Fagprøve - en kort oversigt
Krav til fagprøve Emnet skal være inden for specialet administration, men det dækker også bredt. Fagprøven skal have fokus på det operative og gerne taktiske niveau Der skal være brug af en undersøgelse i fagprøven Der skal være brug af teori i fagprøven Fagprøven skal vise, hvorvidt eleven har nået slutmålene for uddannelsen og skal derfor afspejle arbejdsopgaver, som en nyuddannet vil kunne blive mødt med i en virksomhed
Fagprøvens indhold Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Forside Emne for fagprøve Dato for aflevering Elevens navn Vejleders navn Evt. billede/illustration Brug evt. forsideskabelon i word (Indsæt -> forside) Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Fagprøvegodkendelse Skal være kopi af den originale med 3 underskrifter Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Indholdsfortegnelse Lav automatisk ved brug af typografien overskrift 1, 2 eller 3 i word til alle overskrifter i opgaven. Gå til start af dokument, Lav ny side, skriv indholdsfortegnelse, indsæt via reference, indeks mm, indholdsfortegnelse Sidetal indsættes via indsæt, sidetal, fjern flueben vis sidetal første side og under format sæt 1. side til side 0 Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Indledning Bruges som det første indtryk til censor Angiv motivationen for at skrive denne fagprøve Angiv den måde, du vil gribe opgaven an Giv nogle meldinger, hvis der er ændringer i forhold til fagprøvegodkendelsen Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Beskrivelse Start bredt med selve virksomheden Gå mere og mere i dybden med de afdelinger og funktioner, der hører til dit emne. Gå i dybden med de administrative rutiner, der hører til dit emne – vis gerne bilag Pas på beskrivelsesdelen ikke kommer til at fylde for meget! – den fortæller jo ikke så meget om hvad du har lært/hvad du kan Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Analyse Forklar formålet med din undersøgelse Forklar den måde, du har tænkt dig at undersøge på (hvem, hvad, hvordan) Forklar den teorimodel, du vil undersøge i forhold til. Giv en neutral vurdering af dine undersøgelsesresultater Vurder resultaterne i forhold til teori og dine egne forventninger Vurder mulige årsager til emnet Prioriter udviklingspunkter i forhold til emnet Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Løsningsforslag Tag udgangspunkt i prioriteringen fra analysen Giv et konkret bud på en løsning af et eller flere af udviklingspunkterne Vurder mulige fordele / ulemper ved løsningen Vurder de administrative konsekvenser ved indførelse og brug Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Konklusion Resumer dit formål med opgaven Resumer din undersøgelse og resultatet af din undersøgelse Resumer din løsning og konsekvenserne af din løsning Vurder om dit resultat er troværdigt Vurder dit resultat i forhold til formålet Perspektiver det videre forløb med emnet Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Kildeliste Angiv kilde med forfatter, titel, forlag, årgang Web-kilder angives med forfatter, titel, web-adresse, årgang Brug gerne fodnoter under skrivningen, der henviser til kildelisten Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Bilag Angiv bilag med tydeligt bogstav og sæt i rækkefølge (A, B, C, ..) Lav ikke mere end ca. 10 sider bilag – resten må du tage med til eksamen eller udelade. Lav gerne henvisninger til bilag via fodnoter Bilagsoverskrifter må gerne indgå i indholdsfortegnelsen, men der skal ikke stå sidenumre på her Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag
Eksamen Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala
Forløb Elever skal op til eksamen hver for sig Eksamen varer ½ time alt i alt Tidsforbrug og emne 5-8 min elevoplæg 15-20 min uddybning af opgaven 2-3 min votering 2-3 min karakterafgivelse med kommentarer Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala
Indhold af oplæg og emne Elevoplæg du bestemmer selv, hvad du vil sige og gå ind på i forbindelse med emnet Du kan uddybe alt fra beskrivelse, analyse og til løsning Du kan også gå direkte til konklusion og perspektivering Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala
Uddybning Eksaminator, censor og elev taler frit om emnet og begge kan spørge til fagprøven Formålet er at få dele af opgaven uddybet og se elevens engagement i opgaven Eksaminator går efter undersøgelsen og teoribrug og censor går efter den praktiske løsning Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala
Votering Der er en helhedsvurdering af elevens præstation med lige vægtning af opgave og forsvar for opgaven. Censor lægger ud med en karakter og begrundelse for karakteren Eksaminator giver medhold / modspil til en retfærdig karakter opstår hos begge parter Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala
Karakteruddybning Eleven kommer ind og får karakteren sammen med en uddybning af den givne karakter Der kommer en konstruktiv kritik af opgaven og med forslag til det videre forløb efter eksamen Eleven kan kommentere karakteren og det er muligt at klage skriftligt over eksamensforløbet inden 14 dage fra eksamenstidspunktet PS. Der gives karakter efter 7-skalaen! Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala
7-trins-skalaen ser således ud 12 gives for den fremragende præstation 10 gives for den fortrinlige præstation 7 gives for den gode præstation 4 gives for den jævne præstation 02 gives for den tilstrækkelige præstation 00 gives for den utilstrækkelige præstation -3 gives for den ringe præstation Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala
Det får karakteren til at falde… Forkert ressourceanvendelse (f.eks. brugt for meget plads på beskrivelse frem for analyse/vurdering ) Irrelevant indhold Ikke inddraget teori i tilstrækkeligt/relevant omfang Blank på relevant teori til eksamen Manglende rød tråd i opgaven
Det giver et dårligt indtryk… Stavefejl Manglende sider i nogle af eksemplarerne Manglende læsevenlighed og overskuelighed (inddel i afsnit med overskrifter)