Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde om Kvalitetsreformen Bella Centret, København 2. oktober 2008
Sundhedsloven
Forebyggelse Borger-rettet (primær) Patient-rettet (tertiær)
Forebyggelse Borger-rettet (primær) Risikoindivider (sekundær) Patient-rettet (tertiær)
Kommunernes opgaver
Regionernes opgaver
Kommunernes opgaver Regionernes opgaver
Sammenhængende patientforløb på patientens præmisser: Udfordringer
Hvad kræves der? ●Motivation til egenomsorg der tager udgangspunkt i patientens ønsker og resourcer ●Tiltag der sikre et godt og sammenhængende patientforløb i sundhedsvæsenet
er brydningsår !
● Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til egenomsorgsbegrebet (med diabetes som råmodel) ●Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til at beskrive forløbs- programmer (med diabetes som råmodel) Fremtidens patientbehandling med patienten som partner
● Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til egenomsorgsbegrebet (med diabetes som råmodel) ●Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til at beskrive forløbs- programmer (med diabetes som råmodel) Fremtidens patientbehandling med patienten som partner
Patientuddannelse m.h.p. forbedret egenomsorg Hvorfor er der vigtigt ?
Patientuddannelse: Hvorfor er det vigtigt 1.5 million danskere med én eller flere kroniske sygdomme ● Sundhedsudgifter ↑ ● Sociale udgifter ↑ ● Livskvalitet ↓
Den gennemsnitlige patients kontakt med behandlersystemet >99.9% <0.001% Patientuddannelse: Hvorfor er det vigtigt
Patienten som partner: Generelt for mange kroniske sygdomme er en manglende systematisk tilgang til belysning af ’egenomsorgs’-området (evidens)
Egenomsorg - faldgrupper ● Ikke alle er modtagelige for oplysning og kampagner (’responders/non-responders’) ●Svage grupper: børn, ældre, etniske grupper, mentalt syge, evnesvage, socialt svage grupper etc…
● Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til egenomsorgsbegrebet (med diabetes som råmodel) ●Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til at beskrive forløbs- programmer (med diabetes som råmodel) Fremtidens patientbehandling med patienten som partner
Diabetes ’Matrix’ for udarbejdelse af forløbsprogrammer og egenomsorg HjerteGigtEtc. KOL
Stratificering
Diagnose - stratificering Organisatoriske forhold - opgavefordeling Tovholder - case manager Diabetes ’Matrix’ for udarbejdelse af forløbsprogrammer og egenomsorg HjerteGigtEtc. KOL
Diagnose - stratificering Organisatoriske forhold - opgavefordeling Tovholder - case manager Patientuddannelse – egenomsorg/behandling Diabetes ’Matrix’ for udarbejdelse af forløbsprogrammer og egenomsorg HjerteGigtEtc. KOL
Forbedret patientbehandling Udfordringer og løsninger
Udfordringer Nuværende situation ● Uudnyttede potentiale til forbedret livskvalitet gennem patientens egen medvirken ● Manglende fokus på sårbare grupper ●Sammenhængende patientforløb ?
Kommunernes opgaver Regionernes opgaver
Udfordringer - løsninger Klar opgavefordeling mellem region og kommune ● Generelle patientprogrammer ● Sygdomsspecifikke patientuddannelser ● Egenomsorgsinitiativer ● Sammenhængende patientforløb
Udfordringer - løsninger Patientuddannelse ● Generel (f.eks. Stanford-modellen) ● Sygdomsspecifik (f.eks. Diabetesskoler og Sundhedscentre)
Udfordringer - løsninger Anvendelse af nye redskaber i videndeling og information ●Patientbårne vandrejournal ●IT-løsninger (egne data, indkaldelse til kontrol, kvalitetskontrol af behandlingen, o.s.v.)(sundhed.dk)
Udfordringer - løsninger Iværksætte en særlig indsats overfor den ressourcesvage patient ● Svær sygdom ● Svage personlige ressourcer ● Dårlig sygdomsindsigt ● Ugunstige sociale- eller kulturelle forhold
Udfordringer - løsninger Inddragelse af patientforeninger i patientuddannelse ● Generel information ● Vejledninger ● Netværk ● Patient-til-patient undervisning ● m.m.m.
Gode muligheder
●Færdigt patientforløbsprogram: Generisk såvel som diabetes (udsendt april 2008) ●Afsat 565 mio. på finansloven til implementering af forløbsprogrammer for kroniske sygdomme
Tak for opmærksomheden !