PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SLP-3: Problemorientering og Læringsstil
Advertisements

Subjektivitet, Teknologi Samfund
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Kommunikation i og fra gruppen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Workshop almene boligdage
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
De sidste undervisningstimer
Kommunikation og konflikthåndtering
Nyt ansvar.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Den gode gruppeorganisation
Projektledelse i samarbejde © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
Mødeledelse og deltagelse
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Lars Peter Jensen, © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Vejlederens kommunikation
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Individet i gruppen Mine læringsmål
Indhold: Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Kommunikation og konflikthåndtering
Problemorientering, samarbejde og vejledning
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Organisation/ledelse, procesanalyse
Kommunikation i og fra gruppen
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
PV 7Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
PV 6Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Problem- and play- based Learning
Redskaber og overvejelser
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet 1

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Vejledertyper Tilgange til læring og læringsstile Roller og funktioner i gruppen (Har i en god samarbejdsaftale?) Gruppearbejde 2

Læringsmål © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få et konkret værktøj til at vurdere vejlederens rolle i projektet. Få testet din personlighed og din læringsstil med henblik på selvrefleksion. Få præsenteret forskellige roller i projektarbejdet med henblik på selvrefleksion og gruppediskussion. Få nogle hints og henvisninger til den skriftlige samarbejdsaftale - selvstudie. 3

Vejledersamarbejde © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 4

Vejledningens indhold To typer af indhold i vejledningen: §Problemorienteret vejledning §Fagorienteret vejledning PROBLEM Relevant anvendelse af faget FAG Teorier Metoder © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 5

Vejledningens form Fire former for vejledning: §Produktvejledning §Procesvejledning §Laissez-faire vejledning §Kontrolvejledning © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 6

Produktvejledning §Fokuserer på faglig viden §Lægger vægt på en konsistent og sammenhængende projektrapport §Er løsningsorienteret §Giver ideer, forslag og svar §Er produktorienteret Sørg for at få lavet en disposition over rapporten så tidligt som muligt © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 7

Procesvejledning §Fokuserer på erkendelsesprocessen §Vejleder i gruppesamarbejde §Stiller spørgsmål i stedet for at angive løsninger §Fremmer refleksive processer §Er procesorienteret Prøv at opstille nogle spørgsmål, som kan styre jeres arbejde den næste tid… © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 8

Laissez-faire vejledning §Lader gruppens lyst være styrende for projektet §Roser og opmuntrer til selvstændigt arbejde §Demonstrerer manglende engagement §Giver overordnede, uforpligtende og tilfældige kommentarer §Minimerer sit tidsforbrug til vejledning Nå, men det går jo godt, så er der jo ingen grund til at jeg… © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 9

Kontrolvejledning §Sætter gruppen på prøve §Gør projektet til én lang eksamen §Fokuserer på bedømmelsen §Fokuserer på den enkelte studerendes kundskab Kan du ikke lige gå op til tavlen og udlede den formel, som I har anvendt på side 10, så vi kan se om I alle har forstået det. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 10

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tænk lige over…. Hvilken type vejledning ville I foretrække i de forskellige faser af projektet Produkt, proces, laissez-faire eller kontrol vejledning 11

Vejledersamarbejde - spørgsmål §Hvilke forventninger har I til vejlederens rolle. §Vejledermøder l hvor tit kan der holdes vejledermøde, og hvorvidt skal der forelægge en dagsorden og et referat af vejledermøderne, og hvorvidt skal der være fællesmøder (hoved & bivejleder begge til stede). §Hvordan skal arbejdsblade afleveres, og hvornår skal de senest afleveres for at få kommentarer til et vejledermøde 12

Vejledersamarbejde – en model En rigtig god model for samarbejde med vejlederen er at tilsende ham/hende flg. information 1-2 dage forud for vejledermøderne: §Hvad har vi arbejdet med siden sidst + de tilhørende arbejdsblade §Hvad laver vi lige nu §Hvor vil vi gerne have hjælp fra vejlederen §Dagsorden for mødet 13

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Individuel og kollektiv læring 14

What is ’ learning ’ ? Yes, it’s actually true – you can get a degree by repeating everything the teacher says. 15

Learning Environment - traditional teachers and textbooks as main learning resources 16

Teaching = Learning ? 17

Teach me… and I will forget ? Tell me and I will forget Show me and I will remember Involve me and I will understand Step back and I will act Chinese proverb Student centered learning 18

Carl Rogers on teaching at Harvard in 1951 § I have come to feel that the only learning which significantly influences behavior is self-discovered, self-appropriated learning. It seems to me that anything that can be taught to another is relatively inconsequential, and has little or no significant influence on behavior. 19

