Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

v/ Advokat Jens Axel Kruchov & Advokat Rune Hyllested
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Vandløbsloven, regulativer og vandløbs-sager
Velkommen til DMU Miljø official kursus for banedrivende klubber.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Ordninger under Landdistriktsprogrammet
Karen V. Thomasen Heden og Fjorden
Status og forventet tidsplan Forvaltningen er pt. ved at lægge sidste hånd på et forslag til vandhandleplan. Den videre proces: • 31. majKlima- og Miljøudvalget.
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
NOVANA - Naturtyper og Arter.
Naturbeskyttelse, landbrug og råstoffer
Landinspektør Jørgen Heinemeier, Naturstyrelsen
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Pleje af fredede arealer.
Foreningens historie…. Fredningens historie Andre redskaber Naturbeskyttelsesloven (§3, bygge- og beskyttelseslinjer mm.) Planloven (kommuneplan/lokalplan/VVM/landzone)
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Landinspektør Jørgen.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Oplæg d Ved Peter Kjøngerskov og Rune Carlsen.
Hvordan udarbejdes en indsatsplan?
Skov- og Naturstyrelsen
Anvendelse af systemet i konkrete afgørelser
Fuglene i de kommunale skove. Høj-aktuelt emne! Skovdebatten fortsætter Af Anders Jerking |Anders Jerking 2. september 2013 kl. 22:00 DEBAT: En rapport.
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
Landskabsforskningens betydning for landbruget Ole Hjorth Caspersen.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Hvordan bevares agerlandets naturtyper?
Vurdering af naturmæssige konsekvenser II 5. Kursusgang Per Christensen.
Naturbeskyttelseslovens § 3 – naturplejeordninger mv.
Miljømålsloven - planproces
Konsulentmøde Tilskud til skov juni Dagsorden kl – 9.45 Ankomst – kaffe og brød kl. 9.45Velkomst Kl Tilskud -Grønne driftsplaner -Landdistriktsprogram.
Naturkvalitetsplan i Århus Amt.
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Det åbne lands forvaltning 1-2
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
NATURA 2000 STATUS – foreløbige erfaringer fra planproces og idéfase Miljøcenter Ringkøbing v. Karen Thingsgaard.
Hvilken betydning får habitatdirektivet for den fremtidige arealforvaltning? Lars Rudfeld Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 12. Januar 2005.
Bæredygtig planlægning og forebyggende miljøarbejde 2. Kursusgang – torsdag den 24. april Planlægningens grundbegreber II Per Christensen.
Hvad vil jeg sige noget om? Miljøordningerne Landmændenes tilgang til ordningerne Barrierer Mål med ordningerne Kan målene opfyldes? Mere fokuseret rådgivning.
Håndhævelse v. Rikke Rørby Graversen. Håndhævelse Hvad siger lovens §§ 73 og 74 Håndhævelse generelt Mulighed for erstatningsbiotop? Sagsflow Den gode.
Arealforvaltning 9 Naturbeskyttelseslov og skovlov Michael Tophøj Sørensen Dagens program: Naturbeskyttelsesloven og skovloven Disposition: 1. Præsentation.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Den Danske Naturfond - status, strategi og perspektiver Direktør Flemming Nielsen Friluftsrådet - den 28. april
Økonomiudvalgets møde den 12. august 2013 Formandens præsentation af driftsbudgettet for for Udvalget for Plan og Miljø Økonomiudvalget 12. august.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Den Danske Naturfond Status og perspektiver. Fondens etablering  Natur- og Landbrugskommissionen – april 2013  Principaftale – nov  Finanslovsaftale.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Adgang til naturen Folderen ’Naturen må gerne betrædes – men træd varsomt’ er udgivet af Naturstyrelsen Dette er en generel DVL-introduktion til adgangsområdet.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
Adgang til naturen ’Naturen må gerne betrædes – men træd varsomt’
Miljøportalen – de vigtigste registreringer
Natura 2000-handleplaner 2. handleplanperiode
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Bandepakken 3
Natura 2000-områder Sammensat af :
Forslag til udgiftsfordeling til kystsikring
Grundlaget for kystsikring
Strandbeskyttelse og klitfredning
Bekendtgørelse om deponeringsanlæg
Hvor må jeg færdes? Adgangsmuligheder til Arresø
Strandbeskyttelse og klitfredning
Præsentationens transcript:

Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold

Naturbeskyttelse historisk I 1917 blev den første Naturfredningslov vedtaget i Danmark, og loven har siden været et centralt instrument i naturbeskyttelsen i Danmark. I dag findes bestemmelserne om fredning i naturbeskyttelsesloven. Med naturfredningsloven af 1978 blev søer, vandløb og moser omfattet af en generel beskyttelse (§43), altså uden tinglysning på hvert eneste omfattede matrikelnummer.moser Denne beskyttelse blev udvidet i 1992-loven til at også at omfatte ferske enge, strandenge, heder og overdrev, de såkaldte §3-naturtyper.engestrandengehederoverdrev§3-naturtyper

Formålsparagraffen kap. 1 § 1. Loven skal medvirke til at værne landets natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet. Stk. 2. Loven tilsigter særligt 1) at beskytte naturen med dens bestand af vilde dyr og planter samt deres levesteder og de landskabelige, kulturhistoriske, naturvidenskabelige og undervisningsmæssige værdier, 2) at forbedre, genoprette eller tilvejebringe områder, der er af betydning for vilde dyr og planter og for landskabelige og kulturhistoriske interesser, og 3) at give befolkningen adgang til at færdes og opholde sig i naturen samt forbedre mulighederne for friluftslivet. Stk. 3. Der skal ved lovens administration lægges vægt på den betydning, som et areal på grund af sin beliggenhed kan have for almenheden.

Formålsparagraffen kap. 1 § 2. Lovens beføjelser skal tillige anvendes med sigte på at bekæmpe sandflugt og forøge skovarealet samt på at genoprette vådområder og ådale, som skal medvirke til at forbedre vandmiljøet.

Lovens kapitler – kap. 2 Generelle beskyttelsesbestemmelser Beskyttede naturtyper § 3 søer, vandløb, heder, osv. § 8 Klitfredede arealer Beskyttelseslinjer § 15 Kystbeskyttelse § 16 Søer og Åer § 17 Skove § 18 Fortidsminder § 19 Kirker

Lovens kapitler – kap. 2a Internationale naturbeskyttelsesområder (Natura 2000 mv.) Bevaringsforanstaltninger § 19a-f Erstatning § 19g-h

Lovens kapitler – kap. 3 Anlæg i det åbne land Offentlige anlæg § 20 Placering af offentlige anlæg i det åbne land Friluftreklamer § 21 Regler omkring opsætning af reklamer m.m.

Lovens kapitler – kap. 4 Offentlighedens adgang til naturen Strande - § 22 Færdsel og adgang langs strande. Skove - § 23 Adgang m.m. i skove, både private og offentlige. Udyrkede arealer - § 24 Adgang m.m. Klitfredede arealer - § 25 Adgang m.m. Veje og stier - § 26 Adgang, § 26a nedlæggelse af veje og stier. Andre bestemmelser - § 27 Kommunen eller staten kan bestemme at arealer omfattet af § 22- § 26 kan lukkes for færdsel. Affald - § 28 Anbringelse af affald på fremmed ejendom. Sejlads - § 29 Regler for sejlads kan fastsættes af ministeren både i salt- og ferskvand

Lovens kapitler – kap. 5 Beskyttelse af dyre- og plantearter m.v. § 29 a Beskyttelse af ”Bilag 4 arter” § 29 b hjemmel til at ministeren kan lave forvaltningsplaner og uddele tilskud § 31 Forbud mod udsætning af ikke hjemmehørende arter

Lovens kapitler – kap. 6 Fredning Hjemmel til at gennemføre fredninger Foreløbigt forbud Fredningsnævn Behandling af fredningssager Fredningsbestemmelser Erstatning m.v. Fredningsnævnets afgørelse Forelæggelse for Natur- og Miljøklagenævnet Klage til Natur- og Miljøklagenævnet Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse Taksation Taksationskommissionen Natur- og Miljøklagenævnets genoptagelse af sagen Erstatningens udbetaling og fordeling Dispensation Fredninger på statsejede arealer og søterritoriet m.v.

Lovens kapitler – kap. 7 Naturpleje og sandflugtsbekæmpelse § 52. Kommuner, som ejer ikke fredede arealer, der omfattes af bestemmelserne i § 3, skal pleje disse. Dette gælder dog ikke for vandløb og søer. Stk. 2. Kommuner, der ejer arealer i internationale naturbeskyttelsesområder, skal pleje disse i overensstemmelse med bestemmelserne herom i Natura 2000-planen.

Lovens kapitler – kap. 8 Naturforvaltning Erhvervelse, lån og tilskud m.v. Forkøbsret Ekspropriation Genopretning af vådområder og ådale med henblik på at forbedre vandmiljøet. Information og inddragelse af offentligheden Naturforvaltningsudvalget

Lovens kapitler – kap. 9 Naturovervågning, rådgivning m.m.

Lovens kapitler – kap. 10 Administration Dispensation § 65 Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde gøre undtagelse fra bestemmelserne i § 3, stk. 1-3, og § 18, stk.1. Miljø- og fødevareministeren kan bestemme, at kommunalbestyrelsen skal indhente en udtalelse fra ministeren, før der træffes afgørelse vedrørende § 18, stk. 1.

Lovens kapitler – kap. 11 og 11a 11 - Tilsyn § 73 Kommunalbestyrelsen påser overholdelsen af denne lov mv. Stk 4 Tilsynsmyndigheden påser, at påbud og forbud efterkommes og vilkår overholdes. Stk 5 Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning. 11a - Miljøskade på beskyttede arter eller internationale naturbeskyttelsesområder

Lovens kapitler – kap. 12 Klage og søgsmål § 78 afgørelser efter loven kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet. Afgørelser efter § 73 (fx påbud) kan ikke påklages

Lovens kapitler – kap. 13 Straf m.v. § 89 Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den der…

Lovens kapitler – kap. 14 Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser § 93 Loven træder i kraft den 1. juli 1992