Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAugusta Svendsen Redigeret for ca. et år siden
1
Teorier om medier og menings-dannelse
2.2 Aktørorienterede teorier 2.3 Strukturelle teorier 2. 4 Socialkonstruktivisme og diskursanalyse
2
2.1 Meningsdannelse Hvor kommer vores meninger fra?
Individuel meningsdannelse Kollektiv meningsdannelse De oplevelser og begivenheder som former individet gennem livet Fælles meninger hos en gruppe, et land eller parti. Hierarkisk meningsdannelse: særligt privili-gerede påvirker vores holdninger Egal meningsdannelse: komplekst samspil mellem ligestillede individer Meningsdannelse gennem medierne: (aktørorienterede teorier, strukturelle teorier, socialkonstruktivisme og diskursanalyse) Hvor kommer vores meninger fra? 2.1 Meningsdannelse
3
2.2 Aktørorienterede teorier
Kanyleteori To-trinshypotesen Referencemodellen 2.2 Aktørorienterede teorier
4
2.3 Strukturelle teorier Marxistisk medieteori
Funktionalistisk medieteori Kritisk teori Medierne afspejler klassemæssige uligheder i samfundet. Ejerskab hos kapitalister = borgerligt medieindhold Medierne som afspejlende konsensus og den eksisterende samfundsorden (informativ og opdragende funktion) Medier som markedsprodukter Forfaldsteori: medier leverer overfladisk indhold, kommercialisering skaber ensartethed 2.3 Strukturelle teorier
5
2.4 Socialkonstruktivisme og diskursanalyse
Socialkonstruktivisme = mening skabes i sociale fællesskaber, eks. gennem sproget. Diskursanalyse = Den måde vi er enige om at omtale bestemte fænomener på. Sprog som magt over mening 2.4 Socialkonstruktivisme og diskursanalyse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.