KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Modul 2.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
KNÆK KODEN.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Forberedelse til eksamen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Skriv ansøgning 10 gode råd.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Briefing vedrørende indsatsen omkring det psykiske arbejdsmiljø
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
KNÆK KODEN.
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Region Midtjyllands opgave
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
En introduktion af Otto
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi

Redegør for de samfundsøkonomiske mål og det samfundsøkonomiske kredsløb samt forklar sammenhængen mellem disse. Foretage en analyse af Danmarks nuværende økonomisk situation med inddragelse af ovenstående begreber og identificer de områder, hvor Danmark har økonomiske udfordringer. Vurder hvilke politiske muligheder er der for at forbedre en eller flere af disse udfordringer. Læs opgaveformuleringen godt igennem.

Hvad går opgaven ud på? Redegørelse: Vise at du forstår de faglige begreber (målene) og modellen (kredsløbet) og hvilken sammenhæng, der er mellem dem. Analyse: Undersøge hvordan det står til med Danmarks økonomi. Det gøres ved at sætte tal og ord på, hvad status er mht. samfundsøkonomiske mål og ved også ved hjælp af kredsløbet sætter fingeren på, hvor der økonomiske udfordringer. Når der står udfordringer, skal du som minimum pege på 2 ting, som bør forbedres. Vurdering: Du skal i forhold til de(n) udvalgte udfordringer kommer med nogle faglige kvalificerede bud på, hvem der evt. kan gøre noget, hvad der gøres og hvilken effekt, det kan have (herunder fordele og ulemper).

Faglige elementer De samfundsøkonomiske mål(sætninger) Det samfundsøkonomiske kredsløb Økonomiske politikker (i vurderingsspørgsmålet). Argumentation Kildesøgning og kildeanvendelse Metode: Kvantitativ, kvalitativ, komparativ og kildekritik. Generelt: Brug af relevante fagbegreber, når muligt.

Redegørelse Redegør for de samfundsøkonomiske mål og det samfundsøkonomiske kredsløb samt forklar sammenhængen mellem disse. Hint Tag udgangspunkt i gennemgået stof og opgaver. Inddrag gerne konkrete eksempler, når du skal forklare, hvorledes kredsløbet fungerer samt sammenhængen mellem mål og kredsløb. Overvej om nogle at disse konkrete eksempler kan være faktuelle i form af noget aktuelt eller historisk. Relevante kilder kan findes her: Primært I-bogens kapitel 5 og 6 samt noter, opgaver og andet materiale fra undervisningen.

Analyse Foretage en analyse af Danmarks nuværende økonomisk situation med inddragelse af ovenstående begreber og identificer de områder, hvor Danmark har økonomiske udfordringer. Hint Find (særlig kvantitative men evt. også kvalitative) data på målene – dvs. status og udvikling. Problematiser – dvs. dokumenter hvor de økonomiske ubalancer er størst (altså hvor er vi længst væk fra den ønskelige tilstand), eller hvor er der en forventet udvikling, der kan bekymre. Relevante kilder: Se slide 10 + andre kilder, som du selv måtte finde.

Vurdering Vurder hvilke politiske muligheder er der for at forbedre en eller flere af disse udfordringer. Hint: Du må gerne her afgrænse opgaven. Dvs. begrunde, hvorfor du fx ”kun” vil se på muligheden for at forbedre én af de måske tre udfordringer, som du har identificeret i analysen. Med politiske muligheder skal du i udgangspunktet starte med at tænke på, hvilke økonomiske politikker, der kan anvendes. Og når du gør det skal du vurder fordele og ulemper ved at anvende den konkret økonomiske politik. Hvis det er relevant, inddrag så gerne andre politiske muligheder (udover økonomiske politikker). Det kan være en fordel, hvis mulighederne, som du nævner eventuelt også er nogle, som forskellige aktører (politiske partier, interesseorganisationer m.fl.) har foreslået. Det vil kunne styrke din argumentation. Relevante kilder: Primært I-bogens afsnit 5.2 samt noter, opgaver og andet materiale fra undervisningen suppleret af egen informationssøgning.

Husk

Forslag til kilder: Meget kan findes via Danmark Statistik – - enten under ”Find statistik” eller ”Nyt fra Danmarks Statistik” Tal vedr. beskæftigelsen/arbejdsløsheden hører til under emnet: Arbejde, løn og indkomst. Tal for offentlige finanser hører under emnet: Nationalregnskab og offentlige finanser. Tal for betalingsbalancen hører under emnet: Udenrigsøkonomi Tal for inflation hører under emnet: Tværgående Tal for miljø hører under emnet: Geografi, miljø og energi Tal for vækst i BNP kan findes i mappen - Økonomiske nøgletal nyhedsbrev.aspxhttps:// nyhedsbrev.aspx (små tv-indslag)

Forslag til kilder - forsat: Social fordeling: Gini-koefficient: Indkomstfordeling: Miljø og klima: her kan man bl.a. finde ”klimapolitisk redegørelse 2015”.

Samarbejde Så længe det er individuelle synopser!

Metode Hvad er metode? De redskaber fra dine fag, som du anvender for at kunne svare på din opgaveformulering. Man snakker om tre overordnede felter af metode – Samfundsvidenskabelig – Humanistisk – (Naturvidenskabelig)

Samfundsfaglig metode bl.a.: Kvalitative data – Tekster, ekspertudtalelser, avisartikler interviews m.fl. Kvantitative data – Tal, tabeller, grafer fx fra Danmarks statistik m.fl. Komparative metode – Sammenligning

Kildekritik Forhold dig for eksempel til, hvornår kilden er fra, hvordan kilden evt. har målt/beregnet, hvordan kilden formidler sit budskab, og hvem der er afsender – og om denne evt. er et formål samt om det evt. kan påvirke kildens troværdighed. Hvis en kilde har en tendens, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bruge den. Nogle gange er det netop nødvendigt at bruge den FORDI den har denne tendens. Men du skal være bevidst om tendensen – og gøre opmærksom på, at du er bevidst om denne.

God arbejdslyst!