Effectivity of educational formats (after Bales) 5 % 10 % Lecture Reading Audiovisual Demonstration Discussion group Practice Teaching others Average retention 20 % 30 % 50 % 75 % 80 % 20

21 Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger 21

Original figure in Wenger 2004 Life Long Learning Learning engineering to become an engineer To live is to learn – Chinese saying 22

Hvad er en læringsstil §En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. §Et værktøj til selvrefleksion i relation til undervisning og projektarbejde §Ved du hvordan du lærer bedst? §Lad os lave en test: luk øjnene og © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 23

24

25

26

How do you do reading? Some people… sometimes… 27

Felder-Soloman’s index of learning style (ILS) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Sansen Intuition Aktiv Refleksiv Visuel Verbal Sekventiel Global 28

ILS® - den sansende versus den intuitive content/uploads/2008/03/intuition-trust.jpg 29

30 Opfattelse Sansende §Fokus på input via sanserne §Praktisk §Observerende §Konkret: fakta og data §Repetition Intuitive §Fokus på det ubevidste §Imaginative §Leder efter mening §Abstrakt: teori og modeller §Variation

ILS® - den aktive versus den reflektive 31

32 Informationsbehandling Aktiv §‘Lad os prøve det’ §Bearbejder aktivt §Hopper ud i det §Holder af gruppearbejde Refleksiv §‘Lad os tænke over det’ §Bearbejder introspektivt §Arbejder roligt §Starter langsomt §Holder af at arbejde alene eller i par

ILS® - den visuelle versus den verbale chart_modelkit.jpg 33

34 Informationskanal Visuel §‘Vis mig hvordan’ §Billeder §Diagrammer §Tegninger §Grafer Verbal §‘Forklar mig hvordan’ §Talte ord §Skrevne ord

ILS® - sekventiel versus global 35

36 Forståelse Sekventiel §Fungerer med delvis forståelse §Stabil fremgang §Har nemt ved at forklare §Analyse, detaljer Global §Skal have overblik for at fungere §Først langsom, så store fremskridt §Har ikke nemt ved at forklare §Syntese, system- tænkning

Læringsstil præferencer INS N= 493 (Kolmos, Holgaard, 2003) 37

HUSK §Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. §Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. §Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. §Testen siger intet om, hvad du kan! © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 38

Pause 39

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Et team – forskellige roller 40

Team Spirit ? © 41

Organisering og projektledelse De uformelle roller dannes i starten af projektperioden l Lederen l Prygelknaben l Festaben l Klovnen l Den ansvarlige l Den sociale igangsætter 42

Organisering og projektledelse Socialisering og professionalisering af gruppen l De uformelle roller er led i en socialiseringsproces l Specielt i starten af uddannelsen har studerende et stort behov for at socialisere l Skelne mellem Socialisering og Professionalisering - Disciplinering 43

Belbin® 44

Organisator ”Slideren” Praktisk sans Disciplineret Systematisk Pålidelig Har tilpasningsevne Sans for det realistiske og relevante 45

Opstarter ”Indpiskeren” Motiveret med masser af ”drive” Offensiv Handlingsorienteret Resultatorienteret Udadvendt Trives under pres 46

Koordinator ”Dirigenten” Tager gerne ordet Evnen til at skabe holdfølelse Moden Tillidsvækkende God til at uddelegere opgaver God til at kombinere forskellige færdigheder 47

Idemand Nytænkende Kreativ Fantasifuld Selvstænding Indadvendt Facilitator God til at løse komplicerede problemstillinger i opstartsfasen 48

Kontaktskaber Entusiastisk Hurtig reagerende Udadvendt Netværksskabende Nysgerring Snakkende God til at kommunikere ud ad til og give feedback til sit bagland 49

Analysatoren Seriøs Fornuftig Jordbunden Går i detaljen Kritiske sans Tænker over tingene før beslutninger træffes God til at vurdere for og imod 50

Formidler Omgængelig Bekymrer sig om andre Fleksibel og tilpasningsvillig Klar på et kompromis Skaber god stemning Konfliktsky God til at sørge for de sociale arrangementer i en gruppe 51

Afslutteren Vedholdende Indadvendt Præcis Har stor koncentration Holder målet klart God til at overholde planer Har øje for enkelthederne 52

Specialisten Har teknisk og specialviden Helliger sig en sag Prioriterer det faglige niveau Forsvarer sit domæne Er stolt af sit fagområde Har tendens til at isolere sig Viser sjældent interesse for andres områder 53

54

3 x 3 Teamroller 1. Tænke roller 2. Handle roller 3. Sociale roller Idémand Analysator Specialist Opstarter Organisator Afslutter Koordinator Formidler Kontaktskaber © 55

