24T Transport - forsøg med varedistribution til byerne udenfor myldretid - Foreløbige erfaringer fra forsøgsprojektet 24T Transport i Region Syddanmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Transport på landet Møde med Movia Den
Nyt om borger.dk september 2010
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Teknologi, erfaring og EU rammer Søren Rasmussen, Sund & Bælt Senior Specialist Toll systems Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter,
Grunddataprogrammet.
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Problematikker vedr. brug af deltidsansatte brandfolk i de danske redningsberedskaber En meget stor del af de danske redningsberedskaber benytter deltidsansatte.
Præsentation af det danske projektet ”Biogas og Miljø”
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
PlanDK3 - muligheder og krav Workshop den 20. januar 2009 Plan09 – hos Høje-Taastrup Henrik Larsen Chefkonsulent By- og Landskabsstyrelsen.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Organisation og kommunikation
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Logistics Planner (RLP)
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Hvor og hvordan afsætter man fiberfraktionen? Thorkild Q Frandsen, Landscentret, Plan & Miljø DLBR Landsdækkende rådgivning Gylleseparering og afbrænding.
Ny regering, nye tider – dag 1
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Projekt Kvægbyg Projektleder Thomas Andersen og landskonsulent Jan Brøgger Rasmussen, Landscentret.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Microsoft CRM 3.0 Bjørn Eilertsen Christian Cletus.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
CITYLOGISTIK-KBH - fra idé til virkelighed v/ Tanja Ballhorn Provstgaard 29. November 2012.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Virkemidler og omkostninger for landbruget ? Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Konference om vandplanernes faglige grundlag.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Godstransport i byer - Perspektiver set med transporterhvervets øjne Poul Bruun, underdirektør, ITD Trafikstyrelsen, november 2012.
Effektiv vækst - Workshop
Anden lovgivning afsætning.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Mobil- og bredbåndsdækning
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
Statistik, bøder m.m. Statistik
Trafikale og miljømæssige effekter
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Smag på landskabet Landskonsulent Heidi Buur Holbeck
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
25. Logistisk effektivitet
NVF seminar Fremtidens vintertjeneste
Talt med 23 ledere og medarbejdere
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Vejbelysning – med og uden LED
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

24T Transport - forsøg med varedistribution til byerne udenfor myldretid - Foreløbige erfaringer fra forsøgsprojektet 24T Transport i Region Syddanmark Lars Dagnæs

Fokusområder for projektet 24T transport Distribution af dagligvarer ”Innovativ logistik” 2

Særlige karakteristika ved dagligvarelogistikken Karakteristika dagligvarelogistik Stort volumen Mange leveringer pr butik pr dag: Stort volumen pr butik pr dag Leadtime er kritisk Dagligvaredistribution udgør ca. 10 % af det samlede trafikarbejde med lastbiler over 6 ton totalvægt i Danmark (andelen i byerne er formentlig større) Mange butikker i bolignære områder Nærbutikker Butikker i bykerner og tæt på boligkarreer Byplanlæggere/kommuner forsøger i stigende grad at trække dagligvarebutikker ind i bykernen, bl.a. for at opretholde ”liv i byerne” De bolignære butikker indeholder potentielle konflikter Ved levering om natten: støj Ved levering om dagen: fremkommelighed og trafiksikkerhed 3

Forskellige problemstillinger vedr. omlægning fra dag til nat: Hensynet til naboer Støj og lysgener Lastbilerne væk fra lokalmiljøet i dagtimer, hvor der er lette trafikanter Lastbilerne væk fra arealerne omkring butikkerne i de timer, hvor kunderne færdes her Effektivisering Friske varer: levering i morgentimerne – fleksibilitet Udretning af ruter – ved miljøpåbud Fremkommelighed – trafiktæthed i dagtimer Miljøfordele Mere glidende kørsel Udretning af ruter / færre kilometer kørt Flere drop pr bil (fastholde dagligvarebutikker i nærområder = mindre kørsel i personbiler) 4

