AMU-systemets muligheder for kompetenceløft for de kortuddannede - regler og økonomi Birthe Bak Andersen Konsulent KL
AMU ? AMU er en forkortelse for arbejdsmarkeduddannelse.
EPOS ? EPOS = Efteruddannelsesudvalget for det Pædagogiske Område og Social- og Sundhedsområdet. EPOS er et efteruddannelsesudvalg, nedsat i henhold til AMU-lovgivningen. EPOS skal udvikle og iværksætte AMU-uddannelser på det pædagogiske område og på social- og sundhedsområdet. EPOS er et af 12 efteruddannelsesudvalg, der tilsammen dækker alle brancher på arbejdsmarkedet.
Landsdækkende kompetencegivende uddannelsestilbud, Som modsvarer alle de aktuelle uddannelsesbehov
Kompetencebeskrivelser Pædagogisk arbejde med børn og unge Patientrelateret service på sygehusene Omsorg, sygepleje og pædagogisk arbejde Sundheds- og sygeplejeopgaver i sygehusvæsenet Arbejde på klubområdet og i kulturhuse
Målgrupper Dagplejere Familieplejere Hospitalsserviceassistenter Husmedarbejdere Introduktion til ældre- og handicapområdet Klubmedarbejdere Medhjælpere i pædagogiske døgntilbud Omsorgsmedhjælpere Personlige hjælpere og ledsagere Portører Pædagogmedhjælpere Social- og sundhedsassistenter i primærsektoren Social- og sundhedsassistenter på sygehuse Social- og sundhedshjælpere Sterilassistenter Tilsynsførende assistenter Værkstedsassistenter
EPOS aktivitet elevuger
10 mest anvendte kurser
Godtgørelse Godtgørelsen udgør pr. uge et beløb, der svarer til den maksimale dagpengesats, og det vil i 2005 sige kr. om ugen. Godtgørelsen udbetales pr. time for højst 37 timer om ugen, og den gives som erstatning for tabt arbejdsindtægt eller for mistet arbejdsmulighed i forbindelse med uddannelsesforløbet.
Økonomi elevuger 3200 kr. i godtgørelse Dvs. der er udbetalt til de offentlige arbejdspladser/ medarbejdere som bruger EPOS-AMU-kurser X kr.= kr. !!
Det fleksible AMU Arbejdsplads Skole Medarbejdere
Udfordring kompetenceniveau Lav høj FLOW Angst og flugt Flugt og modstand
Medarbejdernes kompetencer (især post 07) Fleksibelt forhold til faggrænser, da borgeren i centrum forudsætter en arbejdstilrettelæggelse, der sammenbinder opgaveløsningen umærkeligt for borgeren, kan identificere tværprofessionelle sammenhænge og indgå i konkrete tværprofessionelle samarbejder, skal have en sikker professionsidentitet med henblik på at kunne formulere, hvilket fagligt bidrag den enkelte faggruppe kan give i drøftelser om kvalitet, evaluering, dokumentation og udvikling af de kommunale ydelser,
Medarbejdernes kompetencer, fortsat skal kunne kommunikere med borgeren, herunder i flere synlige front-funktioner har funktionel fleksibilitet og høj omstillingsparathed for at kunne såvel sikre den daglige drift og udvikle og modtage nye opgaver, har et bredt udsyn over den samlede kommunale opgaveportefølje.
Samarbejde med LUU
Hånd i hånd ?