SRP 2016.  Formalia omkring opgaven  Selve opgaven Introduktion til SRP.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Advertisements

SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Studieretningsprojektet (SRP)
Studieretningsprojekt
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
3g Studie Retnings Projekt
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Opgaver i fremmedsprog 2.6 Ved opgaver, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det/de fremmede sprog. 2.7.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
- Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece Studieretningsprojektet i 3.g.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
SRO SKRIV!.
Fordybelse i et projekt
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Den gode prøve i faget dansk
Hvorfor resultatløn?.
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
SSO - Større skriftlig opgave
SRP – Sådan hæver du dit gennemsnit 
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Større Skriftlig Opgave
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
SUMO - analyse.
Studieretningsprojektet
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
SRO SKRIV!.
Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g
- En genre som alle andre
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SRP 2016

 Formalia omkring opgaven  Selve opgaven Introduktion til SRP

 Studieretningsprojektet er en tværfaglig rapport, hvor I skal vise, at I kan behandle en faglig problemstilling selvstændigt og dybdegående med anvendelse af to fag.  Fag: Der skal indgå et af de studieretningsfag, du har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau i besvarelsen af projektet. Formalia – hvad er SRP’en?

 Først og fremmest: et spændende emne  Herefter: problemstillinger  Herefter: valg af fag  NB: I mediecenteret står der en kasse med vellykkede SRP´er. Du kan give Helene numrene på de opgaver, du er interesseret i at kigge nærmere på, og så mailer hun dem til dig Hvad skal jeg skrive om?

 Kan kun besvaret ved brug af begge de valgte fag  Er netop så bred, at der skal bruges sider på at besvare den  Er et spørgsmål, som du er oprigtigt interesseret i at finde svar på Den gode problemformulering

 Når I har valgt fag udpeger skolen to vejledere (en for hvert fag) – Skolen forsøger at fordele vejlederne sådan, at du kender mindst den ene af dine vejledere  Skolen har afsat to dage til vejledning, hvor du SKAL mødes med dine vejledere, så I kan drøfte problemstillingen og/eller området. Husk at du skal forberede mødet med et skriftligt oplæg. Skabelonen din ”SRP-ønskeseddel” ligger på Skrivemetroen.  Du skal søge informationer/data og låne bøger på biblioteket, således at du er klar til at skrive SRP Formalia - vejledning

 Vejlederne udarbejder problemformuleringen under hensyntagen til de drøftelser, de har haft med dig under vejledningen. Problemformuleringen er ukendt men ikke overraskende (afhængigt af jeres forberedelse til vejledningen!!!!)  Du får problemformuleringen tirsdag den 6. december Formalia - vejledning

 Indholdet i vejledningen kan både være fagligt og procesorienteret og fx handle om forståelse af opgaveformuleringen, vægtning og anvendelse af de deltagende fag og afgrænsede faglige problemstillinger. Vejlederens rolle er at få eleven til selv at tænke videre, dybere eller perspektiverende.  Vejlederen skal udelukkende vejlede og må altså ikke give en egentlig forhåndsvurdering, og slet ikke en forhåndskarakter. Adskillelsen mellem vejledning og bedømmelse skal sikre, at vejleder og censor stilles frit, når opgaven skal bedømmes. Vejledning i skriveperioden

 demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder  demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse  beherske relevante faglige mål i de indgående fag Formalia – bedømmelseskriterier

 udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale  demonstrere evne til faglig formidling  besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen  beherske fremstillingsformen i en faglig opgave Formalia – bedømmelseskriterier

 Nogle opgavebesvarelser indeholder mange bilag. Bilagene er i sig selv ikke genstand for særskilt vurdering, men vurderes alene i forhold til, hvordan de er anvendt, inddraget og behandlet i opgave-besvarelsen.  Engelsk abstract  Bedømmelsen af SRP skal ske senest seks uger efter censors modtagelse af besvarelserne. Formalia - bedømmelse

 Q&¤%Q#/¤Q#(¤QP)(#¤/=Q#(¤/=?=/)/()/(/()/()////#”#¤”#¤ ##¤#####!§§§§§§§§§§§§1½!!!! IØ-bogen eller samtidshistoriekompendiet  NB: kilder og fodnoter vs. Litteraturliste – se i skrivevejledningen, hvordan I skal gøre. Bedømmelse – litteraturlisten og noter/kilder

