Voksne og ADHD Hedensted 04.11.2015. Hvem er jeg?  Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen  Arbejdet med voksne med ADHD de sidste 4 år  Kæreste.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Advertisements

Psykoedukation til unge i OPUS
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
THY Business Breakfast.
Ordenes betydning Alkoholiker
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Undervisning og formativ feedback
Forberedelse til eksamen
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Velkommen Dagens program.
Stresshåndteringsgruppe
Kommunikation - trykstil
Personlighed og Kompetencer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Forventninger til jer forældre
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvad er meningen med dit liv?
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Personaletræf Brogården 2018
Velkommen Dagens program.
Stress 2019.
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Voksne og ADHD Hedensted

Hvem er jeg?  Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen  Arbejdet med voksne med ADHD de sidste 4 år  Kæreste har ADHD

ADHD  ADHD er karakteriseret ved kernesymptomer som hyperaktivitet, impulsivitet og opmærksomhedsforstyrrelse  Forstyrrelserne skal have været til stede i mindst 6 måneder og siden 7 års alderen  Forstyrrelserne skal optræde i flere situationer: arbejde, skole, fritid og skal forårsage betydelige vanskeligheder  Der er ca voksne med ADHD i DK  Komorbiditet

Arbejdsmarkedet  For 20 år siden: loyal, pligtopfyldende, arbejdsom, stabil  Nu: omstillingsparat, fleksibel, mange bolde i luften, selvstyrende, teamplayer, mødestabil, struktureret, serviceminded  Kan være svært bare at få søgt et job

Begrænsninger i arbejdsliv  Koncentrationsproblemer, afledelighed, kaos  Kommer for sent, forlægger ting, glemmer  Ustrukturerede, gør ting på sin egen måde, ufleksibel  Dårligt overblik og organisationsevne  Mangler tidsfornemmelse, arbejdsnarkomani, manglende pauser  Bliver fyret eller siger op / udebliver grundet manglende interesse  Sociale problemer pga vredesudbrud og opposition til leder

Begrænsninger i arbejdsliv  Svært ved at huske flere beskeder  Forstyrres let af ydre uro  Humørsvingninger giver problemer  Mange er ordblinde  Svært ved administrativt arbejde  Brugsanvisning = brugsforvirring  Mange har særlige færdigheder og kompetencer, men uden eksamen

Parforhold  Ikke fået sat ord på forventninger i forholdet  Den part med ADHD ved måske ikke selv, hvad det indebærer  Humørsvingninger  Manglende struktur / oprydning  Svært ved kedelige / rutineprægede opgaver  Svært ved at håndtere ”støj”  Svært ved at holde fokus i en samtale  Afbryder, svært ved at udsætte egne behov  Svært ved ”ordrer”

Parforhold  Svært ved at aflæse partners signaler  Mister hurtigt interessen  Svært ved socialt samvær  Glemsom, uorganiseret  Langt fra tanke til handling eller omvendt  Svært ved ”small-talk”  Svært ved at give udtryk for egne behov på en passende måde - egoisme  Manglende fleksibilitet  Mange skænderier over børneopdragelse og intimitet  Ulige fordeling i hjemmet

Det sociale liv  Ofte ingen venner  Hyperaktiviteten, rastløs  ”Tænker for hurtigt”  Snakker meget  Støjende / dominerende adfærd  Afbryder, manglende situationsfornemmelse  Manglende tålmodighed  Nem at lokke  Temperament  Skifter hurtigt emne eller bliver hængende i det samme

Det sociale liv  Svært ved impulsivitet fra andre end sig selv  Manglende konsekvenstænkning, lærer ikke af sine fejl  Svært ved sociale sammenhænge  Social tilbagetrækning  Dårligt selvværd  Svært ved at fastholde kontakter

Manglende selvkontrol  Stof- og alkoholmisbrug  Madmisbrug  Ludomani  Risikabel adfærd  Kriminalitet  Sex  Manglende håndtering af økonomi  Ulykker / bilkørsel  Sukkertrang

Kommunikation

 Den voksne med ADHD skal føle sig hørt  Lyt – vurdere det du hører, vær nysgerrig og spørg ind  Undgå at springe i samtalen, bevar roen  Gå ikke i diskussion i opkørte situationer  Undlad at argumentere / overbevise  Vær åben for alternative løsninger  Pas på alt for mange ord

Kommunikation  Vær konkret, sorter overflødigt fra  Pas på ”small-talk” - det fylder  Vær tydelig, undgå vage ord: måske, det kan godt være  Ironi / sarkasme bruges varsomt  Hvad mener vi med det vi siger  Pak ikke budskabet ind

Kommunikation  Skriv aftaler ned  Giv få overskuelige valgmuligheder, undgå store og åbne spørgsmål som ”Hvad vil du med dit liv”  Inviter den voksne med ADHD til at komme med løsningsforslag  Opsummer samtalen og aftaler

Medicin  Methylphenidat: Ritalin, Medikinet, Motiron, Ritalin Uno, Concerta  Strattera  Dexamfetamin / Attentin  Elvanse  2016 nyt præparat  1999: 600 personer medicineret, 2013: personer medicineret. Stigning på knap 3000%

Behandling  Medicin som er nødvendig  Kommunikation  Forståelse fra omgivelser / ACCEPT  Viden om ADHD  Selvindsigt  Struktur / skemaer  Minimere stress  God søvnhygiejne  Motion  Kost  Have udarbejdet en ”plan” til de dårlige dage

Behandling  Mulighed for at være alene  Have en plan – job, uddannelse eller andet  Pauser  Vælge nogle aktiviteter, som har interesse  Sæt realistiske mål, små sejre  Ærlighed fra omgivelser  Grænser og krav  Hjælp i ”systemet”

 Det er dig, der er boss – du bestemmer over din ADHD – tag ejerskab og ansvar  Hvad er du god til? Hvad ønsker du at blive bedre til?

Positive sider Åbne / ærligeHumoristiske Hurtigt tænkendeIntuitive SensitiveEntusiastiske Tilgiver hurtigtDristige EnergiskeInnovative SjoveTænker udenfor boksen SpontaneVisionære ÆgteOpfindsomme PassioneretKreative