Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup Centerleder
1.Styringen i den offentlige sektor skal fokusere på mål og resultater. 2.Dialog, åbenhed og klare mål skal være udgangspunkt for opgaveløsningen. 3.Ledelse og styring skal tage afsæt i tillid og ansvar. 4.Udvikling og fagligt handlerum skal bygge på velbegrundet dokumentation. 5.Opgaveløsningen skal baseres på viden om, hvad der virker. 6.Ledelse og engagement skal fremme innovation. 7.Offentlig service skal inddrage borgernes ressourcer. 24. november De syv principper
Formål: Center for Offentlig Innovation skal medvirke til, at den offentlige sektor bliver mere innovativ. Mål: Center for Offentlig Innovation skal sikre, at gode løsninger fra et sted i den offentlige sektor spredes hurtigere til flere steder i det offentlige, end det ville ske af sig selv. Målgrupper: Medarbejdere, ledere på alle niveauer og politikere, der ønsker at arbejde innovativt med den offentlige sektor, er i fokus for arbejdet - ”de villiges alliance”. Finde – kvalificere – sprede: 10 hovedaktiviteter 24. november Center for Offentlig Innovation
Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, der skaber værdi! Gøre: Det er ikke at forske eller at udtænke – det er at gøre – at gennemføre. Noget: Arbejdsprocesser, services, produkter, teknologi. Nyt: Det skal bryde med hidtidig praksis og vante tankegange. Det skal være nyt i organisationen. 24. november Innovationsbegrebet?
Produktivitet: ”mere for de samme penge”. Effekt: ”nærmere et mål” – fx mere sundhed. Oplevelse: ”mere tilfredshed”. Demokrati: ”inddragelse, samskabelse”. Proces: ”bedre til fortsat at få og at omsætte ideer”. 24. november Værdi?
Når en organisation vælger at lære af andre, kan det også være innovation – blot hurtigere og mere direkte. Den gode idé er vigtig, fordi den kan bruges af andre. Men den gode idé bliver først virkelig god, når den bruges flere gange – efterlignes, kopieres. En klog organisation understøtter både ideúdvikling og kopiering (læring). 24. november Innovation er ikke kun at være først
Inspiration – den får vi bl.a. på konferencer og i netværk. Tilpasning – lidt dybere fat i ideen. Kopiering – adoption i næsten identisk udgave. Alternativ: Udrulning! – centralt fastsatte ”gode ideer”. Fælles for alle former er, at de ikke skaber nok værdi, hvis vi ikke er klar til virkelig at lægge mentale kræfter i arbejdet. 24. november Mange niveauer af efterligning
Udgangspunkt i det meget, der allerede sker: -Finde – Kvalificere – Sprede Kortlægning Innovationsbarometer Spredningsprojektet Innovationspraktik 24. november Hvad kan COI bidrage med?
Tak for ordet E: T: Købmagergade 22, 4.