Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg for Dansk Folkeoplysnings Samråd tirsdag den 7. september 2010
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Medborgerskab – på sporet
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Fokus på Realkompetence
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Planlægningsmodeller
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk.
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Man skal være dygtig for at gøre det godt… Anders Lykke Nielsen, Uddannelseschef EUC Nordvestsjælland.
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
Kompetencearket IKV i FørFasen Tradium & Mercantec, virksomhedsgruppen v. Lars Bach Mortensen, Mercantec. Silkeborg d
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i.
4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Pædagogisk innovation i lyset af RKV NVR konference den 10.juni 2010 Niels Larsen – UC Lillebælt Håkon Grunnet – VIA UC.
IKV konsulentseminar 11. juni 2014 Hedensted. Strategi Job og uddannelse → klare sig selv Borgeren ser sig først og fremmest som sit eget ansvar at have.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Center for Regional Udvikling
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Erfaringer med RKV. Hvad er RKV? Real Kompetence Vurdering Alle kurser, uddannelser, erhvervserfaringer, frivilligt arbejde, foreningsarbejde osv. tæller.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Uddannelsesløft for akutledige - seminar for jobcentre og a-kasser 17. december 2012.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Voksenlærlingeordningen.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Sundhedshjælperuddannelse med RKV.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Fra ufaglært til faglært
RTS Medarbejder Anne Samuelsen, tlf?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Præsentationens transcript:

Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014

Realkompetencer Realkompetencer er en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervede Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland

Hvad kan det bruges til? Realkompetencebeskrivelse bringes i spil ved:  Jobskifte og jobudvikling (for beskæftigede)  Jobsøgning (for beskæftigede og ledige) Realkompetencevurdering bringes i spil ved:  Uddannelse (for beskæftigede og ledige) Realkompetencevurdering kan gives i forhold til:  arbejdsmarkedsuddannelser (AMU),  grunduddannelse for voksne (GVU),  videregående voksenuddannelser (VVU) og  diplomuddannelser Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland

Fordele ved RKV Gevinsten for den enkelte:  At få sine kompetencer synliggjort og anerkendt giver motivation til at lære mere.  At opdage sine kompetencer og sætte ord på dem kan give større selvtillid, og åbne for nye handlemuligheder.  At få større klarhed i forhold til erhvervs- og karrieremuligheder  At få mulighed for at blive optaget på en formel uddannelse trods adgangskrav  At få mulighed for at få afkortet og tilbudt et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland

De fire trin i IKV Før-fasen: Afklaring Fase 1: Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2. Afprøvning og vurdering Fase 3. Samlet vurdering og anerkendelse Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland

Udfordringer Tidspunktet & arbejdsgange  Er der udviklet en strategi for brugen af RKV? Økonomi og forventningsafstemning  Hvordan sikres forventningsafstemning med den ledige Samarbejde med uddannelsesinstitutioner  Er der etableret et samarbejde og en dialog med uddannelsesinstitutionerne? Formidling  Er der løbende udveksling af gode erfaringer om gode måder at formidle RKV på Motivation og afklaring  Er der udviklet metoder til at afklare og motivere ufaglærte borgere til at blive faglærte? Opfølgning  Er der procedurer for løbende fokus og opfølgning på brugen af RKV?  Er der løbende fokus på opfølgning i forhold til ledige, der har fået en RKV? Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland