Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent
Fakta Kollektiv trafik har tabt markedsandele Bus og tog udfører ca. 16 pct. af persontransporten Kompliceret organisation med stat, regioner og kommuner involveret Langtfra al kollektiv trafik konkurrerer med bilen Kendskabet til kollektiv trafik er begrænset Mikael Hansen, konsulent
Takster og benzinpriser Billetprisen er steget mere end benzinprisen Kollektiv trafik er afhængig af tilskud til driften Betænkeligt med enegang på takstområdet Glem alt om gratis busser Mikael Hansen, konsulent
Potentialet Bedre sammenhæng Produktudvikling og markedsudvikling Regional jernbanetrafik Regionale busruter Bybustrafik i større byer Målrettede pendlerprodukter Mikael Hansen, konsulent
Problemer Busfremkommelighed i byer Koordinering af bus og tog Penge Samarbejde - politisk - administrativt - finansielt Mikael Hansen, konsulent
Bedre sammenhæng Regionale behov skal klargøres Mange parter skal samarbejde Køreplaner kan koordineres bedre Samarbejde mellem DSB, Arriva Tog og trafikselskaber Bus & Tog-samarbejdet Elektronisk rejsekort indføres ”om lidt” Mikael Hansen, konsulent
Regional jernbanetrafik Bedre skinner Dobbeltspor til grænsen Flere togafgange Nærbanetrafik (Odense, Esbjerg, Trekantområdet) Det er en ønskeseddel til staten!! Læs operatørkontrakterne! Mikael Hansen, konsulent
Regionale busruter Kortere rejsetid – Fremkommelighed i byer i samarbejde med kommuner – Væk med omvejene Pendlervenlige køreplaner – At flytte på minutter – Sammenhæng til tog og bybusser – Terminaler Mikael Hansen, konsulent
Busfremkommelighed Busbaner Signalprioritering Busser i eget tracé – sporbusser Trafikdosering Fremrykkede stoppesteder POLITISK VILJE Mikael Hansen, konsulent
Bybustrafik i større byer Odense, Esbjerg, Kolding, Vejle Svendborg, Fredericia, Aabenraa, Haderslev En sag for kommunerne – spørg dem Hurtige pendlerruter Koordinering med tog og regionale busruter Terminaler Mikael Hansen, konsulent
Målrettede pendlerprodukter Direktebusser – busser på motorvejen - i nødsporet om nødvendigt Pendlerorienteret markedsføring – Regionens net (”Byens Net”) – Introduktionstilbud – Ekstraydelser: Internet i bussen og toget, komfort, Bus 1’ – Slå på fordele ved kollektiv trafik (privatchauffør, rejsetiden er din egen) Mikael Hansen, konsulent
Konklusion Potentialet findes Penge gøre det ikke alene Samarbejde er en nøglefaktor Samfinansiering anbefales Mikael Hansen, konsulent IMAGITA