Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om Mobitech Mobitech har 15 års knowhow inden for teleindustrien og er førende på innovative SMS tjenester til erhvervslivet. I tæt samarbejde med markedets.
Advertisements

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Vores krav til økonomiforhandlingerne v/Palle Simonsen, Det Sociale Netværk.
Trivselsfremme og -vedligeholdelse • Projekt ”Bach – trivsel og vækst” (2003 – 2005) • Resultat og forandringer (2005 – 2006) • Nye tiltag (ultimo 2006.
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Årsmøde i ITS-Danmark Tirsdag d. 12. april 2011.
Strategiplanen er fundament og retning.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Gode råd til fundraising
FORSTÅ PRISERNE PÅ REJSEKORT Rejsekort DSB – februar 2012.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.
Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S Orientering om rejsekortet 27 februar 2012 Orientering om rejsekort
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015.
Trafikstyrelsen 20. januar 2011 Inspirations- og dialogmøde om buspuljerne.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
Projekter med støtte fra Statens Trafikinvesteringsplan - erfaringer og visioner / København Cathrine Krogh Keinicke/ Frank Andersen.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Pendlerrute Silkeborg – Århus N Formål: Målgruppe: Pendlere, At gøre rejsen mere attraktiv for pendlere, ved målbevidst køreplanlægning derefter Opgradering.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
1 Silkeborg Trafikterminal Konference den 11. januar 2012 Trafikmedarbejder Karen Dalsgaard Ingeniør Bente Rands Mortensen.
NT og kommunerne Strategisk samarbejde om opgradering af stoppesteder og terminaler Kristoffer MartensNordjyllands
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Strækningsbaseret Pendlerservice i MitMovia Stine Bay Michelsen, Marketingkonsulent Trafikstyrelsens Netværkskonference /
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder Koordineret kørsel i Danmark Trafikstyrelsens konference 20. november 2012, Chefkonsulent Henrik.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Konference den 20. november 2012
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Funktioner og arbejdsdeling
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Købemotiver og gruppepåvirkninger
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Minivådområder En frivillig kollektiv indsats Landbrugsseminar 2018
Ny strategi for rejsekortet Trafikdage 2016 Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling, DSB Eskil Thuesen, Centerchef for Ressourcer og Service,
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Præsentationens transcript:

Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011

Hvad nu? ­4. ansøgningsrunder er gået og 429 mio. kr. er udmøntet. ­Der er i flere tilfælde søgt penge til fx udviklingsprojekter, der er relativt ens. ­Det er NU at vi skal bevise, at ressourcerne fra puljerne udnyttes effektivt til gavn for kunderne. ­Flere rigtig, gode ansøgninger. - Fokus på erfaringsudveksling og koordinering.

Jeres bud Vi vil bede om jeres bud på: 1)Hvilke af jeres projekter bør udbredes til andre dele af landet? 2)Hvilke tværgående/landsdækkende projekter vil kunne højne det samlede niveau?

Hvor kan fokus rettes hen? -Kundernes oplevelse handler om hele rejseoplevelsen, fra start til slut. ­Skift er en vigtig konkurrenceparameter for den kollektive trafik - de kan ikke altid undgås, så det gælder om at minimere gener. ­Kollektiv trafik har allerede i dag en høj markedsandel for stationsnære rejser. Skal den ønskede vækst nås skal der hentes flere rejser, som starter eller slutter længere væk fra stationen. ­Tiltag for at forbedre sammenhængen kan iværksættes hurtigt og billigt. ­Rejser med skift udgør en væsentlig del af de kollektive rejser

Kundens rejseoplevelse Kilde Wilke og DSB Hvordan kommer jeg fra a -> b? Kan jeg finde ud af det? Hjemme Er bussen kørt? Rigtige sted? Rigtig bus/tog? Rigtig retning? Afgangssted Hvor er jeg? Kommer jeg af det rigtige sted? Den rigtige bus? Ombord Hvordan kommer jeg videre? Hvilken retning Afstigning EMOTIONER Negativ Positiv Rejsens forløb Ukendt bus Ukendt tog Kendt bus/tog Særligt på ukendte busture er kunderne usikre Det er ofte svært at orientere sig på stationen

