Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

Definition på evaluering
Medarbejderudviklingssamtalen
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Hjerneskadecentret Bomi
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Ledelse af innovative medarbejdere
Organisatorisk brugerinddragelse
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Kvalitetens Beskaffenhed
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Quality Management Systems
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Lærings- og praksisfortælling
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Inklusion og inkluderende processer
Hvad bruger man programteorien til? Knud Ramian. INDHOLD Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Salg til det offentlige - Aarhus Kommune. Public Intelligence: Vi har lavet de fleste fejl selv. Peter Julius Public Intelligence rådgiver virksomheder,
Djøfisering? København 10. Januar 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet, Odense.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
SUNDHEDSSTYRELSEN 8. DECEMBER 2009 FINN DIDERICHSEN PROFESSOR DR.MED. INSTITUT FOR FOLKESUNDHEDSVIDENSKAB, KØBENHAVNS UNIVERSITET Brobygning mellem forskning.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
…………Skal blive så dygtige som de kan
Dokumentation, evaluering og evidens
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Orienteringsmøde om kronisk sygdom den 5. oktober 2007 i Kolding.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen Institut for Statskundskab, KU

Grønspættebog Hensigten er i en kort, formidlet form - baseret på evalueringsfaglighed - at give tips og ledetråde, der kan inspirere til en optimistisk, men også realistisk tilgang til evaluering af konkrete innovative tiltag

Jeg har ikke opskriften på succes

Men jeg kender opskriften på fiasko: At prøve at gøre alle tilfredse Bill Cosby

Grønspættebog Hensigten er i en kort, formidlet form - baseret på evalueringsfaglighed - at give tips og ledetråde, der kan inspirere til en optimistisk, men også realistisk tilgang til evaluering af konkrete innovative tiltag

Innovation vs innovative tiltag Signifikant fornyelse Produkter, serviceydelser, organisation, kommunikation Stor/lille skala Radikal/inkrementel Opfindelse/tilpasning

Evaluering Innovativt tiltag (evaluand) udsættes for Systematisk undersøgelse (metode, data) Bedømmelse (værdier, mål, principper) Mhp praktisk handling (anvendelse) Kontrol Læring/udvikling Vidensudvikling Information af offentligheden

Udfordringer Nulfejlskultur vs eksperimentkultur Evalueringsresistens Innovation noget særligt? Succeskriterier? Effektmåling?

En ting er begrebet innovativ En anden er om det innovative lykkes Evalueringsfagligt går det ikke an at sige at innovation kun er innovation hvis den er en succes

Innovation noget særligt? Proces er programmerbar Proces ikke programmerbar Resultat er målbartIII Resultat ikke målbartIIIIV

Komplekse interventioner Socialt kompliceret 1 Teknisk kompliceret 3 2 4: Kompleks

succeskriterier Mening Værdi Effekt Mangler specifikation for at kunne tjene som evalueringskriterier

Evalueringens Bermuda-trekant: Et effekt- spørgsmål Designet kan ikke lade sig gøre i virkeligheden Forestilling om et optimalt design

Udfordringer Nulfejlskultur vs eksperimentkultur Evalueringsresistens Innovation noget særligt? Succeskriterier? Effektmåling?

LEDETRÅDE 10: Undgå rygsæksyndromet 9: Tag evaluering ombord tidligt 8: Beskriv problemerne og indsatsen indgående 7: Brug hovedide i tiltaget som ressource i evalueringen 6: Effekt er et kompromis 5: Tænk anvendelse tidligt 4: Viden forudsætter organisering 3: Hvis indsatsen er dynamisk, følger evalueringen med 2: At evaluere er at argumentere 1: Opbyg evalueringskapacitet

Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra Mobbeofre siger fra i konkrete situationer Pædagogisk indsats for mobbere Mobbere lærer at høre et nej Mobbere stopper når der bliver sagt fra

Kvalificeret programteori Specifikt problem Specifikke virkemidler Støtte i anerkendt teori Kvalificerede outcomekriterier Kvalificerede tegn: Nødvendige (fravær falsicerer) Specifikke (tilstedeværelse bestyrker)

