Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Rungsted Gymnasium.
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Folkeskole-reformen August 2014.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
HTX – teknisk gymnasium
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Skolereform august 2014………………
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
NGG-INFO 1.
Skriftlighed og læring
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Strategisk kompetenceudvikling
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Valgfagsorientering 21. November 2011
MA A – FY A/Fy B – KE A/Ke B Matematik Fysik Kemi - studieretninger.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Gymnasiet (Stx)
Sunds skole Evaluering
Ny Fælles Naturfagsprøve
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Velkommen til Vestervangsskolen
Matematik A Faget er karakteriseret ved abstraktion, matematisk logisk sprogbrug og ræsonnementer. Rent matematiske færdigheder og metoder indøves og.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Omlagt elevtid og skemaet. Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”):
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Projekt Ny Skolehverdag EUC Nordvest
Styringsmæssige afsæt
Det frie Gymnasium.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Inspirationsworkshop med fokus på
Forældrekontakt Vi bruger E-boks til at sende alle breve. Så længe eleven er under 18 år, skal man sørge for at der sendes videre til forældrene. Der.
Præsentationens transcript:

Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner og skriveværksted

Hvad ved en lærer… …om pædagogisk ledelse?  Ikke (aktuelt) formel leder, men…  Aktuelt: løftehold og matematikvejleder  Mit fokus er altså ikke strategisk – mere praksisledelse

En karrikatur- Kender I Cecilie og Camilla? Cecilie kan være  Elev  Lærer  Leder Cecilie vil bare vide hvordan man skal gøre. Camilla kan være  Lærer  Leder  UVM Camilla siger, der er mange svar og Cecilie må finde sit eget svar.

Mine påstande Omlagt skriftlighed handler om  At mindske afstanden mellem Cecilie og Camilla på alle niveauer ved at facilitere og stilladsere  At lave strukturer, der gør dialogen mellem Cecilie og Camilla mulig og ”let”, uundgåelig og frugtbar.  At Cecilie tænker bedre ud af boksen, hvis Camilla først har givet hende en boks at tænke ind i.

Kort om Greve-modellens struktur  Ca. en tredjedel af elevtiden i alle fag på alle klassetrin skemalægges sammen med den uddannelsestiden.  Den enkelte lærer beslutter selv hvilke lektioner, der anvendes til skriftligt arbejde – og organiseringen  Dog ”aftalt” at alle opgaver startes på skolen.

Studieretning med EN- Sa-Ma Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk A6610 Matematik B8810 Biologi C33 Fysik C33 Kemi C6 Samfundsfag B5 2. fremmedsprog610 Valgfag A10 Valgfag B5 I alt ekstra lektioner Ekstra per uge ca.1,521,61

Studieretning med BT- MA-Fy Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk B6610 Bioteknologi A3315 Matematik A Fysik B fremmedsprog610 I alt ekstra lektioner Ekstra per uge ca. 1,522,31

Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g grundforløb1g forår2g3g Dansk40,0%37,5%40,0%29,4% Engelsk B42,9%37,5%33,3% Matematik C32,0% Biologi C42,9%50,0% Fysik C42,9%50,0% 2. fremmedsprog 60,0% 33,3 %

Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g GF1g forår2g3g Engelsk A 40,0%29,4% Matematik B 20,0% Matematik A 27,3%18,2% Samfundsfag B 29,4% Samfundsfag A 33,3%27,3% Biologi/Fysik/Kemi B 42,9% Biologi A/Bioteknologi A 30,0%27,3% Kemi C 50,0%

Omlagt skriftlighed i Greve – er som de fleste steder  Et opgør med det kunstige skel mellem mundtlighed og skriftlighed  Og dermed et forsøg på gøre undervisningstilrettelæggelsen mere fleksibel  Undervisning tilpasset det enkelte hold/ den enkelte elev (og lærer)