Et irsk ordsprog ”Hvordan kan det være, at vi vurderer andre ud fra deres handlinger men os selv ud fra vores gode hensigter?” © 56

En gruppe – forskellige tilgange til dialogen 57

YDMYG (SUBMISSIV) ADFÆRD §Personer med ydmyg adfærd er underlegne i kommunikationen. §De frafalder egne rettigheder, synspunkter og holdninger for at underordne sig andres. §De er tynget af følelser som frygt, angst og utilstrækkelighed. §De har en undskyldende og selvudslettende adfærd. 58

YDMYG (SUBMISSIV) ADFÆRD SPROGLIGE UDTRYK : §MAN KUNNE JO GODT ØNSKE SIG §DET SYNES SOM OM §DET MENES DER NOK IKKE 59

AGGRESSIV ADFÆRD §Aggressive mennesker fastholder egne rettigheder for enhver pris. §De argumenterer ikke, men postulerer deres rettigheder. §Aggressive personer mangler social kompetence og virker konfliktsøgende. 60

AGGRESSIV ADFÆRD SPROGLIGE UDTRYK : §HVIS JEG VAR DIG, VILLE JEG PASSE LIDT PÅ §DET ER DU SANDELIG GOD TIL §DET SKAL VÆRE NU §DET GJORDE JEG I HVERT FALD IKKE §JA, DEN ER GOD MED DIG 61

ASSERTIV ADFÆRD §Ligeværdig adfærd overfor andre mennesker, hvor du står ved dine egne synspunkter, holdninger, rettigheder og følelser i situationen - UDEN AT KRÆNKE ANDRE. §Det opnår du ved at kontrollere din følelsesmæssige energi, så den ikke styrer din adfærd på en negativ måde. §Du giver dig selv lov til at udtrykke meninger og følelser, uden at være bange for at blive afvist. §Så giver din selvtillid en personlig gennemslagskraft, som igen styrker de positive følelser i situationen. 62

ASSERTIV ADFÆRD SPROGLIGE UDTRYK : §JEG FØLER §JEG TÆNKER §JEG MENER §VI VIL §VI KAN §HVAD MENER DU ? 63

64

65

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Samarbejde og konflikt - To sider af samme sag 66

Konfliktløsning - Hvorfor? Gennem bearbejdning af konflikter, bliver usynlige grænser og skjulte normer kendt. Uløste konflikter tapper samarbejdet for energi. Konflikttyper: §Personkonflikter/kemi §Kommunikations- konflikter §Faglige konflikter §Rollekonflikter §Organisatoriske konflikter §Mål- og målbestem- melseskonflikter §Interessekonflikter §Arbejdsindsatskonflikter §Holdnings-/normkonflikter §Ambitionskonflikter 67

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tænk lige over…. Hvad er symptomerne på en konflikt? 68

Typiske tegn på konflikter §Langvarige diskussioner uden udbytte, men ingen dialog – hver har sit verdenskort §Der postuleres i stedet for at argumenteres §Medlemmerne beskylder hinanden for at have manglende forståelse – eller have misforstået. §Medlemmerne danner kliker §Medlemmerne stikker til hinanden, fokuserer på manden i stedet for bolden, og bagtaler hinanden §Det handler mere om personlige sejre end projektrelevante sejrer. 69

70

71

Konflikten trappes op eller ned Optrappende sprog §DU-sprog §Afbrydelser §Ligeglad §Ledende spørgsmål §Bebrejdelser §Abstraktioner §Focus på fortid §Personorienteret §Se problemer og blokeringer Afspændende sprog §Jeg-sprog §Lytter §Interesseret §Åbne spørgsmål §Udtrykke ønske §Konkret §Focus på nu- og fremtid §Sagsorienteret §Se muligheder 72

Reaktionsformer §Undvigelser §Aggressioner §Åbenhed 73

Evaluering af den personlige relation Hver 3die uge evaluerer gruppen hinanden én af gangen på følgende måde: Alle forbereder sig på at komme med mindst: et positivt udsagn og et konstruktivt kritisk udsagn til hver af de øvrige i gruppen. Den der evalueres må IKKE kommentere udsagnene, men blot lytte til den konstruktive og loyale kritik 74

Udsagnene skal: §Beskrive konkret opførsel – ikke fortolke motiver §Udtrykke følelser direkte – ikke indirekte §Være specifikke – ikke generelle §Kun handle om ting som kan ændres §Give plads til forandringer §IKKE være fordømmende §Være motiveret af et ønske om at hjælpe andre – ikke at såre dem §Godt råd: prøv udsagnet på dig selv 75

