Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
”Intet” af Janne Teller
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Tine Studstrup FALS-kursus
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Hvilken form for aftale vil der blive indgået til klimatopmødet i København?
Medier i krig 6.1 Aktørorienteret magt 6.2 Strukturel magt
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Diskursanalyse som omdrejningspunkt for tværfagligt samarbejde
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Hvad er en diskurs Diskurser fastlægger betydningen indenfor et bestemt domæne , og ukrystaliseres omkring nordalpunkter Nordalpunkter er er et privilegeret.
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Samfundsvidenskabelig metode
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Forskellige former for magt
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Strategi og samfundsdiagnostik
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Kapitel 1 Politikindledning.
Teorier om medier og menings-dannelse
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Definition Kriterier Design og evaluering
Henrik Riisgaard1 Økologiske Grundbegreber. Henrik Riisgaard2 Kursets undervisere Henrik Riisgaard, AAU –Studieadjunkt –Koordinerer miljøvidereuddannelse.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Erindringshistorie & erindringspolitik
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Brugen af retorik i politik. Politik og retorik – og hvorfor det er så vigtigt! Vigtigt for ”de politiske forbrugere” at forstå hvornår og hvorfor politikerne.
Menneskets forhold til naturen
Konflikter og kommunikation
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser 4.2. typer af diskurser 4.3. lag af diskurser 4.4. diskurser og magt

Diskursanalysen 1. Bygger på ”at vi som mennesker ud fra den viden og de forestillinger vi gør os, skaber en mening i en bestemt situation.” 2. ”De forestillinger, der ligger bag en aktørs handlen samt på den meningsskabende proces en samtale eller forhandlinger er”

RealismenDiskursanalysen De basale forudsætninger i det internationale miljø Alles kamp mod alle. Anarkisk tilstand med konflikt og konkurrence. Der findes en materiel virkelighed, der får betydning via en fortolkningsproces Hvad er det internationale samfund? En fiktion. Fælles normer dækker over magt og interesser. Noget aktørerne kan beslutte sig for eksisterer, hvis man giver det mening og handler her ud fra. De vigtigste aktører og deres motivation Stater er motiveret af egne interesser og magtbalancen. Stater eller de individer, der handler i statens navn. (større fokus på konstruktionen end på hvem der konstruerer den) Brug af magt og (humanitær) intervention Magt bruges på grund af nationale interesser. Magt bruges på grund af nationale interesser, når aktørerne mener det er nødvendigt (sproglig magt) Udgangspunkt for international orden og sikkerhed Magtbalance og sikkerhedsregimer. Ustabil struktur. De nationale interesser er baseret på de sikkerhedsforestlilinger aktørerne har. De er ikke konstante.

Eksempler 1. Omtalen af terrorismen som (u)konkret fjende ”axis of evil” og ”fjendtlige kombattanter” 2. Omtalen af klimaproblematikker som: a. Individets eget ansvar (guld og grønne skove på DR1) b. Strukturelle problemer: SF og miljøbevægelsen c. Direct-action: demonstrationer fra græsrodsbevægelserr

Diskursanalysen Grundlæggende skred i samfundsfag. Fra fordelingspolitik til værdi / symbolpolitik (den kolde krigs ophør) Fokus på sproget –også i klimadebatten

Definition Definition: ”en afgrænset og aktivt konstrueret menings- og handlingshorisont” ”diskurs = systemer af sproglig mening” ”dvs. virkeligheden tillægges en bestemt mening”

Antagonismer =konstruerede modsætninger (kan ses i typer af diskurser

Lag af diskurser 1. Ikke /dybe: konkrete udsagn eller politiske paroler ”change we can believe in” (Obama) ”Udfordringer handler om prioriteringer (Lomborg) 2. Mellemdybe: konkrete politikområder (eks. Miljøpolitik, trafikpolitik) 3. Dybe: Velfærdsstaten, romantiske naturbilleder

Diskurser og magt I modsætning til idealismen. Klima-politik handler om sproglig magt (variant af realismen) Eks. Kyoto som legitim sproglig magt

Gruppeopgave (Anders Fogh og andre udsagn) 1. Find det overordnede budskab i talen 2. Påvis forskellige typer og lag af diskurser i talerne (find citater) 3. Vurder hvilke konsekvenser de forskellige sproglige betegnelser har for klimapolitikken?