Omlagt skriftlighed i Greve – er også  En del af et større fagligt løfteprogram  Et forsøg på at skabe mere synlig læring (for lærere og elever)  Midlet er  konkretisering af delopgaver og trin mod hele opgaver/hele kompetencemål  Nye optavetyper og rettestrategier, fx videovejledning, elev-elev-fedback, gruppevejledning, fokusretning mm

Resultater og erfaringer - fordele  Elevevalueringer: Stor tilfredshed med at skriftlige opgaver blev startet på skolen - trods de ekstra timer i det ugentlige skema.  Elevevaluering: Nemmere at arbejde færdigt individuelt på skolen eller hjemme efter lærervejledning og elev-elevarbejde.  Markant fald i manglende skriftlige afleveringer  Snyd/plagiat mindskes, mindre attraktivt, lettere at gennemskue.  Et øget fokus på den enkelte elevs styrker og svagheder  Affødte indsatser: løfteprogram, matematikvejledning og læsevejledning  Nye opgavetyper og tilrettelæggelser – jf. forrige slide  Ny rettepraksis – arbejdet fortsætter….

Erfaringer og resultater – forskelligt fokus?  Eleverne: Konkret (individuel) hjælp, hvad skal jeg gøre? Noget fra hånden, hvor meget har jeg fået skrevet/regnet?  Elevreaktion fra de første år: Vi fik slet ikke noget elevtid – han talte bare om opgaven hele timen.  Lærerne vil gerne hjælpe eleverne, MEN vi vil også gerne stilladsere, undervise i skriftlighed, tale om opgaverne, stille nye kreative delopgaver, og træne eksamensopgaver…og rette ”ordentligt”  Ledelsen (og lærerne?) vil gerne udnytte de gamle retteressourcer på nye måde, der giver mere læring.

Erfaringer og resultater – nødvendige forudsætninger  I en presset hverdag er ”plejer” det nemmeste for lærere og elever. MEN flere skematimer (og besparelser i øvrigt) gør ”plejer” livsfarlig.  Rettepraksis skal ændres fra ”gennemretning” til ”gennemtænkt retning”=variation af rettetyper, opgavetyper og fokus.  Derfor skal der faciliteres og stilladseres – også for lærerne  Ledelse og lærere skal tale med hinanden og med elever (og forældre) om skriftlighed, læring, rettepraksis og ressourcer - forventningsafstemning.  Hvorfor dumpede Cecile? Fordi hun ikke kunne selvevaluere! Eller pga en urettet fejl?

Mulig stilladsering for lærere  Videndeling og udvikling i faggrupperne og mellem faggrupperne for eksempel…  Faggruppearbejde om konkrete rettestrategier: Matematikgruppens idékatalog  Faggruppearbejde om konkrete opgavetyper/opgaver: 1.g grundforløb i matematik, opgaveskabeloner til historie  Faggruppearbejde om konkrete vejledningsstrategier: skrivetoget  Tværfagligt arbejde med progression i de store skriftlige opgaver

Hvordan kom det i stand?  Nogle faggrupper udvikler af sig selv, andre gør ikke..  Nogle lærere udvikler af sig selv, andre gør ikke..  Derfor skal udvikling være et krav  MEN også nemt, ubureaukratisk, praksisnært og opleves som meningsfuldt

Mine påstande Omlagt skriftlighed handler om  At mindske afstanden mellem Cecilie og Camilla på alle niveauer ved at facilitere og stilladsere  At lave strukturer, der gør dialogen mellem Cecilie og Camilla mulig og ”let”, uundgåelig og frugtbar.  At Cecilie tænker bedre ud af boksen, hvis Camilla først har givet hende en boks at tænke ind i.

Diskussion  Hvordan stilladserer I for lærere ifht. omlagt skriftlighed?  Hvordan stiller I ”gode” krav til lærere og faggrupper ifht. omlagt skriftlighed?  Hvordan understøtter I spredningen af de ”gode eksempler” til hele skolen?  Hvordan taler I med elever (og forældre) om omlagt skriftlighed, læring, rettestrategier og ressourcer?