Fagprøve - en kort oversigt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Det Internationale Område Studieområde 3/
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Synopsis VIP3/2012.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Studie rapport opbygning
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel.  Fælles rammer for eksamen  Skriftlig eksamen  Mundtlig eksamen  Spørgsmål.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
ORGANISATION workshop
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Den gode prøve i faget dansk
Offentliggørelse den 20. maj
Forberedelse til eksamen
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Studieretningsprojektet 2017
Elevernes evaluering af grundforløbet
Portfolio IT B.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Titel på naturvidenskabsprojekt
StudieRetningsOpgaven
Information om specialeskrivning v. studievejledningen
Præsentationsportfolio
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Karl Henrik Flyums model
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Krav til informationsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Informationssøgning og referencer
SRO SKRIV!.
En introduktion af Otto
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Informationssøgning og referencer
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Fagprøve - en kort oversigt

Krav til fagprøve Emnet skal være inden for specialet administration, men det dækker også bredt. Fagprøven skal have fokus på det operative og gerne taktiske niveau Der skal være brug af en undersøgelse i fagprøven Der skal være brug af teori i fagprøven Fagprøven skal vise, hvorvidt eleven har nået slutmålene for uddannelsen og skal derfor afspejle arbejdsopgaver, som en nyuddannet vil kunne blive mødt med i en virksomhed

Fagprøvens indhold Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Forside Emne for fagprøve Dato for aflevering Elevens navn Vejleders navn Evt. billede/illustration Brug evt. forsideskabelon i word (Indsæt -> forside) Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Fagprøvegodkendelse Skal være kopi af den originale med 3 underskrifter Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Indholdsfortegnelse Lav automatisk ved brug af typografien overskrift 1, 2 eller 3 i word til alle overskrifter i opgaven. Gå til start af dokument, Lav ny side, skriv indholdsfortegnelse, indsæt via reference, indeks mm, indholdsfortegnelse Sidetal indsættes via indsæt, sidetal, fjern flueben vis sidetal første side og under format sæt 1. side til side 0 Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Indledning Bruges som det første indtryk til censor Angiv motivationen for at skrive denne fagprøve Angiv den måde, du vil gribe opgaven an Giv nogle meldinger, hvis der er ændringer i forhold til fagprøvegodkendelsen Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Beskrivelse Start bredt med selve virksomheden Gå mere og mere i dybden med de afdelinger og funktioner, der hører til dit emne. Gå i dybden med de administrative rutiner, der hører til dit emne – vis gerne bilag Pas på beskrivelsesdelen ikke kommer til at fylde for meget! – den fortæller jo ikke så meget om hvad du har lært/hvad du kan Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Analyse Forklar formålet med din undersøgelse Forklar den måde, du har tænkt dig at undersøge på (hvem, hvad, hvordan) Forklar den teorimodel, du vil undersøge i forhold til. Giv en neutral vurdering af dine undersøgelsesresultater Vurder resultaterne i forhold til teori og dine egne forventninger Vurder mulige årsager til emnet Prioriter udviklingspunkter i forhold til emnet Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Løsningsforslag Tag udgangspunkt i prioriteringen fra analysen Giv et konkret bud på en løsning af et eller flere af udviklingspunkterne Vurder mulige fordele / ulemper ved løsningen Vurder de administrative konsekvenser ved indførelse og brug Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Konklusion Resumer dit formål med opgaven Resumer din undersøgelse og resultatet af din undersøgelse Resumer din løsning og konsekvenserne af din løsning Vurder om dit resultat er troværdigt Vurder dit resultat i forhold til formålet Perspektiver det videre forløb med emnet Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Kildeliste Angiv kilde med forfatter, titel, forlag, årgang Web-kilder angives med forfatter, titel, web-adresse, årgang Brug gerne fodnoter under skrivningen, der henviser til kildelisten Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Bilag Angiv bilag med tydeligt bogstav og sæt i rækkefølge (A, B, C, ..) Lav ikke mere end ca. 10 sider bilag – resten må du tage med til eksamen eller udelade. Lav gerne henvisninger til bilag via fodnoter Bilagsoverskrifter må gerne indgå i indholdsfortegnelsen, men der skal ikke stå sidenumre på her Forside Kopi af fagprøvegodkendelse Indholdsfortegnelse Indledning Beskrivelse Analyse Løsningsforslag Konklusion Kildeliste Bilag

Eksamen Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala

Forløb Elever skal op til eksamen hver for sig Eksamen varer ½ time alt i alt Tidsforbrug og emne 5-8 min elevoplæg 15-20 min uddybning af opgaven 2-3 min votering 2-3 min karakterafgivelse med kommentarer Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala

Indhold af oplæg og emne Elevoplæg du bestemmer selv, hvad du vil sige og gå ind på i forbindelse med emnet Du kan uddybe alt fra beskrivelse, analyse og til løsning Du kan også gå direkte til konklusion og perspektivering Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala

Uddybning Eksaminator, censor og elev taler frit om emnet og begge kan spørge til fagprøven Formålet er at få dele af opgaven uddybet og se elevens engagement i opgaven Eksaminator går efter undersøgelsen og teoribrug og censor går efter den praktiske løsning Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala

Votering Der er en helhedsvurdering af elevens præstation med lige vægtning af opgave og forsvar for opgaven. Censor lægger ud med en karakter og begrundelse for karakteren Eksaminator giver medhold / modspil til en retfærdig karakter opstår hos begge parter Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala

Karakteruddybning Eleven kommer ind og får karakteren sammen med en uddybning af den givne karakter Der kommer en konstruktiv kritik af opgaven og med forslag til det videre forløb efter eksamen Eleven kan kommentere karakteren og det er muligt at klage skriftligt over eksamensforløbet inden 14 dage fra eksamenstidspunktet PS. Der gives karakter efter 7-skalaen! Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala

7-trins-skalaen ser således ud 12 gives for den fremragende præstation 10 gives for den fortrinlige præstation 7 gives for den gode præstation 4 gives for den jævne præstation 02 gives for den tilstrækkelige præstation 00 gives for den utilstrækkelige præstation -3 gives for den ringe præstation Forløb Indhold af oplæg og emne Uddybning Votering Karakteruddybning Karakterskala

Det får karakteren til at falde… Forkert ressourceanvendelse (f.eks. brugt for meget plads på beskrivelse frem for analyse/vurdering ) Irrelevant indhold Ikke inddraget teori i tilstrækkeligt/relevant omfang Blank på relevant teori til eksamen Manglende rød tråd i opgaven

Det giver et dårligt indtryk… Stavefejl Manglende sider i nogle af eksemplarerne Manglende læsevenlighed og overskuelighed (inddel i afsnit med overskrifter)