De etiske aspekter ved Red Bulls branding- strategi VED LOUISE JELLESMARK OG PERNILLE VILDSTED NIELSEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Tid til ledelse Henrik Leslye.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Pligtetik.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Humaniora.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Pædagog som profession
Etiske overvejelser The Paralytic Jean-Baptiste Greuze 1763 (Eller: resultatet af god opdragelse!)
Etik, patenter og gener.
A Day in the Life of U.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
10 roser til dig.
Refleksioner og opsamling ift. i går
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Efterårsarrangement 2010 Danhostel, Kerteminde september 2010.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Forudsætninger for en god samtale
Forældredialog om alkohol
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
- Retten, moralen og den faktiske adfærd
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Klaus Kjøller Om retorikkens betydning for samarbejdet med plejefamilierne Servicestyrelsen: Konference om plejefamilieområdet Byggecentrum Kursuscenter.
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Videnskabsteori og metode
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Bioetiske overvejelser - GMO
Pia Svejgaard Pedersen
| Next EUD Etik, respekt og værdier Next EUD præsentation 23. Februar 2014 Af Susanne Strandbygaard 1.
Red Bull Af Mattias Sundroos. Klassifikation af produktet RedBull er et kortvarigt produkt, da det forbruges samtidig med det anvendes. Ofte fødevarer.
Red Bull Energy Lavet af Andreas Wöhlk.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Videregående kvalitativ metode Kursusgang 10 Etik og kvalitet i kvalitative metoder Blandede kvalitative metoder Forår 2016.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
Dødens privilegium - Etiske grænser for palliation Grænsefladerne mellem professionaliseringen og den personlige død.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Det gode liv og den etiske fordring
Introduktion + Filosofi, etik og etiske problemstillinger
Det gode liv De store spørgsmål.
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
SUF - gevinstrealisering
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Idegrundlag og målsætninger
Eutanasi – En lykkelig død
Liv og død i menneskets hænder
Best practice i sociale medier
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Overordnet fokus forløbet
Mening og lykke Overfladisk lykke.
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

De etiske aspekter ved Red Bulls branding- strategi VED LOUISE JELLESMARK OG PERNILLE VILDSTED NIELSEN

Agenda Hvorfor Red Bull? Vores metodiske tilgang Red Bulls branding-strategi Analyse af reklamefilm Tre etiske perspektiver ”The Moral Floor” Diskussion Konklusion

Hvorfor Red Bull? Red Bulls markedsføring er anderledes! Sponsorering af ekstremsportsudøvere og farlige sportsaktiviteter Samfundstendenser ”Die dunkle Seite von Red Bull – wenn ein Getränk doch keine Flügel verleiht?” (WDR Fernsehen, 2014)

Vores metodiske tilgang Humanistisk og samfundsvidenskabelig metode Den kvalitative metode Kritisk diskursanalyse af Normann Fairclough Kilder: Collin og Køppe, 2012; Fairclough, 1996

Red Bulls branding-strategi Red Bulls Slogan: ”Red Bull verleiht Flügel – Red Bull giver vinger” Ekstreme sportsaktiviteter Anvender heltekarakterer Opfordrer til at udforske sig selv og sine drømme Drik Red Bull og vi hjælper dig med at forfølge dine drømme! Kilder:

Red Bulls reklamefilm fra Naturen giver en følelse af uovervindelighed og storhed Spænding  Musikken intensiveres Jubel og begejstring fra publikum styrker deres heltestatus ”Now and forever – I’m your KING” Voice-over = peptalk ”Wenn du wirklich an etwas glaubst, ist alles möglich!”

Øystein Bråten mit dem Flip2Flip an-all-new-trick-and-nail-ithttp:// an-all-new-trick-and-nail-it Red Bull-Profi – som fortæller en god historie ”Amatørvideo” Øystein er en helt = men ikke perfekt! Øvelse gør mester Slowmotion

Erster Wingsuit-Flug über Nazca uber-nazcahttp:// uber-nazca Red Bull giver vinger! Fokus på produktet Både denne og forrige video er publiceret på Red Bulls egen hjemmeside = kontrol over kommunikationen

Tre etiske perspektiver Dydsetikken af Aristoteles Opnåelse af det bedste for individ og samfund – ”det gode liv” De 7 dyder (Tapperhed, kløgt, ærlighed, retfærdighed, fornuft etc.) Deontologi/Pligtetik af Immanuel Kant Faste regler og påbud Motivet bestemmer om det er moralsk korrekt eller forkert Utilitarisme af Jeremy Bentham Regnestykke, hvor slutresultatet og flertallet er i fokus Kilder: Planzen. Forschung. Ethik, 2013; Den Store Danske, 2015; Blume, 2015; Rolfes, 1911

”The Moral Floor” af Burton og Goldsby Kilder: Burton og Goldsby, 2009

Diskussion Dydsetik = Red Bull/forbrugeren er et socialt og fornuftigt individ, der ved, at Red Bulls lykke er afhængig af samfundets velbefindende Red Bull markedsfører en opskrift på opnåelsen af det gode liv = etisk korrekt Red Bull opfordrer til at være tapper og forfølge det gode liv = dydig Individet er fornuftigt Deontologi = Red Bull/forbrugeren er et fornuftigt individ Motivet er godt og dermed handlingen er etisk korrekt (reklamefilmene) Hvert individ har ansvar for sit eget liv ”Red Bull giver vinger” = uetisk, fordi det er en løgn – men motivet bag er ikke uetisk Uetisk, at Red Bull med deres film truer menneskets eksistensgrundlag

Diskussion Utilitarisme Flertallet oplever et positivt resultat af Red Bulls reklamefilm, hvorimod ”kun” en brøkdel af sportsudøverne er kommet til skade eller har mistet livet De tilskadekomne oplever negative konsekvenser – men ikke flertallets problem Men det bliver et problem for flertallet, hvis Red Bulls reklamer er skyld i mange tilskadekomster, som flertallet skal betale for The Moral Floor Ud fra denne analyse og diskussion befinder Red Bull sig på The Moral Floor De er ikke decideret uetiske i deres branding-strategi ”Wings for Life” – et beundringsværdigt initiativ Red Bull står ved deres brand  de døde sportsudøvere = helte Kilder:

Konklusion Intet entydigt svar Red Bull har en overordnet etisk accepteret opførsel, men samtidig med et hint af uetiske aspekter!

Vielen Dank für die Aufmerksamkeit! SPØRGSMÅL?