har egne bestyrelser Banerne drives via driftstilskud / trafikkøb fra regionernes Regional Udviklingskonto Trafikplanlægningen foregår i tæt samspil med Trafikselskabet Nøgletal peger på, at banerne samlet set drives effektivt

En privatbane er ikke en privatbane

Hver bane er sin egen – så hver bane skal vurderes særskilt - lokal funktion - regional funktion - potentiel / realiserbar passagerudvikling - alternative betjeningsmuligheder - mulig strategisk rolle - hvem vinder – og hvem vil (derfor…) betale ?

Who’s next ? What’s next ?