MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Talsmandsseminar september 2010
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
LinkedIn Intro.
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
2. semester uge : Online Markedsføring
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Sponsorater/Reklamer
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
Erhvervsstyrelsen Erhvervsstyrelsen varetager blandt andet registrering af virksomheder og offentliggørelse af registrerede virksomhedsdata Erhvervsstyrelsen.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Forholdet til kunderne
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
IværksætterSelskab – IVS En kort guide til den kommende selskabsform - IVS Få 3 tilbud på stiftelsen her:
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Stigende krav til behandling af persondata
Anden lovgivning afsætning.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Møde Fakturering af projekter 2016
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
Markedsføring og reklame
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel
Informationssikkerhed ved Morten Eeg Nielsen og Julie Sigh
Baggrund for DM Media Opbygning af permission base
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
VUCHosting Revisorerklæring og persondata
Møde Fakturering af projekter 2016
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Hvad I må, og hvad I ikke må som klub/forening
Persondataforordning
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Møde Fakturering af projekter 2016
Under udbudsgrænserne
Foreningsliv & Persondataforordning
Persondataforordningen
WtT 2. generation Hvorfor- og hvordan-modul Revision 2015.
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Databehandleraftaler
Hvem er jeg Hvad er Persondata Hvad er Persondataforordningen
Information om Aula til forældre
Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Præsentationens transcript:

MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på vej Tilbud til mærkeforeningerne om gennemgang af de enkelte mærkers kontrakt- bestemmelser om kundedata

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 2 Hvad siger loven? Hvordan må kundedata bruges? HR: Adresseret post er OK U1: Robinsonlisten U2: Direkte frabedelse

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 3 Hvad siger loven? HR: Forbud mod markedsføring pr. /SMS/MMS uden samtykke U: Hvis adresse/kontaktinfo tidligere er modtaget i forbindelse med et salg af egne lignende varer/tjenesteydelser, hvis: -Der er gjort opmærksom på, at adressen vil blive benyttet til fremtidig markedsføring. -Frabedelse skal respekteres -Nem og gratis afmelding

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 4 Hvad siger loven? Telefoniske henvendelser til kunder: HR: Forbudt! U1: Bøger, avisabonnementer, forsikring og redningstjenester U2: Forbrugeren har selv anmodet om det eller givet samtykke

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 5 Sociale medier Samtykke (S) eller afmelding (A) Præmiere Face-bookbrugere for at sprede budskaber (A) Henvendelse til en profil på et socialt medie i markedsføringsøjemed ved brug af elektronisk post (S) Direkte markedsføring ved brug af andre midler end elektronisk post (A) Beskeder til brugernes indboks (meddelelser) og meddelelser på brugernes Timeline (S)

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 6 Hvad siger loven? Må man sende reklam s til tidligere kunder? Svar: Nej. Må man indhente samtykke til at modtage markedsføring i handelsbetingelserne? Svar: Nej. Er det lovligt at indhente et samtykke til markedsføring i en mail eller sms? Svar: Nej. Må deltagelse i en konkurrence betinges af, at man giver samtykke til at modtage markedsføring fra en lang række firmaer? Svar: Ja. Hvor bredt kan et samtykke formuleres? Svar: Bredt. Må man sende mails til andre erhvervsdrivende? Svar: Nej. Må man sende reklam s til kunder, man har et aftaleforhold med? Svar: Nej.

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 7 Samtykke Et samtykke bør indeholde 4 elementer: -Hvem vil markedsføring komme fra -Hvilke produkter og ydelser er omfattet -Hvilke medier vil blive benyttet -Hvem vil oplysningerne blive videregivet til

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 8 Hvad siger loven? Videregivelse af kundedata Samtykke til videregivelse – OK Ikke samtykke til videregivelse – Information om indsigelsesret, 14 dg. Har kunden frabedt sig videregivelse eller er registreret i Robinsonlisten -

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 9 Nye regler på vej Ny EU-forordning forventes vedtaget i Lettere adgang til egne oplysninger -Ret til dataportabilitet -En klarere "ret til at blive glemt” -Retten til at vide, når ens oplysninger er blevet hacket

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 10 Nye regler på vej -Ét kontinent, én lovgivning: forordningen vil etablere ét fælles sæt regler, der vil gøre det lettere og billigere for selskaber at drive virksomhed i EU -DPO Data Protection officer -Europæiske regler på europæisk jord – virksomheder etableret uden for Europa vil skulle anvende de samme regler, når de tilbyder tjenester i EU -Tavshed er ikke samtykke.

