Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Argumentationsformer
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Faglig læsning i samfundsfag
Praktisk argumentation
Vt-9 kursus program 2. møde
Appelformer Logos, etos og patos.
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Synopsis VIP3/2012.
Per Gravgaard Hansen Per Gravgaard Hansen Faglig sekretær Søfartens Ledere Forhandlingsteknik samarbejde og gode råd.
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Argumentationsteori.
Skriftlighed i biologi
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Argumentationsteknik
Formidling 22. Oktober 2007.
Kommentar Dansk.
Medierne og den politiske kommunikation
Synopsis.
SKABELON.
Argumentation Tekst & Tegn FS Dagens ord Age-otori ‘at få klippet sit hår og se værre ud bagefter end før klipningen’ (japansk, omkring 130 mio.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Powerpoint Jeopardy Argument Argument og appel Appelformer
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Akademisk praksis God citationspraksis.
Kildekritik Website.
Hvordan motiverer vi de unge?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SRO 2018 hHx.
Om prøveformen Filosofi C.
Mit valg - PowerPoint 1. ”Sofie går i 9. klasse, og hun er meget usikker på, hvad hun skal vælge. Sofie synes, det er svært, og hun tænker meget på,
- og hvordan du undgår dem…
Værktøj: Check dine relationer
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Argumentation Hvad er det?

Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U

Argumentation består af: »Påstand: dvs. noget man mener »Begrundelse/belæg: en forklaring på, hvorfor man mener det »Hjemmel: ”broen” mellem påstanden og begrundelsen (den er tit underforstået)

Påstand (P) »En påstand er det synspunkt, som afsender vil overbevise modtageren om. »Påstanden er argumentets ”hoved” » Begrundelse og hjemmel er de ”ben” argumentet skal gå på. »Påstand findes ved at spørge: »Hvad vil afsenderen overbevise modtageren om?

Begrundelse/Belæg (B) »Belæg er den forklaring eller den støtte, som afsender giver for sin påstand. »Belæg/begrundelse findes ved at spørge: »Hvad bygger afsenderen påstanden på?

Hjemmel – den svære(H) »Hjemmel er den ”bro”, der forbinder begrundelse og påstand. »Hvis modtageren skal overbevises, så skal han tro på, at broen holder. »Hjemmel bliver ofte ikke sagt i argumentationen, men er underforstået. »Hjemmel findes ved at spørge: »Hvordan kommer man fra B til P?

Argumentationsanalyse »Når man analyserer et argument, kan man altid finde tre elementer, kaldet: »1.Påstand (P) »2.Belæg (B) »3.Hjemmel (H)

En argumentation kunne f.eks. forløbe sådan her: »Peter: Søren dumper til eksamen. »Mette: Hvorfor tror du dog det? »Peter: Han har ikke læst på sine lektier.

En analyse ville se sådan her ud: Belæg Påstand Han har ikke læst på Søren dumper til eksamen sine lektier Hjemmel (en elev, der ikke læser lektier, dumper til eksamen)

Modargumentation: »At give begrundelser imod den andens begrundelser.

Hvad er god argumentation?

Hav en klar p å stand!

Der skal være belæg! »Dine begrundelser skal være saglige og troværdige. »Du kan f.eks. bruge ekspertargumenter »- eller mængdeargumenter »Personlige argumenter har også effekt – men det kommer helt an på situationen!

Argumenter skal have vægt! »Argumenter har ingen styrke, hvis ikke broen mellem påstand og begrundelse holder (hjemmel) »Bem æ rk at et argument kan have v æ gt over for visse modtagere, men ikke over for andre

Tung argumentation »Dansk f.eks.: analyser af tekster er en række påstande, som du begrunder med: »Citater, teorier, metoder og kilder »Hvis du har styr på disse belæg…

Nu skal I arbejde lidt