Statistik med computeren Et undervisningsforløb i 6. klasse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Hvordan vi arbejder på Hadsund Produktionsskole …..
For at køre SSTV, Skal man kun bruge , En Radio , en pc , og to kabler med jackstik i begge ender … I dette tilfælde med en haåndstation…Dette er nok.
Velkommen til workshoppen
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Brug af tablets/mobiltelefon i undervisningen foråret 2014
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
MUNDTLIG FREMSTILLING
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Målorienteret og differentieret undervisning
Matematik afgangsprøve 2013
Projekt måleredskaber
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Mobbe- og trivselsundersøgelse
IT i undervisningen.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Calc.
Statistik Kristine og Søren.
Synopsis VIP13 HH3.
Problemformuleringer med matematik
Excel.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Årsplan – en kort en lang
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
ELEVINTRA På Skoleintratræf Hvad skal vi nå? Bruge Elevintra til at: Differentiere Dokumentere Evaluere Ved hjælp af billeder, lyd og tekst.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
Geometriforløb i 3. klasse - med IT, papir og blyant… Forløbet Billeder Elevprodukter Det sagde eleverne…. Tips & Tricks Klik på en firkant (ikke teksten)
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Gunslevholm Torsdag den 19. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelssen UCSJ 1
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Statistik.
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Persondata – kortlægning af skolens behandling
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
MUNDTLIG FREMSTILLING
IT undersøgelse på Breum Skole
Præsentationens transcript:

Statistik med computeren Et undervisningsforløb i 6. klasse

Formål for forløbet  IT-faglige mål  indtastning og behandling af data i regneark  bruge relevante formler  bruge relevante diagrammer  bruge relevant lay-out  konvertere data fra regneark(Calc) til præsentationsprogram(Impress)  bruge IT-udstyr, projektor, bærbar pc til præsentationen.  Matematikfaglige mål:  Arbejde med tal og algebra  Matematik i anvendelse  Kommunikation og problemløsning

Oplægget  Eleverne orienteres om tidshorisonten, 1½ uge.  Eleverne opfrisker begrebet en rundspørge.  Eleverne vælger grupper og område.

Elevernes indledende arbejde  Eleverne arbejder med at finde de rigtige spørgsmål  Dernæst tastes de ind i regnearket.  Spørgeskemaet printes ud og uddeles til klassen.

Spørgeskemaerne  Spørgeskemaerne besvares  … og registreres

Databehandling  De indsamlede data tastes ind, og de behandles til fremvisning gennem et diagram.  Eleverne spurgte sig selv: ”giver diagrammet svar på det, vi spurgte om?”

Databehandling  I dette tilfælde, var cirkeldiagrammet ikke fyldestgørende

Præsentationen  Præsentationen foregik ved hjælp af regneark (indtastede data og diagram) bærbar og projektor.  Resten af eleverne (og læreren) skulle spørge ind til undersøgelsen og gruppens arbejde.

Evaluering og vurdering  Gruppen skulle selv vurdere, hvor stor en brøkdel af tiden, de havde brugt på hvad.  Efterfølgende blev der vurderet, om: –Alle gruppens medlemmer kan svare. –Rundspørgen var præcis nok. –Diagrammet var tydeligt at aflæse (layout) –Gruppen var seriøs i samarbejdet. –Gruppen var seriøs til fremlæggelsen.  Vi evaluerede alle faserne mundtligt.  Eleverne vurderede generelt, at diagrammer var en god måde at vise data hurtigt og overskueligt, man skulle bare finde ”spørgsmålet” først. (Hvad viser diagrammet?)