1 1 REACH hos Brenntag Nordic - 2008 Hvordan opnås den gode leverandørdialog og hvad gør leverandøren nu ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til REACH
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
informationsflowet for kemiske stoffer og blandinger
REACH Status for forhandlingerne i EU
Teknisk dialogmøde den 14. august 2013 Rengøring.
Status over centrale områder i REACH
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
OH 2.1 SWOT - Hvad kan det bruges til? •Afdække myndigheds- og kundekrav •Få fokus på væsentlige miljømæssige problemstillinger •Styrke image •Øget troværdighed.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto SIDE 1 Kemikalierne.
Produktion og Logistik
Indledning Vibeke Plambeck 19.nov. 09 Formål med projektet og hvad vi har nået.
Helt ren, på en helt ny måde !
Risici for SAPA-projektet
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Dialog i forsyningskæden REACH og eksponeringsscenarier 27. September 2007 Gl. Vindinge.
Introduktion til REACH ”Agenda” REACH i overskrifter REACH konsekvenser REACH forberedelser.
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Kodeks for offentlig topledelse
ORGANISATORISK FORANKRING I KOMMUNERNE Flemming Engstrøm, programleder Nils Thor Rosted, seniorkonsulent Digitaliseringsmessen 2013.
OH 3.1 SWOT - Hvad får man ud af det? Større overblik over produkt og processer og dermed også en større viden. Efteruddannelse, kompetenceudvikling. Styrket.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Definition på en artikel: Artikler defineres I REACH som en "genstand, der under fremstillingen har fået en bestemt form, overflade eller design, som har.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Gl. Vindinge – 26. februar 2009 Status på eksponeringsscenarier under REACH og simple værktøjer til eksponeringberegninger – herunder ES-modifier Dorte.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Contextual design Opgave F gruppe Mål Videndeling: Alle medarbejder hos HP Element skal være i stand til at hente information ud af systemet.
Pilotarbejde 1 Efterår Virksomhedens egne gevinster ved deltagelse i pilot 1 God forståelse af EU’s nye kemikaliepolik ved en indledende måling.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
©FDLF VELKOMMEN WORKSHOP 8. december, ©FDLF Introduktion Workshop 8. december 2004 Plenum 1.
Farligheden af fyldstoffer i pesticider Registreringschef Ole Jensen Syngenta Crop Protection A/S Strandlodsvej 44, 2300 København S
RTM Workshop Praktiske detaljer Workshop plan Frokost – sandwich her + kaffepauser Husk tidsregistrering efterfølgende Ca. 2 personer pr. PC’er.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tommy Engedal Kronborg
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
REACH og virksomhederne Christina Busk, Dansk Industri.
1 REACH den nye EU-kemikalielovgivning Lise Emmy Møller Projektmedarbejder Key2Green.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Effektiv vækst - Workshop
Samarbejdsaftale Badminton
Strukturreformen i Danmark
Funktioner og arbejdsdeling
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
konkurrencesituation
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Supply Chain management SCM
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Kvalitetsudvikling hvordan
Idegrundlag og målsætninger
Grundliggende principper
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Virksomhedens livscyklus
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

1 1 REACH hos Brenntag Nordic Hvordan opnås den gode leverandørdialog og hvad gør leverandøren nu ?

2 2 Hvem er Brenntag ? Global Distributør af Kemikalieråvarer m.m Bindeled “B to B” Vores 4 kerneværdier: Værdiskabelse Ansvarlighed Samarbejde Lærende organisation 300 ansatte i Brenntag Nordic

3 3 EU § REACH roller hos Brenntag ID Handelsvirksomhed Stof Producent Producent af blandinger Producent af blandinger Slutbruger EU/Nationale myndigheder Dominerende REACH rolle: D; I Yderligere REACH roller: DB; P DB P

4 4 Distributører er knudepunkter !

5 5 Vores uddannelsesproces... Startskud: Tale fra ledelsen ved dedikeret morgenmøde i nordisk hovedsæde i Hellerup (første gang); Juli 2006 Efterfølgende indlagt som agendapunkt ved et generelt roadshow for den nordiske organisation; Juli-August, 2006 Diskussion og gennemgang på europæiske REACH møde i Brenntag; September 2006

6 6 Redskab: Tjekliste til situationsanalyse 1.Hvad er situationen? a.Hvad er baggrunden for REACH? b.Hvordan vil REACH påvirke markedet? c.Hvordan involverer REACH vores virksomhed? 2.Hvilke udfordringer giver situationen? a.Hvordan vil REACH påvirke vores interne rutiner? b.Hvordan vil REACH påvirke vores relationer til kunder og leverandører? 3.Hvilke spørgsmål rejser udfordringerne? a.Hvordan forbereder vi os på REACH? b.Hvem skal inddrages i forberedelserne til REACH? 4.Hvilke handlemuligheder er der? 5.Hvad forudsætter handlemulighederne? 6.Hvilke gevinster giver situationen?

