Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet
Teori om problemet: Hvorfor CME? Mennesket er glemsomt Videnskabelig udvikling Ny teknologi Ny organisation Globalisering Øget skepsis og kritik mod væsenet Læger har forskellig personlig tilgang til efteruddannelse
Systematisk situationsanalyse evaluering værdier anvendelse evaluand viden/ metode
Anvendelse Fremme faglig udvikling Sikre at alle er opdateret (i fht en vis minimumskompetence) Sikre at alle deltager i efteruddannelse Dokumentation over for offentligheden
Mange anvendelsesformer Nogle er utilsigtede (overflow) Kontrol Læring Oplysning Politisk anvendelse Symbolsk anvendelse Konstitutiv anvendelse
Konstitutive effekter Produkter og adfærd Tid Sociale identiter/relationer
Evaluand: CME Er CME specialespecifik? Hvor uens er specialerne? Hvor uens er stillingerne? ”…på en intelligent måde, så det kan kobles op på stillingen” (Erik Kristensen, Ugeskr Læger 2011; 173(8): 546) Hvor uens er individerne?
Viden/Metode Bedømmelseselement: Dokumentere og optælle Kontrollere Eksaminere Organisering af bedømmelse: Intern Ekstern
værdier Professionsinteresser…? Kan ”opdateret” og ”nødvendige komp.” defineres autoritativt? Hvilken rolle skal den enkeltes ønsker spille? Betoning af sikring vs udvikling
Idealtypiske modeller for udbud af CME Marked (individet dokumenterer) Marked med akkrediterede udbydere Én akkrediteret udbyder Fleksibelt program Fast program
værdier Professionsinteresser…? Kan ”opdateret” og ”nødvendige komp.” defineres autoritativt? Hvilken rolle skal den enkeltes ønsker spille? Betoning af sikring vs udvikling
Systematisk situationsanalyse evaluering værdier anvendelse evaluand viden/ metode
Situationsanalysen Underdetermineret vs overdetermineret Divergent vs konvergent
Tag med hjem Sikring vs. udvikling Utilsigtede effekter Ressourcer Lær af pilotprojekt Meta-evaluering
Systematisk situationsanalyse evaluering værdier anvendelse evaluand viden/ metode
Kompetenceudvikling inden for evaluering Masteruddannelse i evaluering på Syddansk Universitet næste deadline 1. maj 2011 se
Litteratur: Peter Dahler-Larsen (2010): Defining Quality in Evaluation. In: International Encyclopedia of Education 3rd Ed. Oxford: Elsevier. Peter Dahler-Larsen (2008): Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Universitetsforlag.