Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Advertisements

1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder 1.Billedbeskæring 2.Lagring af billeder 3.Bitmap-billeder.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Fremtidens drikkevandsforsyning En god start, en god side, Et par gode øvelser og gode diskussioner.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN KONKURRENCEN.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
P ROCEDURE K ONDITEST I C OLUMBUS L ABORATORIUM. Tjek kommunikation Kald Astronauterne i Columbus op via skype Tjek at astronauterne kan høre dig.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Brug de definerede typografier! ​ Tekst uden punktopstilling Andet niveau Tredje niveau Fjerde niveau Femte niveau Første niveau = Almindelig tekst Andet.
Brødkurv/sykørekort Mine elever har som deres første arbejde i håndarbejde lavet en brødkurv. Vi har brugt en stor kasse med bomuldsstof ( patchworkrester)
Junior PC-kørekort på en specialskole
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
handel, event og mediegrafik
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Collage med IT Collage med IT har alle fordele:
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
E-learning om ballonprojektet
En understøttende ide til fysikundervisningen..
Brombær solcellen.
Usecase-Manual-går arbejdsgange igennem
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Test af opsætning, tildeling og log-in med jobfunktionsroller
God Filosofi.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Avanceret flisearbejde niveau 1
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
PL møde med praksisfeltet
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Walt Disneys kreativitetsmodel
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Øvelsesprogram for fodleddet
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
Valgfrie læringsaktiviteter i Elevplan
Avanceret flisearbejde niveau 3
Avanceret flisearbejde niveau 2
projekt eller lignende
Elevplankonference 2013 Elevplan-kuffert
MUNDTLIG FREMSTILLING
Nyt fra ministeriet Billeddias
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Videnskabeligt projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Du kan gøre nogle glade engang imellem…
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Strategi Til markedsføring
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a på Bække skole

Matematikfaglige mål -Eleverne skal arbejde med symmetri og bruge deres viden herom når de skal designe mønstret der kommer til at udsmykke deres drage. -Eleverne skal afprøve dragerne og bruge et regneark til at udregne samlet flyvetid og gennemsnitlig flyvetid af deres drager. Trinmål efter 3. klassetrin. Videre

Trinmål efter 3. klassetrin Dette er de tre trinmål vi har bygget vores undervisning på: Undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri. Undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. ved anvendelse af computeren. Behandle data, herunder ved hjælp af lommeregner og computer. Tilbage

Aktivitetsbeskrivelse Fase 1: Eleverne arbejder med øveprogrammerne, ”Mønstre” og ”Maling” som kan findes under programmet ”Matematik i computeren”. Programmerne er nemme at arbejde med, man kan dog ikke gemme billederne, der bliver lavet. De giver en god forudsætning for videre arbejde med programmet ”Pattern Blocks”

Fase 2 Eleverne arbejder med tegneprogrammet, ”Pattern Blocks” designer deres tegning til dragen. Eleverne gemmer produktet i deres mapper. Billederne der fremstilles i dette program har rette linier og kun seks farver hvilket gør det lettere for eleverne at tegne billedet over på dragen. Da vi arbejder på Internettet i et demonstrationsprogram er den eneste mulighed for at gemme, at gemme hele skærmbilledet og derefter beskære det i et billedprogram.

Fase 3 Eleverne arbejder med ”Mediator”. De skal tilegne sig teknisk viden omkring programmet. Mediator er et nemt og sjovt program for børnene at arbejde med.

Fase 4 Eleverne arbejder med ”Mediator”, hvor de fremstiller tegninger af dragen og indsætter deres individuelt designede tegning. Man skal huske at indsætte ”gitter” i dokumentet, så det er nemt for eleverne at forme og designe deres drager.

Fase 5 Dragen laves og ved hjælp af overhead og transparent overføres designet til dragen. Det er godt at have mange opslagstavler og overheads. MaterialelisteArbejdsbeskrivelse Videre

Matrialeliste  Malerdragter som stof til dragen. Spørg en maler om de har lyst til at skænke jer nogle. Det kan blive 4 drager af en størrelse XL.  Pile kviste som sprosser i dragen. Hvis du ikke kender nogle der har pil i haven så kan du kontakte en planteskole.  Vandfaste tuscher i flere farver. Kan købes i de fleste butikker.  Drage - tråd. Kan købes i en hobby butik. Tilbage

Arbejdsbeskrivelse Trin for trin beskrivelse. Klik for at se de enkle trind i processen. Tilbage

Skabeloner til at tegne og klippe efter. 1. Fase af fremstillingen. Arbejdsopgave: Læg dine skabeloner ud på stoffet Sæt dem fast med nåle. Tegn med en blyant langs kanten, hele vejen rundt om skabelonerne Tegn skabelon B og C, to gange. Fjern nålene og skabelonerne Klip langs stregen. Når du er færdig skal du have et A stykke, to B stykker og to C stykker. Tilbage Videre til næste dias

2. Fase af fremstillingen. Fold B stykkerne på mitten og fæst med en nål. Gør ligesom det er vist på billedet. Gør det samme med C stykkerne. Gør ligesom det er vist på billedet. Videre til næste dias Tilbage

3. Fase af fremstillingen. Fold ind kanterne på stykke A. Folden skal være 1 cm bred. Fold kanten igen så at folden bliver dobbelt. Den anden fold skal også være 1. cm bred. Se hvordan på billedet. Videre til næste dias Tilbage

4. Fase af fremstillingen. Tag C. stykkerne og sæt dem fast i folden på A. stykket. Se hvor og hvordan på billederne Sy midt på folden. Sy henover C. stykkerne så at de sidder fast. Sy hele vejen rundt om stykke A. Nu skal du sy. Videre til næste dias Tilbage

5. Fase af fremstillingen. Videre til næste dias Tilbage Nu skal du hæfte B. stykkerne fast for oven og for neden på stykke A. Husk at åbningerne skal vende ind imod hinanden. Sy dem fast som på billedet.

6. Fase af fremstillingen. Klip to pile kviste til sprosser. Den ene skal være ca. 55 cm lang. Mål efter på dragen inden du klipper. Denne kvist skal sættes på dragen horisontalt. Den anden skal være ca. 60 cm lang. Mål efter på dragen inden du klipper. Denne kvist skal sættes på dragen vertikalt. Videre til næste dias Tilbage

7. Fase af fremstillingen. Sæt den vertikale kvist i lommerne på dragen. Hvis den ikke sidder spændt så skal du klippe en ny kvist der er lidt længere. Sy kvisten fast til dragen med drage - tråd. Kvisten skal sys fast ca. 12 cm fra toppen og ca. 14 cm fra bunden. Videre til næste dias Tilbage

8. Fase af fremstillingen. Videre til næste dias Tilbage Nu skal halen laves. Klip lange stykker af reststoffet. De skal være ca. 2 m lange og 2 cm brede. Lav tre styk. Farv dem i forskellige farver. Sy dem sammen i den ene ende.

9. Fase af fremstillingen. Videre til næste dias Tilbage Fæst drage – tråden det samme sted som du fæstede den vertikale kvist. Husk bare at gøre det på modsat side af dragen. Fæst tråden så den danner et V ud fra dragen. Fæst nu den lange drage – snor som du skal holde i når du skal flyve med dragen. fæst den i bunden af V ét. Sy halen fast til dragen Sæt den horisontale kvist fast på dragen. Sæt den under den anden kvist.

Fase 6 Eleverne tester deres drager og indsamler data, som indføres i et regneark. I denne fase er man afhængig af vejret og det kan derfor være svært at planlægge en god afslutning på forløbet. Billedserie