 Sygdom: Meddel skolen så hurtigt som overhovedet muligt, hvis du bliver alvorligt syg – så afgør skolen om du kan få udsat din afleveringsfrist. Skolen vil kræve lægeerklæring  Snyd: Hvis du bliver opdaget, afvises din SRP. Du skal lave en ny SRP i den kommende SRP-periode (læs næste år) Formalia – sygdom og snyd

Afsætning og kulturforståelse Hvordan får virksomhederne draget nytte af tweens som forbrugergruppe?  Redegør for begrebet tweens og den kulturelle baggrund for begrebets opståen  Analyser de udfordringer gruppens forbrugsmønster giver virksomhederne i deres parametermix  Vurder slutteligt hvilke muligheder virksomhederne har for at tiltrække og/eller påvirke tweens Omfang: sider Selve opgaven - eksempel

Afsætning og VØ: Hvordan er Pandora A/S´ fremtidige strategiske muligheder?  Efter en kort beskrivelse af virksomheden Pandora A/S, bedes du redegøre for begreberne rentabilitet og rentabilitetsanalyse  Du bedes analysere den økonomiske udvikling i virksomheden de seneste 5 år  Udarbejd samlet analyse med interne og eksterne forhold, hvori ovenstående regnskabsanalyse indgår. I den forbindelse ønskes en vurdering af baggrunden for Pandoras realiserede ”turn around”.  Diskutér og vurdér hvilke strategiske muligheder Pandora har fremadrettet og hvilke økonomiske konsekvenser disse kunne tænkes at få. Omfang: sider Selve opgaven - eksempler

IØ og Spansk: Hvorledes har den økonomiske krise i Spanien påvirket befolkningen – herunder især de unge spanieres situation?  Redegør for den økonomiske udvikling i Spanien de seneste 10 år med særligt fokus på de unge spaniere  Med udgangspunkt i selvvalgte spanske tekster, analysér konsekvenserne for den spanske befolkning med særligt fokus på de unge spaniere.  Diskutér med udgangspunkt i analysen effekter af de indgreb, der har været foretaget for at bringe Spanien ud af deres nuværende krise Omfang: sider Selve opgaven - eksempler

 Matematik og dansk:  Hvorledes anvendes matematik som virkemiddel i eventyret Alice i Eventyrland?  Indledningsvis ønskes en kort redegørelse for logikkens historie. Derudover ønskes en redegørelse for centrale begreber inden for logik. Tillige ønskes en redegørelse for, hvorledes der regnes i andre talsystemer end 10-talssystemet.  Efterfølgende ønskes en analyse af eventyret med inddragelse af matematik som virkemiddel.  Afslutningsvis ønskes en diskussion af, hvorledes matematik medvirker til en tematisk beskrivelse af den fase, det er at gå fra barn til voksen, som dette beskrives i Alice i Eventyrland. Selve opgaven - eksempler

Afsætning og dansk: Hvad kendetegner DSBs markedsføring, og hvordan kan virksomheden ramme deres målgruppe i fremtiden?  Beskriv virksomheden DSB og målgruppen på baggrund af segmenteringskriterierne. Gør rede for centrale virkemidler i reklameanalyse, argumentationsanalyse samt retorisk analyse.  Lav en analyse af handlingsparametrene med særlig vægt på promotion, hvori du udarbejder en dybdegående analyse af en selvvalgt reklame.  Vurder, hvordan ovenstående reklame placerer sig i kontekst med andre reklamer fra samme virksomhed.  Vurder, hvilke virkemidler virksomheden fremadrettet bør inddrage i deres reklamekampagner og diskuter, hvordan de kan ramme deres målgruppe fremover.  Omfang: sider Selve opgaven - eksempler

IØ og kulturforståelse I hvor høj grad er Kina ved at gennemgå en overgang fra stormagt til supermagt?  Gør kort rede for Kinas økonomiske situation  Analyser Kinas position som økonomisk og kulturel magt i verden. Kom herunder særligt ind på betydelige kulturelle forskelle i de værdier, der er fremherskende i den vestlige verden og i Kina  Diskuter endeligt, hvorvidt Kina kan og ønsker at overtage USA’s position som verden mest magtfulde nation. Omfang: sider Selve opgaven - eksempler

 Denne introduktions PP  Tidsplan  Skrivevejledning  SRP-Portfolio Materiale i Skrivemetroen