Forudsætninger for levering i aften /nattetimer: Udvikling af koncepter / teknologier som overholder støjkrav Varemodtager har faciliteter / organisering, som muliggør modtagelse af varer uden for butiksåbningstid Omlægning af distributionssystemerne Tilpasning af rammebetingelser, som sikrer enkel og gennemsigtig myndighedsbehandling Instruktion/uddannelse af medarbejdere hos transportør og i butikker/kæder 5

Indhold i projektet 24 T Projektet mål: Etablering af best practise case som grundlag for at inspirere butikker, kæder og transportvirksomheder til at arbejde med distribution uden for myldretiderne Guide og værktøj for virksomhedernes arbejde med 24 T transport Indspil til udvikling af rammebetingelserne: Tilpasning af vejledning fra Miljøstyrelsen (forslag til alt. regler for støjsvagt udstyr mm ved levering) Kommunernes arbejde med rammer for distribution i byområder CO 2 forbedringer hos de deltagende virksomheder Uddannelse 6

Projektets indhold: Fokus på distribution af dagligvarer Demonstrationsprojekter Blanding af fuldskala forsøg og business cases Udvikling af værktøj og indspil til myndighederne Business cases for at synliggøre potentialet Udvikling af uddannelse 7

Status for virksomhedscases Schulstad (demonstrations projekt / fuldskala) Alex Andersen /(business case – levering til butikker i Nr Aaby) (Problemet er ofte manglende adgang til butikken. Blomster og planter skal opbevares ved temperaturer over 12 o C. Business case på ubegrænset adgang ved levering om natten – ruteplanlægningssystem kan foretage den optimale planlægning) Lidl (fuldskala: levering før kl 7 + evt. demonstration af særlige løsninger / business case ved levering i centrale byområder) Rema 1000 (demonstrationsprojekt – ”støjsvage teknologier + bunde i distributionsbiler + evt. business case) Bo Sieg – suppleringskørsel for COOP – business case på omkostninger ved støjsvagt udstyr og mulighed for tidligere anløb 8

Schulstad – et fuldskala projekt Elementer i projektet: Ruteudretninger gennem levering på støjfølsomme adresser Afprøvning af forskellig teknologier og koncepter Borgerinddragelse Teknologier i forsøgsprojektet: Vognkasse Vognbund Små biler Særlige støjdæmpede elektriske palleløftere Bagklap med gummidæmpning Dynafleet i alle biler Bakkamera - i stedet for alarm 9

Sådan er fremgangsmåden i de enkelte forsøg: 1. Afdækning af potentialer / knaster i de enkelte ruter 2.Kontakt til kæder – deltagelse i forsøgsprojektet 3.Kontakt til kommuner / åbne op for at der kan gennemføres forsøg. Oversigt over evt. tidligere klager/påbud på adressen 4.Kontakt til butik 5.Kontakt til borgere, der har klaget over støj fra adressen 6.Start på forsøg: Afdækning af konkrete tiltag på ruten Information til borgerne Aftale med butik 10

Forsøg startede i Middelfart oktober

Forskellige problemstillinger i forhold til myndighedsbehandlingen: Lokalplaner/miljøzoner Virksomhedspåbud Forskellig praksis fra kommune til kommune (dette illustrerer kompleksiteten i for virksomhederne ved at udvide distributionen uden for dagtimerne) 12

Det næste år: ”En håndfuld virksomhedscases”. Demonstrationsprojekter Blanding af fuldskalaforsøg / business cases / afprøvning af nye teknologier Med sigte på at kunne nå projektets samlede leverancer 13

Foreløbige erfaringer: Potentialet er der For de enkelte virksomheder er der i dag en række usikkerheder, som er en barriere for investeringer i denne type koncepter Påbud udstedes til virksomheden/butikken og bliver hermed et ”generelt” påbud, som gælder uanset om den enkelte distributør overskrider grænseværdierne 14

15