Indgangen til kommunen 2 2 Borger 1 1 Borger erhverver hjerneskade 2 2 3 3 Deltagelse i koordinerende udskrivningmøde 1 1 3 3 6 6 7 7 8 8 9 9 10 4 4 Er.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Advertisements

Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Overgange ml. barn og voksen Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde 2 2 Borger 1 1 Deltagelse i skolemøde Deltagelse.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Projektet ’Den koordinerende sagsbehandler på handicapområdet’ D. 13. november 2009 Fuldmægtig Mia Schneider og fuldmægtig Bo Jensen, Handicapenheden i.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Faktaark vedr. fælles ledelse Hvorfor arbejder vi i Skoleforvaltningen med projektet Fælles ledelse? I forberedelsen af Budget 2016 behandlede Skoleudvalget.
’Den koordinerende sagsbehandler på handicapområdet’ V. fuldmægtig Mia Schneider D. 17.nov
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Netværksmøde for socialrådgivere indenfor senhjerneskadeområdet øst for Storebælt ’Den koordinerende sagsbehandler’ Mia Schneider D. 21. okt
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Online arbejdsmiljøuddannelse
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Studieretningsprojektet
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Frivilligheden i Vordingborg
Studieretningsprojektet
Børnebakkens Indsatser
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Baggrund..
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
SUMO - analyse.
Særligt tilrettelagte forløb STU træf 29. november 2012
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Ledelsesevaluering.
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
Hjerneskaderådgivningen CFK
Efterbyggelse.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Fra den anden side af skrivebordet
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Indgangen til kommunen 2 2 Borger 1 1 Borger erhverver hjerneskade Deltagelse i koordinerende udskrivningmøde Er borger en del af målgruppen? Forberedelse til koordine- rende Udskrivnings- møde Deltagelse i opfølgningsmøde efter 3. mdr. Deltagelse i årligt opfølgningsmøde Udarbejdelse af handleplan og iværksættelse af indsats Deltagelse i opfølgningsmøde efter 3. mdr. Indkaldelse til opfølgning efter 3. mdr. Møde i hjerneskade team Revidering af handleplan og justering af indsats 12 Deltagelse i årligt opfølgnings- møde Nej Ja 2.1 Forløb slutter Figur forklaring » Handlevejledning for indgang til kommunen for borgere med erhvervet hjerneskade Vurdering af deltagerkreds - myndigheder, leverandører og borgeren på baggrund af præliminær statusrapport Indkaldelse til opfølgning efter 1. år Dags- orden Dags- orden Møde- ind- kaldelse Møde- ind- kaldelse Handle- plan Handle- plan Møde- indkald- else Møde- indkald- else Handicap- afdeling/ forvaltning Handle- plan Handle- plan Handle- plan Dags- orden Dags- orden Møde- indkald- else Møde- indkald- else Prælimi- nær status- rapport Prælimi- nær status- rapport Dags- orden Dags- orden Opdat- eret status- rapport Opdat- eret status- rapport Møde- indkald- else Møde- indkald- else Handle- plan Handle- plan Dags- orden Dags- orden Møde- indkald- else Møde- indkald- else Handle- plan Handle- plan Dags- orden Dags- orden Møde- indkald- else Møde- indkald- else Øvrige afdelinger/forvaltninger el. eksterne samarbejdspartnere Deltagelse i koordinerende udskrivning- møde 5 5 Borger erhverver hjerneskade og indlægges (Sygehus) Sygehus varsler kommunen (Sygehus) Sygehus indkalder til koorodinerende udskrivningsmøde (Sygehus) Deltagelse i koordinerende udskrivningsmøde (Sygehus) Overgang til kommune færdiggjort (Sygehus) Opstart af sagsforløb på baggrund af møde i hjerne- skadeteam (Øvrige forvaltninger) Iværksættelse af foranstaltninger på baggrund af handleplan (Øvrige forvaltninger) Deltagelse i opfølgningsmøde efter 3. mdr. (øvrige forvaltninger) Deltagelse i årligt opfølgningsmøde (øvrige forvaltninger)