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 11 Nye regler på vej Lempelse for mindre og mellemstore virksomheder: -Mulighed for opkræve et gebyr i forbindelse med håndtering af indsigtsanmodninger fra registrerede. -Undtagelse fra kravet om at ansætte en såkaldt Data Protection Officer, hvis behandling af persondata ikke er den centrale aktivitet i virksomheden. -Ikke krav om konsekvensanalyser i forbindelse med håndtering af persondata, medmindre håndteringen af data er forbundet med en høj risiko.

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 12 Nye regler på vej Overgangsperiode på 24 mdr. Bødeniveau på op til 2% af en virksomheds globale omsætning Virksomhederne skal udarbejde standardiserede informationspolitikker Behov for udvikling af modeller til branchen Forberedelse: forældede IT-systemer - overblik over procedurer – DPO Vejledning fra DI Digital – netværk for DPO’er

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 13 Tilbud til mærkeforeningerne Gennemgang af forhandler-/eftermarkedskontraktens bestemmelser om kundedata: -Hvor findes bestemmelserne -Er bestemmelserne i overensstemmelse med gældende lov -Hvem ejer kundedata -Hvilke forpligtelser har forhandlerne/værkstederne -Hvad skal man være særligt opmærksom på

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 14 Eksempel fra kontrakt Forhandleren skal sikre kundens samtykke. Importøren har ansvaret for, at teksten overholder den til enhver tid gældende lovgivning i henhold til markedsføringsloven og lov om beskyttelse af persondata. Forhandleren skal oprette og ajourføre et kartotek over bilmærke x-kunder i et format, der bestemmes af Importøren, under iagttagelse af lovgivningen om beskyttelse af persondata. Forhandleren skal løbende og konsekvent indrapportere oplysningerne i dette kartotek til Importøren for at gøre det muligt for Importøren at spore x-biler, overholde nuværende og fremtidige regler vedrørende motorkøretøjer, tilrettelægge Importørens eventuelle tilbagekaldelser af biler og følge gennemførelsen heraf, foretage kundeundersøgelser, gennemføre markedsføringstiltag samt udforme og tilbyde de produkter og serviceydelser, der bedst opfylder kundernes forventninger. Der underskrives som tillæg til denne aftale en CRM kontrakt, hvori detaljer, afgrænsninger og kravspecifikationer fremgår. Importøren er forpligtet til at give Producenten adgang til kartoteket over bilmærke x-kunder.

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 15. En registreret kunde der har givet sit samtykke vil til enhver tid være tilknyttet den forhandler, der har registreret emnet og kundens forhandler ved køb eller service. Forhandleren/værkstedet har ejendomsretten til kundedata, som stammer fra forhandleren/værkstedet, med respekt for importørens adgang til at benytte disse i overensstemmelse med forhandleraftalen. Hvis importøren i aftalernes løbetid har videregivet forhandlerens/værkstedets kundedata til tredjemand er importøren forpligtet til at meddele disse, at forhandleren/værkstedets kundedata ikke må benyttes eller behandles ved aftalernes ophør Såvel under aftalens løbetid og ved ophør – uanset årsag - vil kundedata ikke blive videregivet til anden forhandler.

Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 16 Afslutning Spørgsmål? Brug for konkret rådgivning? markedsfoering/FAQ-Spam vejledninger/Markedsfoeringsloven/Sociale-medier Karoline H. Thomsen chefkonsulent Tlf::