LEDETRÅDE 10: Undgå rygsæksyndromet 9: Tag evaluering ombord tidligt 8: Beskriv problemerne og indsatsen indgående 7: Brug hovedide i tiltaget som ressource i evalueringen 6: Effekt er et kompromis 5: Tænk anvendelse tidligt 4: Viden forudsætter organisering 3: Hvis indsatsen er dynamisk, følger evalueringen med 2: At evaluere er at argumentere 1: Opbyg evalueringskapacitet

Effekt ligger i et kompromis Påviselig Ønskværdig

LEDETRÅDE 10: Undgå rygsæksyndromet 9: Tag evaluering ombord tidligt 8: Beskriv problemerne og indsatsen indgående 7: Brug hovedide i tiltaget som ressource i evalueringen 6: Effekt er et kompromis 5: Tænk anvendelse tidligt 4: Viden forudsætter organisering 3: Hvis indsatsen er dynamisk, følger evalueringen med 2: At evaluere er at argumentere 1: Opbyg evalueringskapacitet

Interessenter i evaluering af patientforløb DesignFinansStøtImplemLæreModstand Ministeriet Politikere Hospitals-ledelse Afdelinger Personale- grupper Forløbs- koordinatorer Praktiserende læger Kommuner Andre regioner

Interessenter i evaluering af patientforløb DesignFinansStøtImplemLæreModstand Ministeriet Politikere Hospitals-ledelse Afdelinger Personale- grupper Forløbs- koordinatorer Praktiserende læger Kommuner Andre regioner

LEDETRÅDE 10: Undgå rygsæksyndromet 9: Tag evaluering ombord tidligt 8: Beskriv problemerne og indsatsen indgående 7: Brug hovedide i tiltaget som ressource i evalueringen 6: Effekt er et kompromis 5: Tænk anvendelse tidligt 4: Viden forudsætter organisering 3: Hvis indsatsen er dynamisk, følger evalueringen med 2: At evaluere er at argumentere 1: Opbyg evalueringskapacitet

Systemisk evaluering Koncipering Pilotering Planlægning Evaluering Implementering Produktion Tilegnelse Konsekvenser

Systemisk evaluering Koncipering Pilotering Planlægning Evaluering Implementering Produktion Tilegnelse Konsekvenser

Systemisk evaluering Koncipering Pilotering Planlægning Evaluering Implementering Produktion Tilegnelse Konsekvenser

Systemisk evaluering Koncipering Pilotering Planlægning Evaluering Implementering Produktion Tilegnelse Konsekvenser

Systemisk evaluering? Koncipering Pilotering Planlægning Evaluering Implementering Produktion Tilegnelse Konsekvenser

LEDETRÅDE 10: Undgå rygsæksyndromet 9: Tag evaluering ombord tidligt 8: Beskriv problemerne og indsatsen indgående 7: Brug hovedide i tiltaget som ressource i evalueringen 6: Effekt er et kompromis 5: Tænk anvendelse tidligt 4: Viden forudsætter organisering 3: Hvis indsatsen er dynamisk, følger evalueringen med 2: At evaluere er at argumentere 1: Opbyg evalueringskapacitet

God nyhed: Grønspættebog I. Evaluering af innovative tiltag: Hvad og hvorfor II: Udfordringer III: Ledetråde IV: Evaluering: Systematik og dosering V: Hvilke evalueringsspørgsmål, hvilke evalueringsmodeller VI: Anvendelse af evaluering VII: Hvor kan man lære mere

OVERSIGT evaluering værdier/mål anvendelse evaluand viden/ metode

Læring i fht programteori Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra Mobbeofre siger fra i konkrete situationer Pædagogisk indsats for mobbere Mobbere lærer at høre et nej Mobbere stopper når der bliver sagt fra Programteori 2014 Programteori 2015 Programteori 2016 Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra Mobbeofre siger fra i konkrete situationer

Accept Kvalitet Forandringspres Konflikt Nyhedsværdi

AFRUNDING: MERE INFO: Peter Dahler-Larsen: Evaluering af projekter og andre ting, som ikke er ting. Syddansk Universitetsforlag 2013