NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Advertisements

Understøtning af jobcentrenes matchning af ledige borgere og virksomheder 1.
Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
CV møde velkommen. Dagens program INFORMATION PÅ FÆLLESMØDE MA Aarhus Medlemstilbud Rådighed og jobsøgning MA, jobcenter og anden aktør Aktivering Muligheder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Velkommen til cv-møde i MA Efterår Dagens program Fællesmøde Hvilke kurser, workshops og anden rådgivning kan MA tilbyde? Hvilke regler skal du.
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. MÅL Visionen for Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er at sikre, at virksomheder med opgaver på de store bygge-
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Den langtidsledige skal til roret En individuel og jobrettet indsats for langtidsledige Oplæg på temadag i Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. OM OS Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Velkommen til cv-møde i MA. Dagens program Fælles information ca. 45 min. (slides på ma-kasse.dk) Medlemstilbud Rådighed og jobsøgning MA, jobcenter og.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Fordomme og udfordringer i handicapindsatsen Stig Langvad, formand, DSI.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til fælles temadag om opfølgning på akutindsatsen og det fremtidige samarbejde d. 28. august 2013.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
- Inspiration til ledere i jobcentret
Pligter og rettigheder i forhold til din a-kasse?
Præsentation af resultaterne fra
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
- Spot på snusepraktikker
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Sprog og praktik på virksomheden
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Velkomstmøde i MA Efterår 2018.
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
Netværksmøder - Drejebog
Personlighed og Kompetencer
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Det nye jeg - Her møder man den fremtidige arbejdsgiver
Velkomstmøde i MA
Bilag 1b Beskæftigelseskonsulent (BK) Care manager (CM)
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA.
Udvikling af centralbiblioteket
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Velkomstmøde i MA
INTEGREREDE KARRIEREFORLØB PÅ AALBORG UNIVERSITET
AMU og trepartsaftalen - et perspektiv
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN

FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”

DSA’S AMBITION MED FÆLLES SAMTALERNE ”På fællessamtalerne sikre vi medlemmernes videre jobsøgningsplan. Vi samarbejder positiv med jobcentrene og gør vores yderste til, at medlemmerne får en god fælles samtale og går fra mødet med fornyet motivation og energi til den fortsatte jobsøgning. Vi sætter især fokus på det sundhedsfaglige arbejdsmarked og vi har konkrete jobforslag med til møderne”

DEN ‘GODE’ FÆLLES SAMTALE Jobcenter, DSA og medlem er ligeværdig samtalepartnere (bevidsthed om vores roller) Medlem sætter dagsorden: Individuelt tilrettelagt fælles samtale med medlemmets konkrete behov i centrum - empowerment Anerkendende dialog: Jobcenter og DSA motiverer og understøtter dialogen med medlemmet om jobsøgningsstrategien Jobcenter og DSA supplerer hinanden med rådgivning, sparring og inspiration til cv og ansøgning Bruger vores styrker: Jobcenter er specialist i det lokale arbejdsmarked og DSA er specialist i medlemmets sundhedsfaglige arbejdsmarked – det skaber synergi og perspektiverer medlemmets jobsøgningsstrategi DSA byder ind med konkrete og relevante sundhedsfaglige stillinger ved fælles samtalen Jobcenter og DSA understøtter medlemmets videre forløb med relevante tilbud, der understøtter den videre jobsøgning og progression i medlemmets forløb Konkrete eksempler kunne være Hvordan kommer jeg i gang med at bruge mit netværk? Karriereafklaring Kompetenceafklaring Konkret sparring på ansøgning og cv samt sparring forud for jobsamtale Temadage Mentorordning Uddannelse / kurser og regionale muligheder fx positivlister Aktivitetstilbud Konkrete og relevante job

GODE RÅD At medlemmet altid er i centrum / empowerment Fokus på ordinære job og varig beskæftigelse. DSA har altid konkrete relevante sundhedsfaglige stillinger med fra vores jobformidling Samarbejder om at skabe et fælles sprog / metoder mellem konsulenterne i a-kasserne og Jobcentrene Fx stor værdi i de fælles kursusforløb Fastholder den strukturerede samtale fra ‘Håndbog i jobrettede samtaler’

OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER Vedligeholde nyetablerede netværk mellem JC og a-kasser Fælles samtalerne skaber stor værdi og indsigt i hinandens metoder og læring mellem konsulenterne – det netværk skal vi fastholde og udvikle Problemer med IT-systemer fylder for meget Vores organisering og logistik bag fælles samtalerne skal fungere Der er pt. for mange svipsere med mgl. tid til at drøfte ting før og efter samtale, spildtid mellem samtalerne, fastholde aftalte samtaledage, kommunikation mellem JC og a-kasserne etc. Kender ‘manden på gulvet’ vores samarbejdsaftaler? At både jobcentre og a-kasser understøtter a-kassens deltagelse i fælles samtalerne At fælles samtalerne rent faktisk holdes

KOMPETENCEUDVIKLINGSPROJEKT I VIRKSOMHEDSINDSATS FTF-GRUPPEN

INDHOLD Kompetenceudviklingsprojekt er et Samarbejde mellem alle FTF a-kasser, hvor vi kompetenceudvikler 27 job- og virksomhedskonsulenter fra FTF-gruppen (BUPL-A, FTF-A, DLF-A, DSA) Kvalificere og professionalisere vores virksomhedsindsats og dermed understøtter vi en af visionerne fra reformen Professionshøjskolen Metropol Diplom i valgfaget : Virksomhedssamarbejde i beskæftigelsesindsatsen Konsulenterne får grundlæggende teoretisk og anvendelsesorienteret viden om virksomhedsindsatsen, der skal anvendes i det daglige jobformidlingsarbejde og i samarbejdet med kommunerne

FORMÅL At udvikle vores konsulenters kompetencer yderligere inden for viden og konkrete metoder i den virksomhedsrettede indsats Vi har i forbindelse med indgåelse af samarbejdsaftaler med kommunerne/ jobcentrene i Hovedstaden lagt vægt på at intensivere virksomhedsindsatsen Et nyere område for os er indgåelse af konkrete samarbejdsaftaler med større virksomheder og det er i den forbindelse, vi ønsker at udvikle konsulenternes virksomhedsrettede kompetencer

BIDRAG TIL DET FÆLLES KONTAKTFORLØB, FORDI VORES KONSULENTER FÅR… Indsigt i grundlæggende dynamikker på arbejdsmarkedet Metoder til overvågning af arbejdsmarkedet Viden om organisering af og metoder til samarbejde om virksomhedsindsatsen i FTF-kredsen og med kommunerne Fokus på deres professionelle rolle og arbejdsopgaver i organisationen Indsigt i udviklingen i beskæftigelseslovgivningens rammer i forhold til at servicere virksomhederne Indsigt i hvordan man arbejder med samarbejdsaftaler, myndighedsrolle og rekrutteringsprojekter Metoder til den proaktive og opsøgende virksomhedskontakt og kontaktstrategier Viden om, hvordan man opbygger relationer til og forhandler med virksomheder, herunder markedsføring, salgsledelse og kommunikation

TAK FOR ORDET