Handlevejledning for indgang til kommunen for borgere med erhvervet hjerneskade Tilbage Aktivitet Varsling af det lokale hjerneskadeteam Når borgere med erhvervede hjerneskader jf. nedenstående målgruppe indlægges på sygehus (lokale sygehuse eller Brædstrup/Hammel Sygehuse ved "større" indlæggelser typisk på minimum 6 måneders varighed) skal sygehuset kontakte det lokale hjerneskadeteam i Kolding Kommune. Dette sker når sygehuset har et forholdsvist omfattende indblik i borgerens funktionsnedsættelse som konsekvens af hjerneskaden og vurderer at der er tale om varige skader. Det skal fremadrettet afklares hvem sygehuset konkret skal rette henvendelse til Handicapafdelingen. Målgruppe hvor der skal ske varsling af det lokale hjerneskadeteam i Kolding Kommune: Borgere som er under 67 år med varige funktionsnedsættelser der har indvirken på den daglige livsførelse og hvor der er behov for hjælpeforanstaltninger Formålet med varslingen er dels at hjerneskadeteamet kan vurdere hvilke kommunale afdelinger der skal involveres, og dels at den pågældende borger tildeles en handicaprådgiver/tovholder. Sygehuset har ved varslingen samtidig udfærdiget præliminær statusrapport indeholdende vurdering af borgerens funktionsniveau (inkl. fysioterapeutisk, ergoterapeutisk og talepædagogisk status) og behov for støtte som sendes til det lokale hjerneskadeteam. Aktivitet 3 – Faglig vurdering På baggrund af varslingen og den præliminære statusrapport fra sygehuset vurderer tovholderen umiddelbart hvilke initiativer Handicaprådgivningen (formentligt) skal iværksætte, og dermed også hvilke forvaltninger som kræver koordination imellem fx hjælpemidler, behov for kognitiv støtte, behov for støtte til familien etc. Samtidig vurderes hvilke kommunale afdelinger/medarbejdere der skal deltage i udskrivningsmødet på sygehuset. Aktivitet 4 - Udskrivningsmøde Sygehuset indkalder til udskrivningsmøde minimum 3 uger før dette skal finde sted, således at tovholderen kan undersøge forskellige muligheder for støtte til borgeren og ligeledes kan advisere relevante medarbejdere til udskrivningsmødet. Inden mødet, skal sygehuset have fremsendt relevant materiale, der som minimum skal bestå af en ny statusrapport (inkl. fysio- og ergoterapeutisk status) samt et udkast til handleplan for borgeren der beskriver hvilke initiativer sygehuset anbefaler der sættes i værk. Det er væsentligt, at udkastet til handleplanen fra sygehuset ikke bliver fremstillet som en 'kravspecifikation' for borgeren, men som et opæg til drøftelse af mulige initiativer. På udskrivningsmødet foretages den endelige afdækning af borgerens behov med henblik på beslutning om hvilke indsatser der skal sætte i værk. I nogle tilfælde kan Støttecentret for Senhjerneskadede deltage, hvis borgeren eventuelt skal modtage støtte derfra. Aktivitet 5 – Behandling i det lokale hjerneskadeteam På baggrund af udskrivningsmødet drøfter tovholderen i Handicaprådgivningen den aktuelle sag med det lokale hjerneskadeteam. Teamet består af repræsentanter fra: Handicaprådgivningen, Sygedagpengeafsnittet Senior & Sundhed (ved trænende fysioterapeut) Teamet holder møde minimum en gang om måneden med Handicaprådgivningen (afdelingsleder) som mødeleder. Det anbefales at teamets nuværende opbygning udvides yderligere med visitator fra Senior & Sundhed. Teamet har til opgave at drøfte de vigtigste problemstillinger i forhold til de konkrete borgere og afklare disse gennem koordination mellem fagområderne.

Handlevejledning for indgang til kommunen for borgere med erhvervet hjerneskade Tilbage Aktivitet Udarbejdelse af handleplan og elektronisk lagring På baggrund af mødet i det lokale hjerneskadeteam og udskrivningsmødet samt udkastet til handleplan udarbejder tovholderen i Handicaprådgivningen endelig handleplan for borgeren samt eventuelt en genoptræningsplan (se bilag nedenfor). Den skriftlige handleplan er det centrale koordineringsværktøj og danner udgangspunkt både for koordineringen af indsatsen overfor borgeren og ligeledes for den senere opfølgning på sagsforløbet. Den tydeliggør hvilke aktiviteter der skal udføres og hvem der skal udføre disse. Bilag - Checkliste til handleplan Ved udfærdigelsen af handleplan skal tovholderen inden for Handicaprådgivningen være opmærksom på hvorvidt der foreligger dokumenter fra sygehuset og hvorvidt det vil være relevant at iværksætte initiativer inden for en række områder.udfærdigelsen af handleplan Fra sygehuset skal foreligge: Neuropsykologisk status Fysioterapeutisk status Ergoterapeutisk status Talepædagogisk status Initiativer i forhold til borgeren Praktisk hjælp/kognitiv støtte Støtte til pårørende Støtte til børn i familien Behov for boligændringer Behov for hjælpemidler Erhvervsafklaring/indstilling til pension Aktiviteter såsom Dagcenter ASV Behov for ledsagelse Mulighed for dækning af merudgifter efter §100 Aktivitet Etablering af tilbud og kontaktoplysninger til borger Når det konkrete tilbud til borgeren etableres skal tovholderen ved Handicaprådgivningen sikre at alle processer og handlinger mellem fagprofessionelle og fagområder koordineres meget skarpt. Samtidig skal tovholderen i videst muligt omfang sikre, at borgeren råder over kontaktoplysninger på de fagprofessionelle borgeren skal i kontakt med. Aktivitet Opfølgning efter 3. mdr og opdatering af handleplan Det er tovholderen ved Handicaprådgivningens opgave at sikre, at det i den udarbejdede handleplan er muligt at følge op på de initiativer der er sat i værk og på det samlede tilbud. Opfølgningen sker på baggrund af de mål der indgår i denne. På baggrund af opfølgning tilpasses handleplanen til borgerens situation. Der skal eksempelvis følges op på fremdriften i fysioterapien, talepædagogikken etc., og som hovedregel skal der altid følges op efter tre måneder. I de tilfælde hvor støtten ydes fra Støttecentret for Senhjerneskadede indkalder støttecentret til opfølgningsmøde efter 3 mdr. Aktivitet 12 - Årlig opfølgning Denne opfølgning har samme formål som aktivitet 10 og 11. Opfølgningen foretages efter behov dog minimum en gang årligt. Tovholder inden for Handicaprådgivningen opsætter elektronisk ad vis der sikrer, at opfølgningen sker inden for tidsfristen.

x x Hvad betyder de forskellige figurer? x x x x x x x x Start/afslutning handicapforvaltningen Start/afslutning Samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra handicapafdeling Til samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra samarbejdspartnere /borger til handicapforvaltning Aktiviteter i Handicapforvaltningen Aktiviteter hos samarbejdspartnere/ borgere Skillevej/beslutningspun kter i Handicapforvaltningen Sekvensflow Informationsflow Afgrænsning af organisatoriske enheder/borgeren Tilbage