MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014
Uddannelseskultur- en foranderlig størrelse MasterClass 6.-7./11-14 ved Dansk Selskab for Medicinsk Uddannelse Interaktion mellem foredrag og workshops.
Highlights Når uddannelse for alvor er på dagsordenen Indsatsen på lægeområdet i region hovedstaden Kompleksiteten i begrebet uddannelseskultur Måling af uddannelseskultur (OUH og region Midt) Uddannelseskulturen i Novo Nordisk
Essensen Lægers videreuddannelse er for alvor kommet på dagsordenen regionalt og nationalt. Hvorfor? –Vigtigt at styrke fagligheden –Vigtigt at styrke patientsikkerheden –Vigtigt at styrke kvalitet i behandlingen
Strategi for bedre videreuddannelse Hvordan? –Bedre kommunikation mellem ledelse og stab –Bedre vejledning af uddannelsessøgende og uddannelse af deres vejleder kompetencer –Bedre løbende kompetencevurdering i relation til de 7 lægeroller –Simulationstræning
Uddannelseskultur Fælles projekt – fælles ejerskab Afhængig af: 1)fysiske rammer, 2)organisation 3)vejlederkompetence 4)socialt klima/fællesskab –1979 Moos
Uddannelseskultur Fremmes af Alle deltager Ledelsesfokus Organiseringen skal støtte kulturen Klare mål Synlige sejre Opleve benefit af forandringen Handleplaner på baggrund af dokumentation
Uddannelseskultur i Novo Nordisk Fokus på uddannelse tiltrækker talenter Opsøgende i samarbejdet fremmer uddannelseskulturen Etablering af ”bobler/spirer”, der kan generere viden Fællesskab og motivation prioriteres Der tages lederskab for tonen i afdelingen ”The NN way”: ord skal blive til handling
Validering Uddannelseskultur kan måles. –Erfaring baseret på undersøgelse i USA, England og Australien. PHEEM på OUH LUDO i Region Midt
Udfordringer/workshops Eksisterende uddannelseskultur i afdelingen Opgør med traditioner Hierarki Tid Produktion/økonomi
Udfordringer /workshops Tarzan-kultur Manglende feed-back Konfliktskyhed Dårlig omgangstone Manglende respekt for hinanden Forventninger afstemmes ikke
Input til forbedringer/workshops Uddannelse skal på budgettet sammen med produktion, forskning mm. Uddannelsesansvarlig overlæge skal ind i afdelingsledelsen. Uddannelsessøgende læger vil gerne inddrages men også anerkendes.
Hvad kan vi selv gøre? Stille krav til uddannelse. Bidrage til at modernisere eller ændre uddannelse kulturen i afdelingen. Bede om feed back, som italesættes. Udnytte, at der er fokus på lægers videreuddannelse. Udnytte opbakning fra Uddannelseskoordinerende overlæger og Center for Lægers Videreuddannelse: Bindeled mellem direktionen, kliniske afdelinger og lokale videreuddannelsesråd.
Hvad kan vi selv gøre? Medvirke til at vise, at der er evidens for at uddannelse med fører –Øget produktion –Øget patientsikkerhed –Øget arbejdsglæde som læge