Programmet er afprøvet i tre repræsentative skoledistrikter siden januar 2013 Implementeres i resten af kommunen per 1. januar 2016 Partnerskabskommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Integrated Children’s System
Advertisements

Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Konference – plejefamilier Rekruttering – ny viden, kommunal organisering og samarbejde, uddannelse Den 22. november 2010.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Præsentation Fagchef for Læring
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Den inkluderende skole
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Politisk temamøde den 8. maj 2014 Det specialiserede social- og specialundervisningsområde Borgmester Mogens Gade, formand for KKR Nordjylland.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Paradigme 2.0.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Arbejdet med udsatte børn i Høje-Taastrup Kommune
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Omstilling Børn og Familie. 2 Underretning eller anden henvendelse om barn i udsat position Vurdering af behov for indsats Børnefaglig undersøgelse Visitation.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Præsentation af KORA. Hvem er KORA?  Analyse, forskning og rådgivning inden for kommunernes og regionernes velfærdsområder  Formål: At fremme kvalitetsudvikling,
Afrapportering fra netværket for børn og unge Margit Næsby, Børn- og Ungechef.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Dagsorden – Hvem tager BURC hånd om? – Hvordan er det gået med udgifts- og aktivitetsudviklingen? – Hvorfor går udgifterne opad nu? – Hvad gør vi nu?
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Temadag i Midt-, Vest- og Østjylland
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Temadag i Syd- og Sønderjylland
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Tværgående samarbejde –
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Børne- og familie centret (BFC)
Præsentationens transcript:

Programmet er afprøvet i tre repræsentative skoledistrikter siden januar 2013 Implementeres i resten af kommunen per 1. januar 2016 Partnerskabskommune med Socialstyrelsen fra foråret Stinne Højer Mathiasen - Børn & Unge, Herning Kommune 01/12/15

. Børn & Unge Center for Børn & Forebyggelse Børne- og Familie- rådgivning Sundhedspleje PPR Specialtilbud i tre centre: BFCH, HBC + HCH Center for Udvikling & Økonomi Økonomi Sekretariat Udvikling Center for Børn & Læring Skoler & Dagtilbud Børn & Unge i Herning Kommune H ernings Sverigesprogram, E vidensstrategi og I nklusionstrategi

Hernings Sverigesprogram version 1.0 Målet, ambitionen & inspirationen Et investerings- og omlægningsprogram med ambitionen om en bedre, og billigere, indsats overfor de børn og unge og deres familier, som er i en socialt udsat position eller i risiko for at komme det – Med afsæt i den eksisterende forskning og viden på området + de dokumenterede resultater fra afprøvningen i lille skala ( ):  Mere og bedre opsporing, tidlig indsats og forebyggelse og dermed mindre behov for anbringelser  Styrket mestring, livsduelighed og inklusion i fællesskabet: sundhed, skolegang, uddannelse og beskæftigelse  Flere gode anbringelser i netværk, slægt og plejefamilier og færre og kortere institutionsanbringelser

Kernekomponenter H ernings S verigesprogram version 1.0 (afprøvet i lille skala) Mindset og praksis med afsæt i indsatstrappen og det tilhørende normaliseringsperspektiv: Børn og unge i socialt udsatte positioner har ret til at få et normalt liv – At være en del af fælleskabet og udvikle sig til aktive demokratiske medborgere Max udsatte børn/unge per socialrådgiver (forudsætning) Tværfaglige område- og distriktsteams bestående af socialrådgivere, sundhedsplejersker og CBFs faggrupper med PPR-funktion Færre rådgiverskift for borgere og samarbejdspartnere samt bedre rådgiver-kendskab til sagerne fra en start bl.a. igennem områdeorganiseringen og modtagelsespraksis forankret i områderne Forstærket opsporing og tidligere ind i problemudviklingen, tættere kontakt med borgerne og løsninger i samarbejde med dem samt flere opfølgninger på de iværksatte løsninger og indsatser Fælles og forlæns ind i sagerne, planlagt travlt fremfor brandslukning og akuthenvendelser Tætte relationer og fornyede samarbejdsformer og mødefora med de centrale aktører omkring børnene og familierne - ikke mindst områdernes skoler & dagtilbud! Igennem forskellige typer af mødefora og aktiviteter, fx inddragende netværksmøder Bred og specialiseret indsatsvifte og løbende udvikling af Hernings indsatser og iværksættelse af indsatser, der harmonerer med det nye mindset bl.a. hyppigere behovsbesøg, DUÅ-baby, ELEVator, forstærkede plejefamilier, hybrid-, netværks- og hjemmeplans-løsninger, tidsbegrænsede institutionsanbringelser Løbende opgradering af programmet – bl.a. som led i Partnerskabsprojektet sammen med Socialstyrelsen Forventede resultater (nu i stor skala) En bedre, og billigere, indsats overfor de børn og unge og deres familier, som er i en socialt udsat position eller i risiko for at komme det  Mere og bedre opsporing, tidlig indsats og forebyggelse og dermed mindre behov for anbringelser  Flere anbringelser i netværk, slægt og plejefamilier og færre og kortere institutionsanbringelser  Styrket mestring, livsduelighed og inklusion i fællesskabet: sundhed, skolegang, uddannelse og i beskæftigelse E vidensstrategi - I nklusionsstrategi Forandringsteorien – Kort fortalt

Organiseringen Per 1. januar 2016 implementeres programmet i hele kommunen: CBFs driftsorganisation ændres som led i implementeringen af programmet til resten af kommunen Fra fagbureaukratisk driftsorganisation (funktionsopdelt) til Matrix- organisation med tværfaglige områdeteams i Center for Børn & Forebyggelse + SEI-udvalg med repræsentanter fra både Børn & Forebyggelse + Børn & Læring Opgaveorienteret matrixorganisation med tværfaglige områdeteams Fagbureaukratisk organisation Funktionsopdelt Opgaven? (borgerne)

Organiseringen Matrix-organisation Er ikke (aldrig) i mål. Programmet skal ikke bare implementeres i resten af kommunen. Det skal også videreudvikles. Fra version 1.0 til 2.0, 3.0 etc. Derfor også Partnerskabskommune og udviklingsplan (Socialstyrelsen), Projekt Handicap (Metodecentret) og Teledialog (AU & KORA) etc.

Tak