MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Advertisements

Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Forankring af projekter Hvad sker der, når et projekt slutter? Aktiv Fritid for alle april 2016.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Mål & vej Årskonference 2014 Vi er de bedste Og hvis ikke så bliver vi det.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Regional udvikling gennem klynger - med fokus på traditionelle industrierhverv Oplæg for Region Syddanmark den 17. januar 2006.
Afdelingsformandsundersøgelse 2013 Bestyrelseskonferencen 17. maj 2013.
Kvalitetsnøgleperson på afdelingsniveau Knærke Søgaard Fælles Akutmodtagelse, FAM.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Beskrivelse af strategisk projekt: Et frugtbart forskningsmiljø Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Uddannelseskultur – en uforanderlig størrelse eller et formbart redskab? MasterClass nov Dansk Selskab for Medicinsk Uddannelse.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Strategi for Den Lægelige Videreuddannelse
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Interprofessionelle kompetencer og kompetencevurderinger IPLS 5
Instruktion til mødeledere
Ansvar i Videreuddannelsen
Frivilligheden i Vordingborg
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
MTV – speciallægekursus i samfundsmedicin
Den gode læge Yngre Lægers politik
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Kommune 3.0 Teknik og Miljø.
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Anerkendende pædagogik
3. november 2015.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Engelsborgskolens værdigrundlag
Fælles ledelsesgrundlag
AMEE 2017 Robusthed Videreuddannelsesrådsmøde
Adfærd, kommunikation og samarbejde med de pårørende til mennesker med kræft. Fredag d
patientansvarlig læge
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
(Strategispor og strategiske indsatser)
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Rammesætning for dagen
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
[klik og indsæt kommunenavn]
Grundliggende principper
Regional forskning OUH perspektivet
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Børne- og Familieafdelingen
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Arbejdsglæde & samarbejde
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Individ At være et hjerte.
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014

Uddannelseskultur- en foranderlig størrelse MasterClass 6.-7./11-14 ved Dansk Selskab for Medicinsk Uddannelse Interaktion mellem foredrag og workshops.

Highlights Når uddannelse for alvor er på dagsordenen Indsatsen på lægeområdet i region hovedstaden Kompleksiteten i begrebet uddannelseskultur Måling af uddannelseskultur (OUH og region Midt) Uddannelseskulturen i Novo Nordisk

Essensen Lægers videreuddannelse er for alvor kommet på dagsordenen regionalt og nationalt. Hvorfor? –Vigtigt at styrke fagligheden –Vigtigt at styrke patientsikkerheden –Vigtigt at styrke kvalitet i behandlingen

Strategi for bedre videreuddannelse Hvordan? –Bedre kommunikation mellem ledelse og stab –Bedre vejledning af uddannelsessøgende og uddannelse af deres vejleder kompetencer –Bedre løbende kompetencevurdering i relation til de 7 lægeroller –Simulationstræning

Uddannelseskultur Fælles projekt – fælles ejerskab Afhængig af: 1)fysiske rammer, 2)organisation 3)vejlederkompetence 4)socialt klima/fællesskab –1979 Moos

Uddannelseskultur Fremmes af Alle deltager Ledelsesfokus Organiseringen skal støtte kulturen Klare mål Synlige sejre Opleve benefit af forandringen Handleplaner på baggrund af dokumentation

Uddannelseskultur i Novo Nordisk Fokus på uddannelse tiltrækker talenter Opsøgende i samarbejdet fremmer uddannelseskulturen Etablering af ”bobler/spirer”, der kan generere viden Fællesskab og motivation prioriteres Der tages lederskab for tonen i afdelingen ”The NN way”: ord skal blive til handling

Validering Uddannelseskultur kan måles. –Erfaring baseret på undersøgelse i USA, England og Australien. PHEEM på OUH LUDO i Region Midt

Udfordringer/workshops Eksisterende uddannelseskultur i afdelingen Opgør med traditioner Hierarki Tid Produktion/økonomi

Udfordringer /workshops Tarzan-kultur Manglende feed-back Konfliktskyhed Dårlig omgangstone Manglende respekt for hinanden Forventninger afstemmes ikke

Input til forbedringer/workshops Uddannelse skal på budgettet sammen med produktion, forskning mm. Uddannelsesansvarlig overlæge skal ind i afdelingsledelsen. Uddannelsessøgende læger vil gerne inddrages men også anerkendes.

Hvad kan vi selv gøre? Stille krav til uddannelse. Bidrage til at modernisere eller ændre uddannelse kulturen i afdelingen. Bede om feed back, som italesættes. Udnytte, at der er fokus på lægers videreuddannelse. Udnytte opbakning fra Uddannelseskoordinerende overlæger og Center for Lægers Videreuddannelse: Bindeled mellem direktionen, kliniske afdelinger og lokale videreuddannelsesråd.

Hvad kan vi selv gøre? Medvirke til at vise, at der er evidens for at uddannelse med fører –Øget produktion –Øget patientsikkerhed –Øget arbejdsglæde som læge