SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B Casper Ovesen og Andreas Olsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Advertisements

Videnskabsteori & metode
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
19.4 Grønne regnskaber 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Fagprøve - en kort oversigt.
Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Projekt om teknisk tegning, design og produktudvikling.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Fordybelse i et projekt
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
Dronninglund 2/2-05.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
E-learning om ballonprojektet
Velkommen.
Brombær solcellen.
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Inspiration spørgsmål og Billeder
Velkommen til TECHCOLLEGE
ÅRHUS AFDELING.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Om energiomdannelser, energikilder og energibehov
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B
Demokrati og medborgerskab
Krav til informationsformidling
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Videnskabeligt projekt
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Begreber, der anvendes i forbindelse med miljøvurdering
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Climate Change, STX Fysik C
Workshop 1.
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
Status fra PR gruppen + status fra Lyø
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Herunder typisk med en MEKA-opgørelse
Biologi, geografi og kemi på HF
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B Casper Ovesen og Andreas Olsen

Indledning - s.3 Bruges i mange fag (Samfundsfag, Teknologi, Naturvidenskabelige, Matematik) Forskellige former for indledning alt efter hvilket fag Tragtform – Bredt til specifikt

Problemtræ – s.5 Specifik for teknologi Hovedproblem Beskrivelse af problemtræ Afgrænsning

Tidsplan – s.7 Specifik for teknologi. Tid ud af x-aksen – aktiviteter ud af y-aksen Man skriver P og U. Bruges også til procesevaluering Lignende bruges også i innovation, hvor det kaldes et GANTT-kort

Problemformulering – s.7 Bruges også i andre fag som f.eks. IT. Lignende bruges i naturvidenskabelige fag, hvor det kaldes en problemstilling. Vi brugte det under eksamensprojekt i fysik

Problemanalyse – s.8 Et teknologibegreb, hvor der svares på spørgsmål fra problemformuleringen. Kvalitativ metode – interview med Klaus Pedersen fra ældresagen, side 8 Kvantitativ metode – Statistiker og lign på baggrund af f.eks. et spørgeskema. Danmarks statistik, side 11 Naturvidenskabelige brug af metoderne samt samfundsfaglige. Kvalitativ metode – reaktion (skifter farve eller temperatur) – Praktisk Kvantitativ metode – Beregning af mol, stofmængde osv. – Teoretisk

Produktprincip – s.13 Sammenhæng og brug Persona – meget teknologi orienteret Løsningsforslag/ idéer til produkt. Krav, kravmatrix og begrundelse af givne karakter – meget teknologi orienteret Konkurrenter Pris

Produktudformning – s.19 Udformning af produkt Arbejdstegninger Prototype It og innovation – mock-up og modeller

Produktionsforberedelse – s.23 Teknologi A begreb vedrørende udførelse af produkt ud i livet Dette kan sammenlignes lidt med innovationsrapport Budgetter, regnskab, hvordan, hvor og med hvilke maskiner produktet skal produceres. Home-Bank

Realisering – s.24 Teknologi og IT – viser hvordan produktet/prototypen bliver lavet ved hjælp af billeder fra processen. Det ligger sig op af produktudformning (arbejdstegninger osv.) Der er forskellige værkstedsforløb – IT hvis vi havde en kortskriver

Procesevaluering – s.25 Fører tilbage til tidsplanen. Kan bruges i næsten alle fag under større projekter – Naturvidenskabelige, teknologi, IT osv. Fortæller læseren om forløbet.

Konklusion – s.26 Referere til indledning. – Læser skal kunne læse indledning og konklusion som det eneste, og stadig få en afklaring. Bruges også i næsten alle fag. Må ikke indeholde noget der ikke allerede står i rapporten/opgaven. Vi valgte at lave delkonklusioner.

Miljøvurdering - LCA - Argumenter for at lave en miljøvurdering MEKA-princip (Materialer, energiforbrug, kemikalier og andet) -Holdbarhed 5-10 år -Råvareudvikling ved transport og produktion – Naturgas og råolie -Materialefremstilling – Cracking, raffinering, fordampning, kemisk behandling -Produktion – Vurdering af energi pr. enhed -Brug – Energiforbrug under benyttelse af produkt