Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori og faglige metoder
Advertisements

Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Dataindsamling og kildebearbejdning
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Økonomiske kompetencer
Samfundsvidenskabelig metode
Almen sTudieforberedelse - AT
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Vt-9 kursus program 2. møde
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Historiske kilder Kildekritik
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Lederskab. Hold 3. Betegnelse: Hvis man fjerner alt det, som man troede at vide, men som man endeligt ikke ved, Så er der en kerne af ”Hårde fakta” tilbage.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
Velkommen til Metode i DIO.
Naturvidenskabelig metode
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Videregående kvalitative metoder
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Hvad er samfunds- videnskab?

Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes ud fra sociologi  Kan angribes ud fra international politik

Hvad er samfundsfag?  Det mest grundlæggende tema i samfundsfag handler om forholdet mellem AKTØR og STRUKTUR:  Er mennesket selvstændigt og ansvarligt overfor egne handlinger?  Er mennesket et resultat af samfundet?  Er menneskerne drivkraften i historien, eller er det økonomiske, politiske og sociale lovmæssigheder, der driver historien?  Finanskrise-eksemplet: Skyldes finanskrisen menneskelige ’fejl’, eller er den en økonomisk lovmæssighed??

Hvad er samfundsfag?

 Fire discipliner  Teori og empiri  Kvantitativ og kvalitativ metode

Teori og empiri  Empiri er det materiale, vi har til rådighed i samfundsfag: statistikker, artikler, interviews osv.  Vi bruger teorier til at forklare sammenhænge i samfundet om fx økonomi, EU’s udvikling eller staters indbyrdes forhold  Teorier kan altså bruges til at forklare nogle af de sammenhænge, vi kan se i vores empiriske materiale  Finanskrise-eksemplet: Hvilken empiri kan vi bruge til at påvise, at der er en finanskrise?

Samfundsfaglig teori  Hverdagsteorien – nej tak!  Den forkromede  Den konkrete

Hverdagsteorien  Fx ”jeg har en teori om, at krisen kommer til at vare længe…”  Ordet ”teori” er vandret ind i dagligdags sprogbrug – ikke relevant for os i samfundsfag

Den forkromede  En teori udgøres af en række påstande eller hypoteser om, hvordan virkeligheden fungerer.  Teorien opstiller en række kendetegn ved de begreber og variabler, der indgår i den. Fx ”den rationelle vælger”, ”normer” eller ”stater”.  Teorien etablerer sammenhænge mellem de enkelte variabler, fx magtrelationer, økonomisk kredsløb eller forholdet mellem instanserne i det politiske system.  Teorien skal være indbyrdes konsistent, dvs. ingen indre selvmodsigelser.  Teorien skal være falsificerbar, dvs. den skal kunne efterprøves empirisk.  Eksempler: Keynesianismen, realistisk teori, teorien om det senmoderne samfund.

Den konkrete  En teori handler om at generalisere nogle sammenhænge  Teorien skal kunne operationaliseres, dvs. den skal ’oversættes’ til nogle konkrete begreber og modeller  Begreberne og modellerne kan anvendes sammen med vores empiriske materiale  Her får vi brug for vores samfundsfaglige metoder…

Den konkrete

Hvordan arbejder vi i samfundsfag?  Vi arbejder analytisk ved at se verden (=opgaveemnet) gennem fagets teorier, modeller og begreber.  Eksempel:  Monetarismen  Model: Phillips-kurven  Begreber: naturlig arbejdsløshed, inflation, produktivitet

Jamen, hva’ så??  I samfundsfag skal vi altså IKKE bevise at teorierne er sande  Vi bruger teorierne til at forklare en given sammenhæng  Samfundsfag er til gengæld meget analytisk og undersøgende  Krav om begrebsanvendelse på alle taksonomiske niveauer

Kravet til jer…  Er, at I bruger samfundsfaglige begreber og modeller på det niveau, I har faget – både i synopsen og ved fremlæggelsen  Eksempel:  Hvis man arbejder med fx globalisering, så påviser man de træk, der kendetegner globalisering i materialet  Man identificerer de metoder, som man har brugt eller ville bruge til at arbejde med sit emne

Kravet til jer…  Kravet om samfundsfaglige begreber og modeller, fx  Velfærdsmodeller  Molins model  Demokratimodeller  Det økonomiske kredsløb  Individualisering og globalisering  Det kvalitative og det kvantitative…

Hvad er samfundsfaglig metode?  Samfundsfags metoder kan deles i tre:  Teoretisk tilgang – som det gennemgåede  Hermeneutisk tilgang  Empirisk tilgang:  Kvantitativ metode  Kvalitativ metode

Kvantitativ metode  Hvis nu vi holder fast i finanskrise-eksemplet...  Hvordan kan vi så undersøge finanskrisen vha. kvantitativ metode??

Kvantitativ metode  ”Hårde tal” og statistik!!  Kvantificerbart – der kan regnes på tallene  Repræsentativitet  Totaltællinger: fx folketingsvalg, arbejdsløshed etc.  Stikprøver: fx meningsmålinger, exit-polls, telefoninterviews etc.

Kvalitativ metode  Finanskrise-eksemplet…  Hvordan kan vi undersøge finanskrisen vha. kvalitativ metode?

Kvalitativ metode  ”Bløde tal”  Kan ikke kvantificeres  Dybdegående besvarelser med mange flere nuancer  Løsere strukturerede interviews  Observationer  Dvs. problemer med repræsentativiteten, men det er ofte heller ikke meningen…

Hermeneutikken – nu også i samfundsfag…

Hermeneutikken i samfundsfag  Påvise fx ideologiske grundholdninger i en tale  Påvise fx en bestemt type argumentations-teknik  Påvise fx en bestemt teoretisk grundholdning

Historie i AT…  Historie er også både et humanistisk og et samfundsvidenskabeligt fag  Historie handler om forholdet mellem  Mennesker og naturgrundlag  Mennesker og samfund  Mennesker og politisk system - Fra oldtiden til i dag

Historie i AT  Hvordan vil vi undersøge finanskrisen i historie??

Historie i AT  Centralt i historiefaget står tolkningen af de spor, som fortiden (og nutiden) har efterladt  Fagets metode er primært kildekritikken  Historie drejer sig – i modsætning til fx samfundsfag – om tolkningen af unikke begivenheder  Intet generaliseringskrav!!

Historie vs. samfundsfag  Bottom-up-perspektiv  Sjældent brug af teorier til forklaring  Alt efterladt materiale er principielt tilgængeligt som kildemateriale  Alt samfundsfagligt materiale vil altså blive brugt og tolket som kildemateriale – på den måde er statistikker også kilder

Historie i AT  Væsentligste metode: kildekritikken  Ophavssituationen  Samtidig/sen  Første-/andenhånds  Kompetence/tendens  Afhængighedsproblemet  Primær/sekundær  Klassifikation  Beretning og levn  Offentlige/private  Institutionelle/private

Kravet til jer…  Er, at I faktisk bruger kildemateriale  Er, at I kan bruge klassisk kildekritik på kildematerialet  Men tænk funktionelt – brug kildekritikken, hvis og når det er berettiget  Undgå bare at slynge om jer med kildebegreberne, hvis det ikke har relevans  ALTSÅ: I skal kunne forholde jer kritisk og reflekterende til jeres materiale – her ligner historie og samfundsfag hinanden!!