Kundernes rejseoplevelse ­TID er et vigtigt begreb for kunderne. Kort ventetid, kort rejsetid, effektiv transport tid, ingen spildtid ­CONVENIENCE er et andet vigtigt begreber. Sammenhæng, færre skift, information i real- time, fælles billetsystem ­Løsning af mine behov når jeg har brug for det, uden besvær. Funktionelle Følelser Erfaringer Forventning Relationer

Hvor skal der sættes ind for at hæve den kollektive trafiks attraktivitet? Primære indsats: Antal skift, Sammenhæng i den kollektive trafik, Rejsetid Sekundære indsats: Togets og bussens rettidighed, Antal afgange, Trafikinformation i bussen, Pris Vedligeholdelse: Skifteforhold, Trafikinformation på hele rejsen – under rejsen

Her kan sættes ind for at styrke sammenhængen ­Trafikinformation og servicering af kunden på rejsen (5 %) ­Realtidsinformation ­Fast trafikinformation – udstyr på terminaler ­Trafikant-info ­Videre udrulning af Rejsekortet ­Markedsføring ­Effektive trafikterminaler (5-10%) ­Fælles koncept for udformning af trafikterminaler ­Knudepunkter ­Terminalsamarbejdet ­En sammenhængende køreplan ­Et sammenhængende trafiknet ­En sammenhængende køreplan ­Værktøjer: køreplansoptimeringssystemer og rejsestrømsanalyser ­Optimering af køreplaner kan reducere skiftetiden med % ­Organisering og øget samarbejde i sektoren ­Ændret organisering af sektoren ­Flere fælles tiltag og samarbejde i sektoren ­’back-office’

Konklusion Det skal være enkelt ­at få information ­at købe billet ­at finde sit transportmiddel Af samme grund skal man ­sikre lokal forankring af alle transportmidler, herunder letbaner ­undgå at erstatte tog med bus på enkelte afgange. Det skal være sammenhængende ­så passagerer og information kan flyde frit i systemet Af samme grund skal ­aktørerne arbejde tæt og forpligtende sammen ­Rejsekort, Rejseplan og andre fælles platforme søges udviklet mest muligt ­køreplanlægning og koordinering have særligt fokus ­mulighed for bedre integration af togsystemerne overvejes nærmere

Terminaler og fremkommelighedstiltag ­Status: ­Højere tempo for forbedringer af terminaler og iværksættelse af fremkommelighedstiltag. ­Seminar med erfaringsudveksling.

Salg og billetter ­Status: ­En række lokale takstforsøg, fx i forbindelse med introduktion af nye services for kunder. ­Flere portaler o. lign. med mulighed for billetbestilling mv. fx Erhvervskortportalen, der er et fælles projekt. ­Flere lokale SMS-systemer. ­Hvad med et fælles SMS-system, fx på basis af hovedstadssamarbejdets 1415?

Trafikkoncepter ­Status: ­Flere A-buskoncepter med ruteudretning. ­Nye ruter: Pendlerbus, pendlernet på Sjælland. ­Samarbejde mellem Arriva og Midttrafik om projektet: ”Mixtur”. ­Hvad med fælles beredskabsplaner for driftsudfald, hvor bus og tog supplerer hinanden? ­Hvad med samarbejde om ensartede Rejsegaranti’er og en fælles Korrespondancegaranti?

Incitamentskontrakter ­Status: ­Incitamentsaftaler med entreprenørbonus for: færre klager, flere passagerer, større tilfredshed. ­Projekter med fokus på: chaufførens kundeservice, chaufførens dialog med administrativt personale, chaufførens image. ­Hvad med incitamenter om rettidighed, gode korrespondancer og god kundeservice? ­Hvad med i højere grad at inddrage bus-entreprenørerne i udviklingen af nye projekter til kommende ansøgningsrunder?

Trafikinformation ­Status: ­Både fælles og lokale projekter med realtid, køreplansinformation samt projekter om forbedret adgang til disse informationer. ­Hvad med at arbejde landsdækkende med at etablere et samlet og ensartet løft af informationsniveauet ?