Tag hånd om konflikten §Mød konflikten – lad være at ignorere den. §Tag et kig på konflikttrappen – hvor vidt har konflikten udviklet sig. §Identificer dig med din modstander og dennes situation §Tal med hinanden – og ikke om hinanden. §Lav være med at fremlægge din mening som fakta i samtalen §Læg konflikten bag dig. §Evaluer konfliktløsningen efter et stykke tid. 76

Har i en god Samarbejdsaftale ? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 77

1. Mødetider : §Mødetid 8.30 hver dag med mindre andet er aftalt eller der er forelæsning fra morgenstunden er man klar til at påbegynde dagens arbejde. §Kan mødetiden ikke overholdes skal gruppe informeres hurtigst muligt. §Ved at møde for sent (8.30 er deadline) uden at have informeret gruppen og have gyldig grund bliver vedkommende straffet med en bøde på 20 Kr. Deadline markeres med en clockradio, og alle der møder for sent sætter sit kryds på “Jeg er en knold, der har mødt for sent” kalenderen. Ved fredagsmøder opsamles antal af krydser, og der betales til bødekassen. §Middagspause er I perioden §Ved mandagsmøder aftales et vedledende tidspunkt for, hvornår de individuelle arbejdsdage slutter. Ved middagsmødet på den pågældende dag revurderes tidspunktet. Et eksempel A NANO Billede: Jeg er en knold! 78

2. Gruppeaftaler : §Vigtige aftaler i gruppen vedtages, når alle er til stede så vidt muligt det kan lade sig gøre. §Er en person ikke tilsted skal denne informeres hurtigst muligt om aftalen. §Er vedkommende meget imod aftalen skal denne have mulighed for at kunne protestere imod gruppens beslutning. §Overholdes deadline for aflevering af arbejdsblade ikke falder en bøde på 50 kr. §Hvis arbejdsbladet ikke bliver afleveret kommer der 2 nye på arbejdsbladet. §Viser det sig at arbejdsbyrden for en enkelt person er for stor, skal gruppen informeres hurtigst muligt. §Arbejdsbladene skal udveksles på CVS. Samarbejdsaftale A NANO fortsat Billede: 79

3. Gruppeleder : §Gruppelederen har ansvar for at seriøsiteten bliver opretholdt og tidsplanen følges. §Gruppelederstillingen går på tur (alfabetisk), en ny gruppeleder udvælges pr. 14 dag. §Gruppelederen skal holde dagsordenen ved vejledermøder. §Som redskab har gruppelederen mødehatten, når mødehatten er på mødehatteflasken er der DYB seriøsitet i rummet. Samt en klokke som lederen kan bruge, hvis der opstår useriøsitet i rummet. §Det er kun gruppelederen, der har rettighed til at benytte sig af disse redskaber. (Klokken kan anvendes af andre i nødværge, hvis gruppelederen er uopmærksom. Samarbejdsaftale A NANO fortsat Billede: 80

4. Fredagsmøder : §Opsummering af ugens forløb i forhold til projektet. §Sammenligne tidsplan med hvor langt vi er i forløbet. §Diskussion af arbejdsblade. §Rød tråd, hvor vil vi hen med projektet? §Projektrelevante emner til diskussion. §Evaluering af gruppelederens præstation. §Konstruktiv kritik af gruppens medlemmer. §Betaling af bøder!!! §Rotering af logbogfører, postmand og leder (hver 14. dag). §Logbogfører skal føre referat af fredagsmøder, vejledermøder og de tidspunkter, hvor det ellers er relevant. §I løbet af weekenden skal referaterne af ugens forløb uploades på forumet, hvis dette ikke er sket inden mandag falder en bøde på 25 kr. Samarbejdsaftale A NANO fortsat Billede: 81

Selvstudie til PV 7 18/10 §Søg litteratur om konflikthåndtering §Udvælg en artikel, et kapitel eller lignende som i synes kunne bruges til at løse en evt. konflikt for jer. §Forbered et kort indlæg (max. 5 min. – 4 slides) om den udvalgte artikel. Fortæl os: l Hvilken litteratur i har valgt (reference) l Hvad synes i er de væsentlige pointer l Kildekritik af den valgte artikel 82

NU OPGAVER, hjælp indtil 16.00: Hvordan benytter gruppen resultaterne fra læringsstiltestene til at gruppemedlemmerne lærer bedre ”til og fra hinanden” (Peer læring)? Hvilke formelle roller (ordstyrer, referent, koordinator, kontaktperson osv.) benytter gruppen sig af? Hvad er jobbeskrivelsen af de forskellige roller? Hvem varetager dem? Hvordan evalueres de? Hvordan ser gruppens samarbejdskontrakt ud? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 83