-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj 2014. 2 KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Forædremøde den
Et væksthus for børn og voksne
Struktureret tematisk sprogarbejde
Sprogvurderinger af 3-årige
Introduktion til Sprogpakken
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Skolereform august 2014………………
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
VISL – begrænsninger og styrker
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Den sproglige læreplan
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Billedbogen i børnehaven – en praksisguide af Caroline Sehested Leg og læring i Børnehaven Gyldendal 30. Oktober 2013.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Velkommen til Skolen ved Sundet
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Metoden fælles beslutningstagning
READ – sammen om læsning
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj 2014

2 KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG

Mary Fondens formål At bekæmpe social isolation Grundtanke: Alle har ret til at høre til Sociale projekter inden for indsatsområderne: - Ensomhed - Vold i Hjemmet - Mobning og Trivsel

Motivation for LæseLeg Mangel på ord er et stort problem for mange børn Et veludviklet sprog er med til at åbne døren til social inklusion og faglig indlæring. Mange børnehaver har et stort fokus på sprog – men mange påpeger, at de mangler konkrete redskaber til at arbejde målrettet med opgaven.

LæseLeg-pakkens indhold Faghæfte og instruktions-dvd Fire gode billedbøger (værdi min. 500 kr.) Boglister med anbefalede bøger (2 stk.) 28 boghæfter – et til hver af de medfølgende og anbefalede bøger Info-flyere (10 stk.) og forældreflyere (45 stk. på fem forskellige sprog)

Principper i arbejdet med LæseLeg LæseLeg-materialerne er udviklet i samarbejde med førende forskere og praktikere på området alle bøger læses tre gange sammen med en lille gruppe børn, 2-5 alt efter børnenes alder Efter de tre gennemlæsninger arbejdes der med bogens indhold gennem forskellige kreative aktiviteter. LæseLeg er en værdifuld aktivitet for alle børn og en NØDVENDIG aktivitet for børn, der har behov for støtte til deres tilegnelse af et stort sprog. 6

DET VIGTIGE ARBEJDE MED BØRNS SPROG 7

Børns sprogtilegnelse Når vi ønsker at give børn mulighed og behov for at tilegne sig et stort sprog, skal vi i kommunikative sammenhænge udfordre dem sprogligt og ikke stimulere dem. Sprogtilegnelse er en proces, som forudsætter, at barnet selv er aktivt og ikke kun en genstand, som den voksne gør noget ved. (Hans Vejleskov Kommunikation i dagtilbud, i Dansk, kultur og kommunikation, Kroghs Forlag, 2007) 8

Hvorfor er dialogisk læsning så vigtigt? Når danske børn er 30 mdr. er der en spredning i deres ordforråd gående fra 250 ord til ca. 720 ord – forskellen kan beskrives som en faktor 3. Hvis der ikke gøres en målrettet indsats er forskellen i 6 årsalderen vokset til en faktor 5. 3 årige børns ordforråd korrelerer med læseforståelsen i 16 årsalderen. Et barn med et stort ordforråd tilegner sig hurtigere og lettere nye ord end et barn med et lille ordforråd. 9

Dialogisk oplæsning af billedbøger -er en sublim, næsten komplet sprogpædagogisk metode, fordi: børnene møder et gennemarbejdet sprog fyldt med et varieret udbud af ord brugt i meningsfulde sammenhænge – sproget er visualiseret børnene selv er sprogligt aktive i bogsamtalerne børnene gennem bøgernes gode historier får oplevelser, som kan hjælpe dem til at finde ud af, hvad børnene får mulighed for at tilegne sig narrative kompetencer og fiktions- kompetencer børnene møder bogens og dermed skriftsprogets verden bøgerne tilbyder fælles legeoplæg; bøgernes illustrationer er en af de kraftige inspirationskilder til leg og sidst, men ikke mindst, fordi utallige forskningsstudier har vist evidens for, at dialogisk læsning, og også LæseLeg, bidrager til at øge børns kommunikative færdigheder. Mange af studierne har vist, at der sker en markant forbedring af børnenes ordforråd. 10

LæseLeg skaber øget bevidsthed om … : at oplæsning som et frivilligt tilbud ikke er tilstrækkeligt man løser ikke problemet med børn, der ikke vil oplæsning, med ikke at læse for dem – men med at læse mere med dem. at pædagogers sprog og sprogbrug har meget stor betydning for børnenes sprogtilegnelse. Børn skal møde nye ord hver dag. at der ikke findes svære ord, men kun ord, der er mere sjældne end andre. at man kan gøre en afgørende forskel for børn med et lille sprog i børnehaven. Børn, der ikke møder mange ord, oplæsning mv. derhjemme, er helt afhængige af at modtage de rette udfordringer i dagtilbuddet.

TAK FOR I DAG For mere information, spørgsmål til bestilling, kurser mv.: tlf Få mere viden om LæseLeg på eller på Facebook: facebook.dk/laeseleg 12