7 7 REACH (Start-talen fra ledelsen)

8 8 Hvad er baggrund for REACH? I første række er Registreringen væsentlig at fokusere på REACH står for ”Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction on Chemicals” REACH er den kommende EU-lovgivning for kemikalier REACH forventes at træde i kraft i midten af 2007 REACH’s centrale formål er at sikre, at det enkelte kemikalie anvendes sikkert hele vejen gennem forsyningskæden REACH stiller ens dokumentationskrav for nye og gamle kemikalier REACH flytter ansvaret for sikker anvendelse af kemikalier over til industrien

9 9 Hvordan vil REACH påvirke markedet? REACH kan få store markedsmæssige konsekvenser, fordi dokumentation for kemikaliers påvirkning af sundhed, sikkerhed og miljø vil blive en ny salgsparameter på lige fod med pris og funktion Dokumentationskravet vil medføre: –at kemikalier forsvinder fra markedet, fordi dokumentation koster forholdsvis mange penge –at kemikalier forsvinder, fordi ny dokumentation påviser problematiske egenskaber overfor miljø og mennesker –stærkere bindinger til leverandører og kunder

10 Hvordan involverer REACH vores virksomhed? REACH medfører en ny type kommunikation fra aktører langt op og ned i forsyningskæden: - Ved import af kemikalier fra lande udenfor EU, skal vi registrere dem med en større dokumentationspakke, inden vi kan markedsføre dem - Ved egenproduktion af nye stoffer ved simple reaktioner, skal vi også registrere dem inden vi kan markedsføre dem - Ved salg af kemikalier til ”teknisk” anvendelse, skal vi sørge for at der følger instruktion for sikker anvendelse med

11 Hvordan vil REACH påvirke vores interne rutiner? Salgs- og indkøbsleddet skal i højere grad kunne stille og besvare spørgsmål relateret til vore kemikaliers REACH dokumentation Vores IT system skal tilpasses, så nye REACH oplysninger kan gemmes og findes frem på rette vis Vi må revurdere hvilke kemikalier der i fremtiden kan sælges med fortjeneste, specielt dem som vi selv importerer fra lande/producenter uden for EU

12 Hvordan vil REACH påvirke vores relationer til kunder og leverandører? Vores kunder vil efterspørge viden om REACH, kontaktpersoner i REACH spørgsmål, og forvente at vi løfter opgaven professionelt Vi skal selv på samme vis stille yderligere krav til vores leverandører, som kan sende kravene videre til deres leverandører etc. Kontrakter med leverandører/kunder, navnlig uden for EU, vil påvirkes…

13 Hvordan forbereder vi os på REACH? Det er en stor opgave vi har foran os, så vi går i gang NU Vi forbereder os på en struktureret måde, så vi bevarer overblikket og gør det mest effektivt: –Først kortlægger vi hvor stor opgaven er –Derefter foretager vi en økonomisk vurdering og udvælger de produkter og kundegrupper, vi vil fokusere på primært –Herefter kortlægger vi tilgængelige testdata og indsamler nye testdata samt deltager i præregistreringen (pr. 2008) og på ”registreringsmarkedspladsen” (SIEF) –Derudover etablerer vi dialog med vores kunder og leverandører om den mere specifikke anvendelse af vores kemikalier og tilpasser de tilhørende sikkerhedsdatablade

14 Hvem skal inddrages i forberedelserne til REACH? Vi fastholder eksisterende kontaktflader med kunder/leverandører og udbygger efter behov Vi involverer medarbejdere på tværs af organisationen i hele Brenntag Nordic: –Miljø & Kvalitet –Salgsdivisioner (salg og indkøb) –IT –Nordisk styregruppe –Projektgruppe på Brenntag niveau

15 Hvad forudsætter forberedelsesarbejdet? Introduktion/undervisning om REACH fra Miljø & Kvalitet ”Spørgsmål og svar” på intranettet Drejebog med værktøjer incl. ”flyer” til leverandører/kunder Tilpasning af IT systemer Videndeling og erfaringsudveksling Løbende support og koordinering fra Miljø & Kvalitet

16 Er der undtagelser fra REACH? Ja, Når stoffer indgår i Levnedsmidler Dyrefoder Lægemidler Herudover er små stofmængder < 1 T/år samt en række specifikt listede stoffer undtaget, for nogle stoffer findes lempeligere registreringskrav og biociddirektivet fortsætter uændret.

17 Hvilke gevinster giver REACH? License-to-operate Fårene skilles fra bukkene Større viden om hvem aktørerne er Større produktkendskab fx via opsamling af viden om anvendelse Tættere relationer til kunder og leverandører Sælgere og indkøbere får større troværdighed og dermed gennemslagskraft Fordi vi starter NU sikrer vi, at vi udnytter det potentiale der er i processen og høster gevinsterne

18

19 Vores proces fortsætter.. REACH undervisning på alle sites i Brentag Nordic (Danmark, Sverige, Finland, Norge) efterår 2006 Fælles REACH undervisningspakke/program for alle Brenntag enheder i hele Europa efterår 2007, herunder materiale til REACH-dialog med kunder/leverandører Brenntag REACH flyer, Fact sheet om REACH udviklet i Kemikaliebranchens REACH projekt Dialog og Kortlægning af (præ-)registrerings- intentioner i 2008 …m.m. …2009 …