SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Metode i AT Religion.
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojekt
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriftlighed i biologi
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Den populærvidenskabelige artikel
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Fordybelse i et projekt
ORGANISATION workshop
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Sso SKRIV!.
SRP SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet
Studieretningsprojektet!
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Titel på naturvidenskabsprojekt
Skriv ansøgning 10 gode råd.
SSO - Større skriftlig opgave
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
StudieRetningsOpgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Karl Henrik Flyums model
StudieRetningsOpgaven
Krav til informationsformidling
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SRO SKRIV!

OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING REDEGØREL- SE ANALYSE DISKUSSION KONKLUSION LITTERA- TURLISTE EVT. BILAG ABCDEF

ABSTRACT Et abstract skal normalt indeholde: - Opgavens hovedemne og problemstilling - Arbejdsmetode - Hovedpointer, disposition - Resultater og konklusioner Sproget i et abstract: - Skal være kortfattet, præcist og neutralt - Undgå vurderende eller for personlige udtryk - Undgå at gentage de samme udtryk. Varier sproget. - Brug gerne passivsætninger Eksempel på et abstract; følg linket SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

INDLEDNING I indledningen skal du kort forklare 0. Introduktion til emnet 1.hvad du skal analysere i din opgave (problemet) 2.hvordan du vil gøre det (metoderne) 3.hvilke resultater, du forventer at nå frem til (hypotese og resultat). Skrivestilen er som i resten af opgaven neutral, akademisk og uden personlige kommentarer. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

OPGAVENS HOVEDDEL, REDEGØRELSE Redegørelse: Beskrivelse af og svar på ”Hvad er …?”. Din opgave er, at DU skal formidle stoffet til din læser på en overskuelig og saglig måde, sådan at læseren kan få et klart overblik over emnets vigtigste indhold, uden selv at kende til det indhold i forvejen. Du hjælper altså læseren til at se det væsentlige, du ordner og systematiserer stoffet. Du skriver og forklarer med fagord. Du kan hjælpe dig selv med at finde frem til det centrale i emnet/teksten ved fx at stille hv-spørgsmål til teksten, besvare dem og anvende dem som udgangspunkt for det du skriver. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

ANALYSE Analysens indhold afhænger naturligvis af fag og emne, men som hovedregel betyder analyse at du skal undersøge et eller andet. Undersøgelsen skal du foretage ved at bruge de metoder, der bruges i fagene, du skriver i. Analysen kan bestå af både modeller, tabeller der henvises til og omtale af den analysegenstand eller objekt, du skal undersøge. Du skriver analysen i et sammenhængende sprog ligesom resten af opgaven. Se i Skrivetoget under fag/Skrivehandlinger for at se, hvordan man gør i de enkelte fag. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

DISKUSSION At diskutere betyder ikke nødvendigvis, at man er uenig med nogen. I en akademisk opgave, betyder begrebet at du skal undersøge forskellige faglige opfattelser af, hvordan man kan løse det problem, den opgave, du er blevet stillet. Du skal med andre ord ud at undersøge, hvad andre har fundet ud af og sammenligne med dine egne resultater. I den del af opgave er det derfor MEGET vigtigt at du bruger kilder, henviser til kilder, tabeller og modeller. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

KONKLUSION I konklusionen skal du i kort form gentage, hvad du har undersøgt og fundet frem til i din opgave. Du skal skrive om, hvad dit udgangspunkt var (problemstillingen), hvordan du undersøgte og diskuterede problemstillingen og til sidst hvilke resultater, du er nået frem til. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

FASER I ARBEJDSPROCESSEN 1 Læsning + noterProblemformuleringen. Hvad skal jeg?Læsning + noterDisposition: mind-map/strukturUdkast til afsnit SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

FASER I ARBEJDSPROCESSEN 2 Redigere tekst i afsnit, skrive mere tilSkrive indledning og konklusionTjekke om du har svaret på opgaveformuleringen. Redigere.Tjekke noter og bilag Læse korrektur AFLEVERE SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

OPGAVEFORMULERING, HVAD SKAL JEG SVARE PÅ? Se efter opgavens taksonomiske buzzwords på Solo- og Blooms taksonomi.Solo Blooms Fx: Redegøre, analysere, bevise, sammenligne, udrede, diskutere, perspektivere. Se efter opgavens faglige mål fx at kunne analysere og fotolke, opstille og efterprøve en hypotese, anvende induktiv og deduktiv metode. Husk at tjekke at du slutter opgaven på det højest mulige taksonomiske niveau. Spørg dine SRO-vejledere, hvis du er i tvivl om de taksonomiske niveauer og de faglige mål i din opgaveformulering. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

SRO ER EN ØVELSE TIL DEN AKADEMISK OPGAVE I 3G, SRP. DET BETYDER AT DU FORVENTES AT: -arbejde grundigt, redeligt og omhyggeligt med problemformuleringen. -så vidt muligt anvende de relevante metoder, der hører til de fag du skriver i. -angive kilder korrekt og angive alle kilder, også hvis du anvender mundtlige kilder. -er omhyggelig med at henvise og citere korrekt. -forholder dig objektivt til din empiri og dine data. Du skal også sprogligt være objektiv i forhold til dine resultater. -Skriver et korrekt dansk og sætter komma, tegn m.v. efter gældende dansk retskrivning. -arbejder som en fagperson, der undersøger og behandler en faglig problemstilling. -Efterprøver dine teorier og argumenterer fagligt for dine resultater. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

BEDØMMELSESKRITERIER. DU BLIVER BEDØMT PÅ: Om der er sammenhæng mellem opgaveformuleringen og besvarelsen? Opfylder du de faglige krav for begge fag på det krævede niveau? (A eller evt. B) Lykkes det for dig at kombinere de to fag, så de tilsammen belyser den faglige problemstilling? Kan du udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale? Kan du formidle dit arbejde godt? Det vil sige, at du behersker sprog, lay-out og de formelle krav til en faglig opgave (fx citatteknik, litteraturliste osv.)? Kilde: Viby Gymnasiums skriveportal SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

HUSK DU FORMIDLER. BRUG DET RETORISKE PENTAGRAM. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

UDDYBNING I FAGENE OG GENERELT SPØRG: Dine vejledere (se i Lectio, skriv til dem) LINKS: S-TogetS-Toget (Skriftlighedstoget) Se på EMUEMU Eksempel på SRO fra FriVIDEN.dk BRUG: SROcaféen. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

SROcafé: Caféen holder åbent kl – mandag den 7. og tirsdag den 8.marts i lokale 108. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016