Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Temadag om unge og stofmisbrug
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Anerkendende APV.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kick-off: Hele Ledelser
Omgangstone og kollegialitet
Ib Hansen - sept Hvad gør vi? FAB-Ungeafdelingen ”Grundstene”  Helhedsorienteret  Udgangspunkt i den enkelte  Frivillighed.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Kreativitet – et systemisk fænomen Innovatismer – Håndbog for innovationsagenter og forandringsledere. Søren Lybecker, Professor i psykologi ved.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Haderslev Kommunes Alkohol- og Misbrugspolitik
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Hvordan spørger man anerkendende?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Metaforik og alternative muligheder
Rusmiddelkoordinator: Ken Grøndahl Lassen FokuspunkterForRusmiddelpolitikken2014 Et visuelt overblik.
Handlingsalternativer
1 1 Vision 2020 Sammen rykker vi verden – med vilje.
SKABELON.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Hvorfor er det vigtigt at have fokus på egne holdninger? Temadag Roskilde Handelsskole 3. Januar 2011 – Maj Eun Herløw og Jette Nyboe.
RO PÅ I UNGE & RUSMIDLER ODENSE KOMMUNE. Unge under 25 år med misbrug af hash og/eller centralstimulerende stoffer MÅLGRUPPE I UNGE & RUSMIDLER.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Projektets afdækning af velfærd og dens værdier: - Velfærd som normativ tanke - Begrebet ”velfærdsledelse” - En foreløbig definition af velfærdsledelse.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
De 6 kerneprocesser i ACT
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Personlig stof- og alkoholpolitik
Unge og problemet med misbrug.
Værdsættelse og motivation
Rita Buhl 22. september 2018.
At være ung med en synsnedsættelse
Rødkærsbro børnehaves værdigrundlag
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Autoriteter.
SFO- og daginstitutionslederkursus
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler

Ib Hansen Unge & rusmidler Virkeligheden  Rusmidler eksisterer – let tilgængelige  Rusmidler er attraktive  Unge eksperimenterer

Ib Hansen Unge & rusmidler BILLEDE AF UNGE ( fokus på illegale rusmidler) ”WEEKEND- NARKOMANER”

Ib Hansen Unge & rusmidler ”Den ung der lugter af hest – lugter ikke af hash!”

Ib Hansen Unge & rusmidler Brug - misbrug  Brug det normale – misbrug socialt afvigende  Brug af rusmidler indebærer risici - høj/lav ~ ”risikogruppen

Ib Hansen Unge & rusmidler Brug - misbrug  Det gælder derfor om, at minimere skader i forbindelse med unges brug af rusmidler

Ib Hansen Unge & rusmidler Rusmiddelkompetence  Rusmiddelkompetence …evner, viden og forståelse der gør dig i stand til at omgås rusmidler uden at komme til skade

Ib Hansen Unge & rusmidler Forståelse Bruger rusmidler for:  At få det godt  At få det bedre/mindre dårligt

Ib Hansen Unge & rusmidler Forståelse Sense of coherence  SENSE OF COHERENCE ********* meningsfuld forståelighåndterbar SEMIOTISK KOMPETENCE

Ib hansen Unge & rusmidler Anerkendende Tilgang Antagelser:  Hos enhver er der noget der virker  Hvad der er fokus på bliver en realitet  Virkeligheden opstår i øjeblikket (sproget) og der er mange virkeligheder  Det at stille spørgsmål til et menneske har indflydelse på dette menneske ”Vi har selv svarene – vi mangler blot spørgsmålene”

Ib hansen Unge & rusmidler Anerkendende Tilgang En enkel model ” 1. Undersøgelse Af nutiden 4. At skabe fremtiden 2. Drømmen om fremtiden 3. Beskrivelse af fremtiden ”Forestillinger om fremtiden bærer løsninger i nutiden i sig

Ib hansen Unge & rusmidler Anerkendende Tilgang Opsamling:  Fokus på det der virker/successer bliver fundament for skabelsen af fremtiden  Bærende i den anerkendende tilgang er spørgsmål – og måden der spørges på (værdsættende)  Udgangspunkt er den systemiske forståelse ~ mange virkeligheder og mange opfattelser af hvad der skal til  Kontekst et centralt begreb  Anerkendelse (hos én selv) af at andres synspunkter og opfattelser af virkeligheden er lige så meget værd som ens egen *** ”Gennem anerkendelse vises accept  føler sig værdsat

Anerkendende tilgang  Anerkendelse henvender sig til personens personlighed, det man er – værdier, evner og kompetencer  Ros henvender sig til en handling – det man gør Ib hansen Unge & rusmidler

Rusmiddelpolitik ENKEL LETFORSTÅELIG MENINGSFULD HÅNDTÈRBAR Ib hansen Unge & rusmidler

Rusmiddelpolitik Elementer før? 1.Udarbejdelse – samarbejde, enighed? – koordineret forståelse 1.Begrænsninger, afgrænsninger – samarbejde med eksterne partnere 1.Offentliggørelse - kendskab Ib hansen Unge & rusmidler

Rusmiddelpolitik Indhold  Hvorfor? – idé, formål  Hvad? – omfang, regler beskrivelse af regler/definition af misbrug  Hvilke? – beskrivelse af konsekvenser  Hvordan? – beskrivelse af procedurer (hvem gør hvad, hvornår?)  Hvordan? – offentliggørelse i institutionen + evt. Kontakt til eksterne partnere Ib hansen Unge & rusmidler