HIGH ON LOVE - Etik for en menneskekærlig profession.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Oplæg om Habermas og demokrati
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De 10 bud Helle Hedegaard Hein
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Lærerprofessionen.
Pligtetik.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Meritvejen til faglært status Det almene modul Hvilke fag kan indgå: • Dansk • Naturfag • Fremmedsprog • Informationsteknologi, dele af faget indgår naturligt.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Strategi-oplæg for.
Etiske overvejelser The Paralytic Jean-Baptiste Greuze 1763 (Eller: resultatet af god opdragelse!)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
PROFESSIONSETIK mellem forvaltnings-, forretnings- og faglig fornuft.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
Célestin Freinet (1896 – 1966). Fakta om Freinet Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby Gars i Provence Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Tværfagligt samarbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Sansning, sprog, mening Talens sanselige medium er lyden (…) allerede med det bliver den til tone, der stemmer sindet.
Etik.
Normer, Roller, Etik og Dilemmaer
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Læring gennem registrering og indberetning
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Børn med særlige behov i dagplejen
Professionsidentitet og teori/praksis
Mere MOST - mindre fravær
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Tag snakken – bryd vanerne
Lille store verden Rasmus Seebach
MUNDTLIG FREMSTILLING
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

HIGH ON LOVE - Etik for en menneskekærlig profession

Oplæggets indhold  Professionsetik: Hvilken profession? Hvilken etik?  Relevant moral og etik for dagplejernes menneskekærlighed?  Hvorfor (ikke) et omsorgsløfte?

Hvilken profession?  En menneskekærlig profession!  Kærlig ved at drage omsorg for andre mennesker.  Den pædagogiske fordring er nemlig en fordring om at hjælpe et andet menneske til at hjælpe sig selv.

Hvor meget skal man hjælpe?  Etik handler om balancen mellem for meget og for lidt hjælp.

Hvorfor taler jeg om en omsorgsetik og ikke en omsorgsmoral? Etik: Reglen Undtagelsesmuligheden Forventninger, tilbud Forbløffelse eller foragt Situationsafhængigt Moral: Principfastheden ”Regler” uden undtagelser Forbud og påbud Kriminalisering Almengyldighed

Tre ting om aktuel omsorgs- og professionsetik  At forholde sig til grænser, der ikke er sat en gang for alle.  Tage ansvar ved at begrunde sine indgreb.  Troværdig indsats: Et stadigt arbejde på at blive bedre.

Partikularisme Universalisme Overhistorisk Historisk Kammeratskabets etik Retsmoral Venskabets etikRetfærdighedens moral Claus Holm, 2009

Venskabets etik  Hjælperen udfolder en naturlig menneskelighed og knytter venskabelige bånd til barnet.  Forudsætninger: 1)Hjælperen er en venlig person. 2)Tid til venlighed.  Idéen om venskabelig kærlighed er for meget: 1)Der findes børn man ikke bryder sig om? 2)Venskabet er grænseløst. 3)Venner er der per definition få af.

Retfærdighedens moral  Hjælperen modarbejder sin naturlige anti- og sympatier – og handler ud fra en pligtmæssig bestemt lighedsforestilling.  Idealet om menneskeværd  Er den retfærdige hjælper også den venlige hjælper?  Tiden er til etik, ikke moralske retfærdighedsforestillinger.

Retsmoral  Hjælperen slås til ”ridder af omsorgsrettighederne”. Opgaven er at frigøre en undertrykt natur; for eksempel barnet.  Ideal: Universalisering af menneskerettigheder.  Retssikkerhed: Uafhængig af den enkelte omsorgspersons karakter.  Reducerer etik til jura.

Kammeratskabets etik  Hjælperen holder på sine naturlige tilbøjeligheder og forholder sig solidarisk til barnets situation.  Generøsitetsideal: ”Hvad kan jeg gøre godt for dig, for at jeg kan gøre det godt for mig selv.  Handl sådan at du kan ville gentage din handling!  + Generøst  - Er det kærligt nok?

Overvejer man et omsorgsløfte, så skal man tage stilling til følgende:  Etik og moral: Hvad skal spille førsteviolin?  Vil et omsorgsløfte være belastende for dagplejere som profession?  Vil det forøge professionens samlede begrundelseskapacitet?  Vil det bidrage til at styrke den faglige stolthed og til et godt omdømme?