Input til retningslinje om håndtering af mobning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Klager og den vanskelige samtale
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Social kapital – rig på relationer
Workshop almene boligdage
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Håndtering af seksuelle overgreb mod mennesker med handicap
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Vold - et fælles anliggende
Oplæg om konflikthåndtering
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Seksualpolitik.
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Ledelse og kollega-adfærd
Personalemøde den 4. juni 2008 Koncern Økonomi: Værdier - og handlinger Personalemøde den 4. juni 2008.
Forudsætninger for en god samtale
DUBU Superbrugerrollen
Håndtering af Sygefravær
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Læring gennem registrering og indberetning
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Børnebakkens Indsatser
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Trivselsundersøgelse 2017
Procedure til alle kritiske situationer
Rammer og formål med defusing
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Redskaber og overvejelser
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Input til retningslinje om håndtering af mobning

Retningslinjer for håndtering af mobning 1.En hensigtserklæring 2.En struktur for hvordan de involverede, kollegerne og ledere skal forholde sig, hvis der er mobning eller tegn på mobning i afdelingen.

1. En hensigtserklæring En definition på mobning Eksempler på handlinger, der kan opleves som mobning En erklæring eller et statement om, at mobning ikke kan tolereres En erklæring om, at man fra organisationens/arbejdspladsens side har forpligtet sig til at håndtere sager om mobning professionelt Klare retningslinjer for hvordan de involverede parter, deres kollegers og nærmeste leder skal handle, hvis der er konflikter eller mobning

Eksempel fra retningslinje vedr. kollegers ansvar Grib ind, når du oplever nedværdigende eller krænkende adfærd – selvom det ikke er dig personligt, det går ud over Opsøg de, som er involveret. Du kan f.eks. tale med dem, når I er på vagt sammen, eller ringe til dem efter arbejdstid. Tal med dem om hvordan de oplever situationen – og hvad de har brug for Det er vigtigt at støtte din kollega/kolleger i ikke at optrappe situationen. Konflikter eller mobning kan f.eks. optrappes, hvis din kollega – eller du selv – bagtaler eller sladrer om den anden part. Forsøg i stedet at hjælpe din kollega til at være løsningsfokuseret.

Eksempel fra retningslinje vedr. kollegers ansvar Tal evt. med andre gode kolleger om hvordan I sammen kan være med til at finde en god løsning på problemet. Undgå at denne samtale udvikler sig til negativ sladder Gå til din leder eller dine tillidsvalgte. Det er deres pligt at tage problemet alvorligt og hjælpe med at finde en løsning

2. En struktur for håndtering af sager (a): Klare procedurer for hvordan arbejdspladsen håndterer mobning eller tegn på mobning: –Henvendelse: Hvem kan man henvende sig til, hvis man oplever sig mobbet eller bliver beskyldt for at mobbe? Hvordan og i hvilket tidsrum kan man henvende sig? –Procedurer for håndtering af problemet Hvordan behandles konkrete henvendelser eller tegn på mobning? F.eks. procedurer for undersøgelse af problemet Hvilke tiltag kan der gribes til, hvis der er mobning –Sanktionsmuligheder Hvilke sanktionsmuligheder er der, hvis enkeltpersoner eller grupper fortsætter med at mobbe

2. En struktur for håndtering af sager (b): Opfølgning –Hvordan skal der følges op efter en intervention? På individuelt niveau? På gruppeniveau? På organisationsniveau?

Retningslinjer for håndtering af mobning: Implementering Præsentér retningslinjer for mobning på et møde Bed medarbejderne om at læse og forholde sig til retningslinjerne Bed medarbejderne om i grupper at komme med input til retningslinjerne Samle op på de input, der kommer Afslut mødet Overvej om medarbejdernes input kræver ændringer af retningslinjerne Overvej i hvilken form retningslinjerne skal være –I mappe –På intranettet