Vurdering af færdigheder i læsning og matematik -Et eksempel på en introduktion til AMU-deltagere Mærsk Nielsen HR.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
”Jeg vil hjælpe julemanden” af Lea Bodzioch talelærer/neurologopæd
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
Sprogvurdering Risikofaktorer Typer af sprogvurdering Socialministeriets sprogvurderingsmateriale.
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Læsning..
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd
Introduktion til Sprogpakken
”Hvad skal vi lave til påske?” af Lea Bodzioch talelærer/neurologopæd
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Velkommen Teknologi historie – 1. Øvelsesgang
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Engelbert H – og den sidste chance
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Videreudvikling af ide 2&2
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
DIEB-DEB13.1 Lektion 13: Øvelse Oversigt: Instruktion.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Gud er imødekommende Guds arme er altid åbne.
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Screening v. UUV Køge Bugt
Læsning.
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Skrivekursus 1.e ..
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
Hej her er et lille diasshow Tryk på Enter-tasten, når du vil videre!
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Byg et hus Storyline.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Livets Ord December 2017.
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Strib Vandværk Forbrug og Spild.
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
Dansk på GF2.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
- 30 minutters oplæg - 1 times arbejdssession
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Vurdering af færdigheder i læsning og matematik -Et eksempel på en introduktion til AMU-deltagere Mærsk Nielsen HR

Vurdering af færdigheder Alle AMU-kursister har mulighed for at deltage i en vurdering af deres færdigheder i: Læsning Matematik I får en personlig vejledning efterfølgende Det er kun jer selv, der får resultatet Vurderingen gennemføres på computer Opgaverne bliver læst op, så I får høretelefoner på Hver vurdering tager ca. 30 minutter – og den slutter automatisk, når tiden er gået

Vurdering af færdigheder i læsning - består af tre deltest Deltest 1: Der er 41 opgaver Hvilket ord passer bedst? Henrik arbejder som postbud. [Det – Han – De – HUN] bor i en lille by udenfor Roskilde. Men denne morgen har [det – han – hun – den] høj feber, hoster og kan ikke stå på sine ben. Henrik føler sig meget [vred – sur – forsinket –syg]. Derfor bliver han hjemme fra arbejdet.

Vurdering af færdigheder i læsning Deltest 2: Der er 37 opgaver Hvilket billede passer til ordet? Ordet: ’mand’ bliver læst op

Vurdering af færdigheder i læsning Deltest 3: Der er 38 opgaver Hvilket ord lyder som et rigtigt ord? 1.sansyblæl syf 2.tyfdfæsdkrufføse 3.sgøsgåsgæ sdå

Vurdering af færdigheder i matematik - består af tre deltest Deltest 1: Der er 17 opgaver Tester sproglige forudsætninger i matematik Vinduerne er: ___ ovale ___ trekantede ___ firkantede ___ runde Teksten bliver læst højt

Vurdering af færdigheder i matematik Deltest 2: Der er 17 opgaver Tester forudsætninger for tal og regning Manden vejer 79 kg. Han tager 2 kg på. Hvor meget vejer han så? ___ 99 kg___ 77 kg ___ 71 kg___ 81 kg

Vurdering af færdigheder i matematik Deltest 3: Der er 4 opgaver Tester forudsætninger for matematik De samlede vandudgifter består af: vandpris, abonnement og vandafledningsbidrag. Familien Hansen på 4 medlemmer har et årligt vandforbrug på 190 m3. Hvad skal de betale i alt for dette vandforbrug? ___3113,65 kr. ___8338,65 kr. ___5733,75 kr. ___10492,40 kr. I får udleveret en lommeregner!

Hvad sker der bagefter? I får udleveret jeres resultat af vurderingen I får vejledning i de undervisningsmuligheder, som I evt. kan få glæde af at deltage i: Forberedende Voksenundervisning i Læsning Forberedende Voksenundervisning i Matematik Ordblindeundervisning Sprogundervisning I kan også få vejledning om, hvordan I kan få tekniske hjælpemidler, hvis I har vanskeligt ved at læse og skrive – enten privat eller på arbejdet