Niels Nørgaard Pedersen, SLB & Henrik Villadsen, SHS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Regionale variationer i dagkirurgisk fokus
Advertisements

Erfaringer med at være patientrepræsentant
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Waste identification tool Læringsnettverk for ledelse af patientsikkerhet d. 5. november 2013.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Sygehus Sønderjylland, marts 2009 Gennemførelse af detailplaner.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Fælles ledelse – hvordan fungerer det i praksis? Åben Forskerdag april 2013 Bettina Ravnborg Thude.
MEDARBEJDERAFKLARING. EJER - MEDARBEJDERAFKLARING 2... Hvad er mit job? Hvordan klarer jeg mig? Er nogen interesseret? Hvordan klarer min enhed sig? Hvor.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Større fleksibilitet og øget indflydelse på arbejdstidstilrettelæggelsen Trivsel og Sundhed, Oktober 2009.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
Annes historie. Arbejdshukommelse hos normalthørende Høre Forarbejde Lagring.
1 Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb (STP) Temadag den 29. april 2011 ”Kvalitet, nytte og specialfunktioner i et sundhedsvæsen under pres.”
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
DAK-E Hvad er det? Kvalitetsudvikling Indikatorudvikling IT delen ICPC klassifikationen Datafangst / Sentinel Dansk Almen Medicinsk Database DAMD Kvalitetsrapporter.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Antal besvarelser: 52.
Kan man sikre læringen i et atomiseret sygehusmiljø
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Hospitalsenheden VEST
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
MTV – speciallægekursus i samfundsmedicin
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Den gode læge Yngre Lægers politik
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Kvalitetsdagen 2015 Braithwaite, Marks & Taylor, 2014.
En forenklet beskæftigelsesindsats
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
3. november 2015.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
UDVIKLINGSPLAN FOR GORM
Den Danske Kvalitetsmodel
Interprofessionel læring og samarbejde (IPLS):. Hvad er det
Den sygeplejefaglige omsorg – og dens aktuelle udfordringer
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
(Strategispor og strategiske indsatser)
Regional forskning OUH perspektivet
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Wiki for rammearkitekturen
En forenklet beskæftigelsesindsats
2. Kontaktperson, patientforløbsvejleder, guide, mentor, nøgleperson
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Wiki for rammearkitekturen
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Niels Nørgaard Pedersen, SLB & Henrik Villadsen, SHS

Emnet kommer vi ikke uden om. Krav og forventninger –Patientsikkerhed – kompleks ydelse. –Kvalitet –Nye krav til patientforløb bl.a. FAM. –Økonomi og produktivitet. –Fleksibilitet et must. –Fysiske rammer – forventninger til liggetid. Vi skal lykkedes med det –Vores virksomheds legitimitet. –Andre parate til at tage over. Kvalitet og produktivitet går hånd-i-hånd – effektivitet –Det bør vi nyttiggøre.

Hvornår går det egentlig op i en højere enhed på OP? Kommunikation Koordination Overblik

Er det sådan logistikken håndteres i dag ?

Teknologien skal hjælpe os – men ikke endnu en kontorarbejdsplads i klinikken

Vision: Det interaktive sygehuse – teknologi der binder sygehuset sammen

Interaktive storskærme Cetrea and Ortivus Confidential

Video

Chat

Personaleoverblik og tracking

Erfaringer Kilde: Ph.d projekt og MTV-evaluering Kvalitativt: –Arbejdsmiljø overblik (87%), inf. tilrådighed (70 %), ro, telefonitis væk Personalevurdering: betydning for patientsikkerheden –Får mere tid til det faglige Produktivitet/økonomi –Personalevurdering: vi når mere - typisk den sidste/en ekstra –Tilbagebetalingstid på 1-2 år –MTV: 15% højere tidudnyt. Af stuen Aflysning 1/3 Rettidig start steget med 50%

De mest interessante erfaringer! Det organisatoriske –Højere grad af awareness. –Den enkelte bliver bedre i stand til at tage ansvar og initiativ. –Frigør ressourcer. –Skaber sammenhængskraft i sygehuset. –Dokumentation opsamles automatisk eller som en naturlig del af arbejdsgange – altså et resultat af tracking, kommunikation m.v.

Patienten er hædersgæsten

Differentieret respons Kirurgi optimeres på alle fronter –Centralisering gennem strukturændringer – større enheder –Centralisering gennem specialeplan –Højere specialiseringsgrad – skarpere deling i ”koldt” og ”varmt” Udfordringer –At finde den rette balance i patientforløbene –At skabe sammenhæng for patienterne i det samlede forløb –At finde den rette balance på det enkelte sygehus –At finde vejen til den magiske boks… 15

Innovativt lederskab ”Komfortzonen” ”Pseudoeffektivisering” ”Pseudoudvikling” ”Den magiske box” Uændret Lavere Højere Omkostningsgrad Traditionelle tilgange Innovationsgrad Kreativitet og kvalitetsudvikling